- Hirdetés -

Van hova fejlődnünk az energiatakarékosság terén

|

- Hirdetés -

A hazai fogyasztók körében a szelektív hulladékgyűjtés és az energiatakarékos égők használata számít a leginkább elterjedt otthoni környezetkímélő szokásnak. Miközben a magyar háztartásokban megtalálható hűtők, mosógépek, tévék mintegy fele már energiatakarékosnak számít, e gépek környezettudatos használata terén még bőven van fejlődési lehetőség – többek közt ez derül ki egy új, országos kutatás adataiból. A reprezentatív felmérés egyik érdekes eredménye, hogy az idősebb korosztály figyel a leginkább az energiatakarékosságra.

A magyar háztartásokban a legjellemzőbb „zöld cselekedetnek” a szelektív hulladékgyűjtés és az energiatakarékos égők használata számít: honfitársaink háromnegyede gyakorolja ezeket a fenntarthatóság irányába mutató szokásokat. A többség a bevásárlásokhoz saját szatyrot visz magával, tudatosan figyel arra, hogy ne pazarolja sem a vizet, sem az élelmiszert, valamint energiatakarékos háztartási eszközöket is használ.

Az energiatakarékosság ugyanakkor kevésbé látszik fontosnak, ha a szórakoztató elektronikai berendezésekről van szó: a megkérdezettek kevesebb mint harmada rendelkezik energiatakarékos készülékekkel. Hasonló nagyságú azok tábora is, akik energiatakarékos fűtési, illetve hűtési rendszer használatával igyekeznek zöldíteni a háztartásukon – egyebek közt ez derül ki az LG Magyarország megrendelésére elvégzett országos, reprezentatív kutatás, az LG EcoLogic eredményeiből.

Mire fordítanak figyelmet a háztartásukban?

Az Applia és a GfK korábbi adatai szerint több mint egy évtizeddel ezelőtt az EU 27 tagállama között Magyarországon volt a legmagasabb az öreg háztartási gépek aránya, ami a 2009-es válságot követő időszakban tovább emelkedett, ám részben a háztartásinagygép-csereprogramoknak köszönhetően ez a kedvezőtlen folyamat megállt, sőt, visszafordulni látszik.

Ezt támasztják alá az LG EcoLogic kutatás eredményei is: immár a készülékek mintegy fele – a tulajdonos állítása szerint – energiatakarékos modell. Új készülék vásárlásakor a hazai fogyasztók számára a hűtőszekrények esetében a legfontosabb az energiatakarékosság, 10-ből 9-en figyelnek erre, 10-ből 8 válaszadónak pedig a mosógép beszerzésekor is fontos, hogy energiatakarékos verziót válasszon. A légkondicionálók, tévék és mosogatógépek esetében ugyanakkor csak a megkérdezettek harmada tartozott ebbe a táborba, míg a laptopok, monitorok, légtisztítók beszerzésekor gyakorlatilag egyáltalán nem szempont az energiatakarékosság.

Példát vehetünk az idősebbekről

Az LG EcoLogic kutatásból az is kiderül, hogy mind a készülékek vásárlása, mind a használatuk, mind pedig az egyéb hétköznapi szokások esetében az idősebb korosztály figyel a leginkább energiatakarékosságra.

A magyarok 80%-a – ezen belül a 60-69 éves korosztály közel 90%-a – csak akkor cseréli le régi elektronikai eszközét, háztartási gépét, ha az javíthatatlanul elromlott vagy már nem éri meg megjavíttatni. Körülbelül a megkérdezettek harmada – ezen belül a 18-29 évesek mintegy fele – akkor dönt a csere mellett, ha a régi készülék nem teljesít megfelelően, illetve ha már nem felel meg az igényeknek. 10-ből 8 válaszadó vásárlás előtt megnézi az új berendezés energiabesorolását, illetve 10-ből 7-en keresnek kifejezetten energiatakarékos megoldásokat.

Bőven van még lehetőség a szokásaink zöldítésére

„Egy háztartás ökológiai lábnyomát ugyanakkor nem csak az határozza meg, hogy mennyire energiahatékony eszközökkel rendelkezik, hanem az is, hogy fenntartható módon használják-e azokat a mindennapokban. E téren igencsak vegyes eredményeket mutat a kutatásunk” – mondta Bogáth Zita, az LG háztartási elektronikáért felelős marketingmenedzsere.

Miközben például elutazás előtt a megkérdezettek közel kétharmada elfogyasztja vagy lefagyasztja a romlandó élelmiszereket, a mindennapokban a válaszadók csupán kevesebb mint harmada gazdálkodik úgy a készleteivel, hogy szinte soha nem kell kidobnia romlott ételt. Ennél is rosszabb a helyzet a 18-29 éves korosztályban: közel felük havonta egy-két alkalommal szembesül azzal, hogy ki kell dobnia a megromlott ételeket.

Bár a mosogatógép közismerten jóval kevesebb vizet fogyaszt, mint a kézi mosogatás, Magyarországon többé-kevésbé még mindig luxusnak számít: csupán minden harmadik háztartásban található meg ez a készülék, viszont e háztartások harmadában azzal növelik jobbára feleslegesen a vízfogyasztást és ezzel a rezsiköltséget, hogy a gépbe helyezés előtt elöblítik az edényeket.

