- Hirdetés -

Ez várható idén a médiapiacon

|

A gazdasági újjászerveződés éve is lesz az idei a médiapiacon, amikor a kiadók egyre inkább az előfizetések és az e-kereskedelem felé fordulnak majd – két olyan, a jövő szempontjából ígéretes üzleti modell felé, amely hatalmas jelentőségre tett szert a járvány alatt és miatt – derül ki a Reuters Intézet tanulmányából. Míg a bizonytalanság mindenhol növelte az újságírás közönségét, azok a kiadók, amelyek továbbra is a print bevételektől vagy a digitális hirdetésektől függenek, nehéz év elé néznek – további konszolidációval, költségcsökkentéssel és bezárásokkal.

Az óriási technológiai platformok számára a járvány a szólásszabadság határainak újragondolását jelentette. Ha életek múlnak rajtuk és a szabályozás fenyegeti őket, lényegesen intervencionistább megközelítési módot várhatunk el tőlük a káros és megbízhatatlan tartalmakkal szemben, illetve nagyobb bizalmat a megbízható hírbrandekkel szemben – ezzel együtt pedig magasabb szintű pénzügyi támogatást is. Az év végére az újságírás feltehetőleg egy kicsit jobban elválasztódik majd az interneten megjelenő tömegtájékoztatástól – írja az MLE a Reuters Intézet elemzése alapján.

Az olyan új technológiák, mint például a mesterséges intelligencia, szintén a hatékonyság és az automatizáció növelése irányába hat majd számos iparágban, így a kiadóiparban is. De ahogy a mesterséges intelligencia elhagyja a kutatás-fejlesztési laboratóriumokat és a mindenki által használt alkalmazásokban is megjelenik, egyre komolyabb vitákra számíthatunk a társadalomra gyakorolt hatásairól – a változás sebességéről, az átláthatóságáról és a tisztességességéről.

Bizakodó cégvezetők

A Reuters Intézet által megkérdezett szerkesztők, vezérigazgatók és digitális igazgatók háromnegyede (76 %) azt mondta, hogy a Covid-19 felgyorsította a digitális átalakulással kapcsolatos terveiket. Az üzleti tervben több távmunka szerepel és gyorsabb átállás az olvasót a középpontba helyező üzleti modellre.

A digitális előfizetések forszírozása a megkérdezettek 76 %-a esetében volt fontos vagy nagyon fontos, ezzel pedig mind a display, mind a native hirdetéseket megelőzte a fontosság tekintetében. Amikor 2018-ban tettük fel ezt a kérdést, akkor éppen ennek a fordítottja volt a válasz. A prioritási listán az e-kereskedelem és a rendezvények szerepeltek előkelő helyen, ennek következtében pedig a bevételi források diverzifikálása igen fontos téma lehet idén. A kiadók állítása szerint átlagosan négy bevételi forrás lesz fontos vagy nagyon fontos az idei évben.

Összességében a megkérdezettek többsége (73 %) vallotta magát bizakodónak a vállalat előtt álló év tekintetében, bár kevesebben (53 %) gondolkodnak ilyen bizakodóan az újságírás jövőjét illetően. Az aggodalmak fő forrása a félretájékoztatás és az álhírek, az újságírókat ért támadások és a kisebb, illetve helyi kiadványok pénzügyi stabilitása.

A kiadók most egy kicsit jobban bíznak a kormányzati támogatásban, mint tavaly ilyenkor. Több mint egyharmaduk (36 %) érezte úgy, hogy a politikai beavatkozások segíthetnek – kétszer annyian, mint 12 hónappal ezelőtt. A megkérdezettek mintegy fele (47 %) érezte úgy, hogy a beavatkozások semmit nem érnek és további 17 % szerint azok csak rosszabbá teszik a helyzetet.

Mióta kiderült, hogy a platformok jelentős pénzösszegeket fizetnek majd néhány kiadónak a hírtartalmakért az idei évben, vitás kérdéssé vált, hogyan osszák el a pénzeket. A válaszadók mintegy fele (48 %) szerint csak kevés „minőségi” hírszervezetnek kellene megkapni a pénzt, míg egy harmaduk (32 %) inkább egy, a használat mennyisége alapján felállított rendszert preferálna, amely alapján a legtöbb kiadó részesülne a pénzből. Annak ellenére, hogy mind a tartalom licencéért, mind az innovációért extra pénzt adnak, a kiadók úgy vélik, hogy a technológiai óriáscégek és a közösségi média ennél is sokkal többet tehetne az újságírás támogatásáért.

