- Hirdetés -

Erre figyeljen az adóbevallásnál!

|

- Hirdetés -

Sok százezren hagyják a határidő előtti utolsó napokra személyijövedelemadó-bevallásuk elkészítését, melyben nagy segítség lehet az utóbbi idők legnagyobb adóhatósági vívmánya, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által készített bevallási tervezet. Sokak számára azonban a bevallási tervezet automatikus elfogadása inkább kockázatot, mint segítséget jelent. A PwC Magyarország ezért összegyűjtötte, mire érdemes figyelni az idei személyijövedelemadó-bevallások kapcsán.

„Az adóhatóság által elkészített személyijövedelemadó-bevallási tervezet a legnagyobb adminisztrációs könnyítés az egykulcsos adórendszer bevezetése óta, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ugyanis az egyéni vállalkozók kivételével mindenkinek készít bevallási tervezetet a munkáltatók és más jövedelmet juttató szervezetek adatai alapján. Fontos ugyanakkor, hogy ha valaki nem nyújt be bevallást a NAV-hoz, akkor a bevallási tervezete véglegessé válik” – magyarázza Honyek Péter, a PwC Magyarország vezető menedzsere.

A tervezet a kizárólag munkabérből élők számára lényegében feleslegessé teszi az adóbevallás önálló elkészítését, és a munkáltatókat is mentesíti a munkáltatói adómegállapítás terhei alól. A PwC Magyarország adószakértői szerint ugyanakkor a bevallási tervezettel kapcsolatban több kockázattal is számolni kell, melyek közül hetet összegyűjtöttek a május 22-i bevallási határidő kapcsán.

Nehezen elérhető bevallási tervezet

A bevallási tervezetet ügyfélkapus regisztrációval nagyon könnyen elérhetjük (https://eszja.nav.gov.hu), ugyanakkor papír alapon a bevallási tervezetet csak március 15-éig lehetett kérni, innentől azokat csak a NAV ügyfélszolgálatokon lehet ilyen formában beszerezni. A bevallási határidőt megelőző napokban a NAV ügyfélszolgálatok jellemzően leterheltek, így a bevallási tervezet papíralapon való begyűjtése könnyen „türelemjátékká” válhat. Bölcs megoldás lehet ebben az esetben a kormányablakoknál Ügyfélkaput nyitni, amelynek segítségével még az utolsó pillanatban, május 22-én is könnyen elérhetjük a tervezetet.

A munkáltató is hibázhat

A bevallási tervezetet a NAV a március első hetéig beérkezett bevallások alapján készítette el. Amennyiben tehát a munkáltató később, például áprilisban módosította a NAV részére megküldött béradatokat, annak a bevallási tervezete pontatlan információkat fog mutatni. Amennyiben valaki márciusban vagy azt követően kapott kifizetői igazolást a jövedelmeiről, akkor mindenképpen érdemes az abban szereplő adatokat összevetni a bevallási tervezettel.

Szükséges lehet a tervezet kiegészítése

Az ingatlan eladásból a lakáspiac erősödéséből adódóan könnyen származhat nyereségünk, erről a jövedelemről azonban semmilyen adat nem szerepel a NAV által készített bevallási tervezetben. Vagyis aki 2012 után szerzett ingatlant ad el, számoljon azzal, hogy a bevallását ki kell egészítenie ezekkel az adatokkal. A bevallási tervezet továbbá a magánszemélytől vagy külföldről származó jövedelmekre vonatkozó adatokat sem tartalmazza, így aki ilyen jövedelmekkel rendelkezik, ne felejtse el a tervezetét kiegészíteni vagy önálló adóbevallást benyújtani – javasolja a PwC Magyarország.

Ingatlan bérbeadásánál sokat számít a költségelszámolás

Az ingatlan bérbeadásból származó jövedelem kétféleképpen számolható ki: vagy tételes költségelszámolással, vagy a 10 százalékos költséghányad alkalmazásával. Szinte minden esetben a tételes költségelszámolás a kedvezőbb a magánszemélyek számára, de ez a lehetőség könnyen elveszhet a bevallási tervezet miatt, ugyanis év közben a tételes költségelszámolás alkalmazása nehézkes, hiszen annak használatához havonta költségnyilatkozatot kell(ene) adnunk az ingatlant bérbe vevő cégnek vagy egyéni vállalkozónak. Ennek hiányában – azaz szinte minden esetben – a kifizetők a 10 százalékos költséghányadot alkalmazzák, a NAV pedig ebből az adatból készítette el a bevallási tervezetet.