Jó hír ugyanakkor, hogy a mosásnál jellemzőbb a tudatosság: a magyar háztartások körében az egyik legkedveltebb mosógépprogramnak az energiatakarékos számít, viszont leginkább csak a legfiatalabbak fogadják el azt, hogy akár 30 fokon is megfelelő eredményt nyújt a készülékük.

Fenntarthatósági szempontból szintén kedvező, hogy utazás előtt a válaszadók kétharmada áramtalanítja az elektronikai eszközöket, elkerülve így a készenléti (standby) üzemmód áramfogyasztását, de a fűtést csak 10-ből 4-en veszik vissza alacsonyabb fokozatra. Szintén lehetne javítani azon az arányon, hogy a légkondicionálót a válaszadók kevesebb mint fele használja úgy – hallgatva a szakértői tanácsokra –, hogy a külső hőmérséklethez igazítja a beállított hőfokot.

Az energiatakarékos tévézés ugyanígy gyerekcipőben jár hazánkban: a megkérdezettek harmada számára fontos csak, hogy energiatakarékos készüléket válasszon, a háztartásokban lévő televíziók pedig többnyire vagy nem rendelkeznek energiatakarékos, azaz eco üzemmóddal, vagy a tulajdonosuk nem tudja, hogy képes-e erre a készülék. Az sem segíti a kisebb energiafogyasztást, hogy a válaszadók többségénél szokott úgy menni a tévé, hogy nem figyelnek rá: minél fiatalabb a megkérdezett, annál jellemzőbb a gyakori háttértévézés.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új rekordot állított fel a Yettel

2024. március 26-án több százan doboltak egyszerre Magyarország különböző pontjain, hogy hazai ütősrekordot állítsanak fel. A kísérlet apropóját az adta, hogy 30 éve indította el a Yettel – akkor még Pannon GSM néven –...

Ezek lesznek idén a legmeghatározóbb divattrendek

A Z generáció nem várja meg, hogy a divatipar megszabja mi a menő, hanem megalkotja saját trendjeit. Manapság ezek a trendek a nagy divatmárkákra is hatással vannak, amelyek a Z generáció ízlésvilágához igazítják kollekcióikat....

Új évaddal tér vissza az Adom a napom

Április 15-én hétfőn 20 órakor 3. évadával tér vissza a VIASAT3-ra Magyarország egyik kedvenc élő talkshowja, az Adom a napom. „Mutasd meg a napod, megmondom, ki vagy!” – tartja a műsor kapcsán Geszti Péter,...

Televíziós Újságírók Díja: megvannak az idei nyertesek

Győzteseket hirdettek a Televíziós Újságírók Díja gálaeseményen március 27-én este. A legjobb női műsorvezető Lékai-Kiss Ramóna lett, Till Attila kapta a legjobb férfi műsorvezetőnek járó elismerést, Miklósa Erikát a zsűritag kategóriában díjazták, Sztarenki Dóra...
Szabó Balázs RTL

Az RTL már javában készül a Bajnokok Ligájára

Amikor egyszerre hét meccs lesz egy időpontban, akkor mind a hetet láthatják magyar kommentárral a nézők – mondja a Bajnokok Ligája közvetítések kapcsán Szabó Balázs, az RTL Magyarország tartalmak menedzseléséért felelős vezérigazgató-helyettese. A szakember...

Új vezetőt nevezett ki a Decathlon

A sportszerforgalmazó márka új marketing és brand igazgatója számára nem ismeretlen a terep, bár Herczeg Lilla január 1-jétől tölti be új pozícióját, a Decathlon csapatát viszont már 2012 óta erősíti. A szakember az elmúlt...

Így ünnepli a nők sikereit a Glamour

A GLAMOUR Women of the Year gálát idén immár 15. alkalommal rendezte meg a Ringier Hungary. A díjátadó gála célja a kezdetektől az, hogy a hazai társadalomban nagyobb teret adjon a nők által elért...

Kiberbűnözés – veszélyben az idősek

Az 50–79 éves magyarországi internetezők 97 százaléka napi rendszerességgel használja az internetet. Bár átlagosan mintegy két órát töltenek naponta az interneten, kevesen tartoznak a digitálisan felkészültek közé, ezért jobbára bizalmatlanok és kevésbé tudatosak –...

Elkészült a legbefolyásosabb magyar nők listája

Tizedik alkalommal tette közzé a Forbes a legbefolyásosabb magyar nők listáját. Az üzleti magazin idén is négy kategóriában rangsorolt: közélet, üzlet, média és kultúra, utóbbinak az élén debütált Karikó Katalin Nobel-díjas kutató. Új belépőként...

Nélkülözhetetlen mobilappok húsvétra

Közeleg a húsvét, a szórakozást pedig új szintre lehet emelni pár jópofa, játékos alkalmazásról, legyen szó a gyerkőcök foglalkoztatásáról vagy családi kikapcsolódásról. A HONOR pár olyan androidos alkalmazást szedett össze, amik remekül jönnek majd...
- Hirdetés -