- Hirdetés -

Nehéz évre számíthatnak az élelmiszer-kereskedők

|

- Hirdetés -

Az európai élelmiszer-kereskedelmi szektor számára a 2022-es év az inflációról és a fogyasztók növekvő árérzékenységéről szólt, ami az elmúlt öt év legnagyobb árréscsökkenését hozta az élelmiszer-kereskedelemben. Az árbevétel reálértéken 7,1 százalékkal csökkent, elsősorban az alacsonyabb árfekvésű termékekre való váltás miatt. Miközben az árrés zsugorodott, egyre sürgetőbbé vált a kényszer a technológiába, fenntarthatóságba és a munkaerő továbbképzésébe történő befektetések növelésére. A kamatszint megemelkedésével együtt ez újabb kihívás elé állítja az élelmiszer-kereskedőket, hiszen a befektetéseiket egyre drágább hitelekből kell finanszírozniuk. Az online élelmiszer-kereskedelem a járvány idején megerősödött, és a növekedés ebben a szektorban a következő évben is kitartott. Két kivétel volt csupán: az Egyesült Királyságban 1 százalékponttal csökkent tavaly az online élelmiszer-értékesítés, Svédország teljesítménye pedig a pandémia idején volt a csúcson.

Az élelmiszer-kereskedelem aktuális állapotát leíró „Alkalmazkodás és válasz a bizonytalan gazdasági környezetre: élelmiszer-kereskedelem 2023” (Living with and responding to uncertainty: The State of Grocery Retail 2023) című friss tanulmányt a McKinsey & Company és az EuroCommerce tette közzé. A vezetőkkel folytatott mélyinterjúkon túl mintegy 50 európai élelmiszer-kereskedő és kilenc európai ország több mint 12 000 fogyasztójának bevonásával elvégzett kutatásra épülő jelentés átfogó képet nyújt azokról a tendenciákról, amelyek az élelmiszer-kereskedelmet az elkövetkező években meg fogják határozni.

A dokumentum legfontosabb megállapítása, hogy a kereskedőkre nehezedő nyomás 2023-ban tovább fokozódik. Emiatt az árrések mind az online, mind az offline kereskedelemben tovább szűkülnek, miközben a vállalkozásoknak még több pénzt kell befektetniük a jövőállóságot erősítő innovációkba, és még határozottabban kell kihasználniuk a méretgazdaságosságból származó előnyöket.

A legfontosabb trendek:

• A fogyasztók az elmúlt évek gazdasági bizonytalanságai miatt 2023-ban is csak óvatosan fognak költeni. A nehéz gazdasági körülmények miatt az eladott áruk mennyisége valószínűleg nem nő 2023 hátralévő részében sem. A fogyasztók 53 százaléka szeretne pénzt megtakarítani kevesebb élelmiszer vásárlásával, a megnövekedett megélhetési költségek miatt minden fogyasztói szegmens árérzékenyebb lett, ennek következtében csökken a különbség a magas és az alacsony jövedelmű háztartások szokásai között.

• Az árrés csökkenése erősíti a méretgazdaságosságra való törekvést. A termelői árak, a bérek és a kamatok növekedése a jövőben is komoly hatással lesz az élelmiszer-kereskedők profitabilitására. Az árrés csökkenése miatt a sajátmárkás termékek forgalma vélhetően nőni fog, a beszállítókkal való tárgyalás egyre nehezebb lehet és a digitalizációval kapcsolatos fejlesztések is késedelmet szenvedhetnek.

• Az online kereskedelem mérsékelt növekedéssel lehet számolni a szektorban, ezért a szektor jövedelmezőségének megteremtése az egyik fő célkitűzés lesz a jövőben. 2022-ben a tisztán online kereskedő vállalatok az inflációt meghaladó mértékben növekedtek, és közülük néhányan profitot is tudtak termelni. Az ételkiszállítás nagyobb mértékben növekedett, mint az online bevásárlás, mind a forgalom értékét, mind a piaci bővülést tekintve. Emiatt egyes szereplők 2023-ban is nullszaldósok maradhatnak.

• A technológia fejlődése és az automatizáció felgyorsul. Hozzávetőleg 45-55 milliárd euróra becsülik azt az összeget, amit a cégek 2030-ig kizárólag technológiai fejlesztésre fognak fordítani. A fejlett analitikai módszerek alkalmazása elengedhetetlen lesz a versenyben maradáshoz, ami akár 1 százalékponttal is javíthatja az eredményt. A generatív mesterséges intelligencia (Generative AI) a marketing és az ügyfélszolgálat terén válhat egyre meghatározóbbá.