Az újságírói pártatlanság és objektivitás hagyományos értékei egyre inkább nyomás alá kerülnek egy olyan korszakban, amelyben a politikai és társadalmi polarizáció egyre nagyobb méreteket ölt – és az idei évben még több részrehajló hírszerkesztőség elindítását tervezik. Mindennek ellenére a meginterjúvoltak döntő többsége (88 %), köztük sok felsővezető szerkesztő, azt mondja, hogy a részrehajlás hiánya fontosabb, mint valaha. Mindazonáltal majdnem a felük (48 %) egyetért azzal, hogy vannak olyan politikai vagy társadalmi kérdések, amelyekben nincs értelme semlegesnek maradni.

Egy innovatívabb kultúra létrehozása sok digitális vezető számára az aggodalom legfőbb forrása marad. De kiderült, hogy a legjobb ötletek nem mindig fentről jönnek. Az olvasókkal és egyebekkel kapcsolatos adatok (74 %), a többfunkciós csapatok (68 %) és a más médiavállalatoktól való tanulás (48 %) számítanak manapság az ötletek generálásának legjobb módjának, derül ki a felmérésünkből, míg a vezetőség csupán 26 %-ot kapott.

A felmérés azt is megmutatta, mennyire kritikus fontosságú a termékmenedzserek szerepe a digitális innováció koordinálásában és alakításában. Tízből több, mint kilencen (93 %) mondták, hogy fontos a szerep, de kevesebb, mint a válaszadók fele (43 %) véli úgy, hogy jól értik a vállalatuknál ezt a szerepet.

A médiavállalatok a mesterséges intelligencia segítségével személyre szabottabb élményeket és a gyártási hatékonyság növelését szeretnék elérni. A válaszadóink több, mint kétharmada (69 %) szerint ennek lesz a legnagyobb hatása az újságírásra az elkövetkező öt évben, nagyobb, mint az 5G-nek (18 %) vagy az új eszközöknek és interfészeknek (9 %). De sokan úgy gondolják, hogy a mesterséges intelligencia aránytalan mértékben eredményez majd profitot a nagyobb kiadóknak.

Mi vár még ránk idén?

A Reuters Intézet elemzése szerint a fizikai kontaktus utáni vágy igen komoly lesz egy évnyi karantén és egyéb korlátozások után. Visszatérnek majd a nem virtuális rendezvények, ahogy egyre nő a zoom-fáradtság. Ez azzal is jár, hogy az újságírók többet mozdulnak majd ki az irodából, több lehetőségük lesz személyes riportokra és egyre inkább részei lesznek a közösségeknek.

A tehetség ára nőni fog, miután látszik, hogy az olyan előfizetés-alapú platformok, mint például a Substack jól mutatják mit ér, ha kitűnő újságírók dolgoznak egy szűk piaci szegmensben. Kérdés ugyanakkor, hogy a sztárok és a többiek közti fizetésbeli különbség növekedése szül-e újabb feszültségeket a hírszerkesztőségekben.

Az online videó alapvető fontosságú lesz az álhírek tekintetében, hiszen egészen hiper-partizán vélemény-csatornák és videó podcastok jelennek meg és terjednek a YouTube-on és a Spotify-on.

Az elszámoltathatóságot propagáló újságírás is egyre keményebb vonal lesz, hiszen a politikusok igyekeznek kihasználni a félretájékoztatás miatti aggodalmakat és szigorúbban korlátozni a szólásszabadságot. Ezek a trendek néhány liberális demokráciában is tetten érhetőek lesznek (ahogy azt pl. Franciaországban az új nemzeti biztonságról szóló törvény körüli vitából is láthatjuk).

Az audio továbbra is igen fontos marad a hírmédia számára, igen komoly az innováció mind a tartalmak, mind az üzleti modellek tekintetében. Azzal számolhatunk, hogy egyre nagyobb lesz a hangsúly a fizetős podcastokon és a platformokon való fizetéseken, hiszen így tovább bővül a bevételi lehetőségek köre.

Világszerte gyorsulnak az 5G megjelenések is, ahogy az új, hordható eszközök és okosszemüvegek is egyre jobban terjednek. Mindez azt sugallja, hogy a jövőben a kiadóknak készen kell állniuk arra, hogy a tartalmakat és a brandeket egyre több és több eszköz és terjesztési csatorna számára optimalizálják.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...