Az online vásárláshoz kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátás átlag 36 százalékkal alacsonyabb a hagyományos kereskedelem által termelt szén-dioxid-kibocsátásnál – derül ki az MIT Real Estate Innovation Lab elemzéséből. A városon belüli elosztóközpontokat is tartalmazó, kiépített logisztikai hálózatok pedig akár 50 százalékkal is csökkenthetik a szállításhoz kapcsolódó kibocsátást.
Az e-kereskedelem főként a „maradj otthon” gazdaság következtében minden eddigi rekordot megdöntött a 2020-as év végi ünnepi időszakban. Az MIT Real Estate Innovation Lab által publikált új tanulmány az online kereskedelem kézzelfogható környezeti előnyeit mutatja be – írja közleményében a Proligis. Az e-kereskedelem fenntarthatósági szempontból még a visszaküldött áru nagyobb mennyiségét és a csomagolást figyelembe véve is egyértelműen előnyösebb a hagyományos kereskedelemnél károsanyag-kibocsátás szempontjából.
Az e-kereskedelemnek a károsanyag-kibocsátásra gyakorolt azonnali pozitív hatásain túl várható, hogy az elkövetkező tíz évben a házhoz szállítás volumene 80 százalékkal nő. A folyamatos innováció, például a hatékonyabb tervezés, a csomagolástechnika fejlődése, az okosépületek, az elektromos járművekre való átállás, valamint a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása pedig az e-kereskedelmi tevékenységek fenntarthatóságának erősödését eredményezheti.
„Az e-kereskedelem éves bővülésének üteme Európában is hasonló az amerikaihoz. Európában a hagyományos kereskedelemnek a kibocsátásra gyakorolt hatása a hagyományos üzletek nagyobb sűrűségének és a jobb tömegközlekedési rendszernek köszönhetően valamivel kisebb, mint az USA-ban. Ennek ellenére Európában is tapasztalhatók lesznek az e-kereskedelemben zajló innovációnak a káros környezeti kibocsátásokra gyakorolt, határozottan pozitív hatásai” – mondta el Dirk Sosef, a Prologis kutatási és stratégiai igazgatója.
Az év végi ünnepi időszakot megelőzően az e-kereskedelmi értékesítés éves bővülési üteme Európában 2019 novembere és 2020 azonos időszaka között átlag 34 százalékos volt, az egyes országok értékei közötti eltérésekkel. Ennek megfelelően Magyarországon ez az érték 40 százalék.
Az MIT tanulmánya többek között azt is megállapítja, hogy az e-kereskedelem esetében a hatékony szállítási útvonalaknak a szén-dioxid-kibocsátásra gyakorolt kedvező hatása 2,5-szeres mértékben ellensúlyozza a többletcsomagolással járó negatív hatásokat. Az elektromos járműflottára való átállással pedig ez az előny tovább nő.