• A szektor a jövőben is nagy erőfeszítéseket fog tenni azért, hogy csökkentse a széndioxid-kibocsátását. Egyre több nagykereskedő kötelezi el magát az SBT kezdeményezés (Science Based Target initiative) mellett: a kezdeti 56-ról 2022-re 110-re emelkedett a számuk, miközben a dekarbonizáció egyre nagyobb lendülettel halad előre. A kereskedőknek fontos szerepük lesz abban, hogy a Scope 3 kibocsátási célok mellé állítsák a beszállítóikat és a fogyasztóikat, hiszen a károsanyag-kibocsátás több mint 90 százaléka nem közvetlenül a kereskedőktől vagy az energiaszolgáltatóiktól származik.

Daniel Läubli, a McKinsey élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozó részlegének vezetője elmondta: „A kihívások ellenére kijelenthető, hogy a válságok lehetőségeket is teremtenek azok számára, akik mernek bátran cselekedni. Azok a kereskedők, akik képesek lesznek olcsóbb alternatívákat kínálni a fogyasztóiknak, és növelni tudják a hatékonyságot, akár olyan befektetéseket is végre tudnak majd hajtani, amely növekedéshez és a fenntarthatóbb működéhez segíthetik hozzá őket, vagyis végeredményben megerősödve kerülhetnek ki a válságból.”

Christel Delberghe, az EuroCommerce ügyvezető igazgatója kifejtette: „Az európai kis- és nagykereskedők számára óriási kihívást jelentett megvédeni fogyasztóikat az inflációtól és az emelkedő energiaáraktól, ami a korábban is szűkös árrést tovább csökkenti. Mindezzel együtt a fenntarthatóságba, digitalizációba és a munkatársaik képzésébe történő befektetéseikkel sem késlekedhetnek. Ezek ugyanis elengedhetetlenek az európai élelmiszer-kereskedelem versenyképességének fenntartásához, ahogyan ezt a mostani tanulmány is megállapította.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ezek lesznek idén a legmeghatározóbb divattrendek

A Z generáció nem várja meg, hogy a divatipar megszabja mi a menő, hanem megalkotja saját trendjeit. Manapság ezek a trendek a nagy divatmárkákra is hatással vannak, amelyek a Z generáció ízlésvilágához igazítják kollekcióikat....

Új évaddal tér vissza az Adom a napom

Április 15-én hétfőn 20 órakor 3. évadával tér vissza a VIASAT3-ra Magyarország egyik kedvenc élő talkshowja, az Adom a napom. „Mutasd meg a napod, megmondom, ki vagy!” – tartja a műsor kapcsán Geszti Péter,...

Televíziós Újságírók Díja: megvannak az idei nyertesek

Győzteseket hirdettek a Televíziós Újságírók Díja gálaeseményen március 27-én este. A legjobb női műsorvezető Lékai-Kiss Ramóna lett, Till Attila kapta a legjobb férfi műsorvezetőnek járó elismerést, Miklósa Erikát a zsűritag kategóriában díjazták, Sztarenki Dóra...
Szabó Balázs RTL

Az RTL már javában készül a Bajnokok Ligájára

Amikor egyszerre hét meccs lesz egy időpontban, akkor mind a hetet láthatják magyar kommentárral a nézők – mondja a Bajnokok Ligája közvetítések kapcsán Szabó Balázs, az RTL Magyarország tartalmak menedzseléséért felelős vezérigazgató-helyettese. A szakember...

Új vezetőt nevezett ki a Decathlon

A sportszerforgalmazó márka új marketing és brand igazgatója számára nem ismeretlen a terep, bár Herczeg Lilla január 1-jétől tölti be új pozícióját, a Decathlon csapatát viszont már 2012 óta erősíti. A szakember az elmúlt...

Így ünnepli a nők sikereit a Glamour

A GLAMOUR Women of the Year gálát idén immár 15. alkalommal rendezte meg a Ringier Hungary. A díjátadó gála célja a kezdetektől az, hogy a hazai társadalomban nagyobb teret adjon a nők által elért...

Kiberbűnözés – veszélyben az idősek

Az 50–79 éves magyarországi internetezők 97 százaléka napi rendszerességgel használja az internetet. Bár átlagosan mintegy két órát töltenek naponta az interneten, kevesen tartoznak a digitálisan felkészültek közé, ezért jobbára bizalmatlanok és kevésbé tudatosak –...

Elkészült a legbefolyásosabb magyar nők listája

Tizedik alkalommal tette közzé a Forbes a legbefolyásosabb magyar nők listáját. Az üzleti magazin idén is négy kategóriában rangsorolt: közélet, üzlet, média és kultúra, utóbbinak az élén debütált Karikó Katalin Nobel-díjas kutató. Új belépőként...

Nélkülözhetetlen mobilappok húsvétra

Közeleg a húsvét, a szórakozást pedig új szintre lehet emelni pár jópofa, játékos alkalmazásról, legyen szó a gyerkőcök foglalkoztatásáról vagy családi kikapcsolódásról. A HONOR pár olyan androidos alkalmazást szedett össze, amik remekül jönnek majd...

Az egész országban elérhető lesz a Telekom programja

A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen...
- Hirdetés -