A tavalyi második félévben 3113 új reklámszpotot azonosított be a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság vizsgálata 78 televízió műsorkínálatában. Az elemzett reklámok 38 százalékában termékeket, 59 százalékában pedig szolgáltatásokat népszerűsítettek.
A tanulmány szerint a reklámpiac alakulása július és december között jól meghatározható ívet írt le: a nyári hónapok viszonylagos pangása után szeptembertől egészen karácsonyig tartó növekedő periódus következett be. A hirdetések első adásba szerkesztésének időpontjául a 2-8 óra közötti hajnali, reggeli intervallumot preferálták a televíziók. A leggyakoribb hirdetőnek a kereskedelem és a gyógyhatású készítmények szektor számított (43%, illetve 12%).
A kifejezetten kiskorúakat megcélzó hirdetések aránya 5,1 százalékot tett ki. A hangsúlyozottan hazai származású termékeket, szolgáltatásokat népszerűsítő reklámszpotok a megelőző analízisekben tapasztaltaknál ugyan magasabb arányban, de összességében rendkívül alacsony mértékben képviseltették magukat (6,7%).
A vizsgálatban szereplő televíziók műsorkínálatában 3113 féle új reklámszpotot regisztráltak, melyek összesen 3.923.876 alkalommal kerültek ismétlésre. Ez a félév során közreadott reklámszpotok 53 százalékának felelt meg, 2019 hasonló időszakában 49 százalékot mértek. Minden vizsgált mutatót tekintve jelentős emelkedés volt tapasztalható 2019-hez képest, így az egy csatornára jutó összes reklámszpot (90.934 2020 második felében szemben az egy évvel korábbi 95.199-el), a médiaszolgáltatónkénti összes új hirdetés (44.556 vs. 50.306) és az új reklámfilmek átlagos ismétlésszáma (540 vs. 1260) tekintetében is.
A 2019-ben mértektől eltérően ezúttal nem a 20 másodperc hosszúságú hirdetések fordultak elő leggyakrabban, hanem a 30 másodpercesek (24,7%), de a 15 és a 20 másodperces szpotok részesedése is közel megegyező volt. Egy átlagos reklámszpot 23 másodpercet tett ki (az érték valamelyest magasabb a 2019-ben regisztrált 22,2 másodpercnél). A legalacsonyabb átlagos időtartam (12,8 mp) a Duna World esetében volt kimutatható, míg a legmagasabb az ATV-nél (70,4 mp).
A reklámszpotok szektor szerinti megoszlását 2019 azonos időszakával összevetve megállapítható, hogy a kereskedelem szektor dominanciája továbbra is érvényesült (40% vs. 42,7%). A szabadidő szektor (10,4% vs. 6,6%) az egy évvel korábbinál jóval kisebb szeletet hasított ki a tortából. A gyógyhatású készítmények (11,1% vs. 12,7%) növelni tudták részesedésüket.
A Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság tevékenységének szerves részét képezi, hogy rendszeresen ellenőrzi a Médiatörvény előírásainak betartását a reklámok közzététele során. 2011-ben a Hatóság létrehozott egy reklámadatbázist, amelynek lényege, hogy a legnézettebb televíziókban első alkalommal közreadott reklámokat tartalomelemzésnek veti alá. Az új reklámok megjelenésére vonatkozó alapadatok a Nielsen Közönségmérés Kft. információiból kerülnek kibontásra. A következőkben a 2020. július 1. és december 31. között első alkalommal közzétett reklámszpotok legfontosabb jellemzői kerülnek bemutatásra.
2020 második hat hónapjában a következő televíziók alkották a vizsgálati mintát: AMC, Arena4, ATV, ATV Spirit, AXN, Boomerang, Cartoon Network, Comedy Central, Comedy Central Family, Cool TV, D1 TV, Dikh TV, Discovery Channel, Disney Channel, Duna TV, Duna World/M4 Sport+, Eurosport, Fem3, Film+, Film4, Film Cafe, Film Mania, Galaxy4, Hír TV, History, ID, Izaura, JimJam, Jocky TV, Life TV, M1, M2, M4 Sport, M5, Minimax, Mozi+, Moziverzum, MTV Hungary, Music Channel, Muzsika TV, Nat Geo Wild, National Geographic, Nickelodeon, Nick Jr, Nicktoons, Ozone TV, Paramount, Pesti TV, Prime, RTL Gold, RTL+, RTL II, RTL Klub, RTL Spike, Sláger TV, Sony Max, Sony Movie Channel, Sorozat+, Spektrum, Spektrum Home, Spíler1 TV, Spíler2 TV, Sport1, Sport2, Story4, Super TV2, TLC, Travel Channel, TV2, TV2Comedy, TV2 Kids, TV2 Séf, TV4, TV Paprika, Viasat3, Viasat6, Viasat History és Zenebutik.