Amennyiben az ilyen ingatlan-bérbeadásból származó jövedelmet szerző magánszemély a bevallási tervezetét nem módosítja, akkor utólagosan még önellenőrzéssel sem változtathatja meg az adózási módját. Így az ingatlant bérbeadó személyek számára a május 22-ei határidő kőbevésett; addig mindenképpen foglalkozniuk kell a bevallásukkal, különben az elszámolható költségeik jelentős részét elveszíthetik.

Május 22.: adófizetési határidő is

2018. május 22-e nemcsak adóbevallási, hanem adófizetési határidő is. Bizonyos jövedelmek után eddig kell megfizetni az adót, így például az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, tartós befektetésből, munkáltatói adományból vagy önkéntes pénztári adóköteles kifizetésekből származó jövedelmek után. Ezen jövedelmek esetén kedvező, ha az adóbevallási tervezet tartalmazza az adófizetési kötelezettséget, azonban ha annak adattartalmát a magánszemély nem ismeri, nehezen fogja teljesíteni az adóbevallási kötelezettségét. Erről a fizetési kötelezettségről a NAV április 30-áig az Ügyfélkapun keresztül vagy postai úton küldött értesítést, így nagyon fontos, hogy az érintettek átvegyék ezeket a küldeményeket.

A civil szervezetek és egyházak a bevallási tervezet vesztesei

A bevallási tervezet igazi vesztesei a civil szervezetek és az egyházak. A PwC Magyaroszág ugyanis arra számít, hogy akár milliós nagyságrendű lesz azoknak a száma, akik nem nyújtanak be adóbevallást, ez pedig a rendelkezők számának, és így a felajánlott 1+1 százalékos összeg csökkenését is eredményezheti. Ezért javasolt, hogy amennyiben valaki nem nyújt be adóbevallást, akkor is rendelkezzen az 1+1 százalékáról. Erre a bevallástól elkülönülten is van lehetőség, ha a rendelkező magánszemélyek május 22-éig egy borítékban megküldik a rendelkező nyilatkozatukat – azaz gyakorlatilag csak a civil kedvezményezett adószámát vagy az egyházi kedvezményezett technikai számát – a NAV részére. Fontos viszont, hogy a borítékra a saját tíz jegyű, nyolccal kezdődő adóazonosító jelet is fel kell írni.

Őstermelőknek jóváhagyás szükséges

A bevallási tervezet az őstermelők, áfafizetésre kötelezett magánszemélyek esetében csak akkor válik véglegessé, ha az adózó kifejezetten jóváhagyja azt. A NAV hétfői nyilatkozata szerint 85 ezer ebbe a körbe tartozó személy még nem hagyta jóvá a tervezetét, illetve nem adott be bevallást. Ők tehát még az elkövetkező szűk egy hétben mindenképpen kötelesek pótolni a bevallásukat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...

Exkluzív premierekkel zárja az évet az HBO Max

Közeledik az év vége, így decemberre is tartogat néhány nagyszerű tartalmat az HBO Max. Több magyar film, köztük exkluzív premierek (Utolsó esély, Café Marylin), blockbuster franchise (Pókember), karácsonyi filmek és animációk (Mariah Carrey All...

A Sztárbox és a Reggeli miatt is eljárás indult

A „Sztárbox” és a „Reggeli” című műsorszámok egy-egy epizódja miatt is eljárást indít az RTL szolgáltatója ellen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület több, külföldi hatóság alá tartozó műsorszám helytelen...

Hatályos: jövőre sem kell reklámadót fizetni

A november 30-i Magyar Közlönyben megjelent az adótörvények módosításáról szóló törvény Novák Katalin köztársasági elnök aláírásával, így jogerőre emelkedett a jogszabály, amely alapján a reklámadó mértéke 2024. december 31-ig továbbra is az adóalap 0...

Átlépte a másfél milliárdos határt az 5G

Az év végére 5-ből 1 mobilelőfizetés már az 5G technológiát használja majd a világban, vagyis a számos piacon továbbra is érezhető gazdasági és geopolitikai nehézségek ellenére töretlenül terjed a legújabb hálózati generáció – derül...

Tovább kalandozik Thuróczy Szabolcs és a SsangYong

A legszigorúbb apósjelölt szívét is meglágyítja a SsangYong Torres – legalábbis a friss kampányfilmek szerint. A dél-koreai SUV specialista legújabb modelljének bevezetőkampányáért a Mediator felelt.A dél-koreai SUV specialista új kalandokat és a hétköznapokból való...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....