Blaumann Debóra
foodpanda, marketingigazgató
- Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani?
- Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk megosztani a magyarokkal, hogy a NetPincér mostantól foodpanda. Minden egy nagyszabású PR eseménnyel kezdődött még szeptemberben, azonban már ezt is a saját szájízünkre szabtuk: a célunk a klasszikus sajtóesemény koncepció helyett egy igazi show kreálása volt, hogy átragasszuk azt a lelkesedést a média képviselőire, véleményvezérekre és az élő online adásba becsatlakozó több ezer nézőre, amit mi is érzünk a foodpanda bevezetése kapcsán.
Emellett nálunk mindig is kiemelt szerepe volt és lesz is az online kommunikációnak - ez már csak az online szolgáltatás jellegéből is adódik, de ezt támogatja az évek óta használt egyedi fejlesztésű valós idejű attribúciós modellezésünk és 24/7 futó performance kampányok is, ami a kommunikációnk alapja. Ezeket kiegészítve a legtöbb nagyobb sales house-zal is közvetlenül együtt dolgoztunk, hogy olyan prémium megjelenésekkel egészítsük ki az online kommunikációnkat, ami tovább emeli a kampány elérését.
Itt nekem külön öröm, hogy megvalósíthattuk egy már médiaügynökségi időszakom óta megfogant tervemet és egyszerre párhuzamosan az összes top hírportál főoldalán jelen tudtunk lenni az indulás napjaiban. Ezt terveink szerint jól kiegészítik majd az influencerekkel tervezett tartalomgyártásaink, így a különböző fogyasztói szegmenseknek hozzájuk passzoló tartalmon keresztül tudjuk bemutatni az új márkát.
Az elmúlt pár évben sem volt már tőlünk idegen az offline kommunikáció, szinte egész évben futtatunk TV kommunikációt, illetve kampány jelleggel rádióban, OOH-ban és printben is kommunikálunk országszerte. A rebranding során ezt egy új szintre emeltük: a célunk az volt, hogy türkizbe és pinkbe borítsuk a városokat országszerte.
A bevezető kampány ékkövei pedig azok az egyedi együttműködések, mint például az Álarcos Énekes és Sztárban sztár leszek szponzoráció, a kooperáció a Brain Barral vagy a Punnany Massif partnerség, amit a Budapest Park szezonzáró koncertjének pandásításával fűzünk még szorosabbra.
A korábbi NetPincér, mostmár foodpanda marketing csapat kialakítása során fontos szempont volt nekem már évek óta, hogy egy elsősorban önálló, külső partnerektől függetlenül is sikeresen operáló, sokoldalú csapatot alkossunk. Éppen ezért olyan kiemelkedő tehetségeket keresünk mindig a csapatba, akik szakmailag a toppon vannak, holisztikusan gondolkodnak és bírják a pörgést is, mivel a legtöbb aktivitást mi magunk tervezzük, szervezzük és bonyolítjuk le, ami nem kis kihívás. Az elmúlt években szerzett számtalan díj is már azt mutatta, hogy a csapat jól veszi az akadályokat, azonban a márkaváltás még így is nagy falat volt. Hálás vagyok, hogy egy ilyen szuper csapattal dolgozhatok együtt, és a rebranding eddigi sikere is az ő munkájukat dícséri. Hónapok megfesztített munkája és titkolózása után fantasztikus érzés a városokban, tévében és online is lépten-nyomon a foodpandával találkozni és saját szemünkkel látni, ahogy életre kel a márka és egyre több fogyasztó ismeri és szereti meg.
- Nem tartod kockázatosnak, hogy egy itthon ennyire jól ismert márkát átneveztek, kitartanak majd a fogyasztók és a partnerek?
- Egy 22 éves magyar kötődésű és nagyon magas ismertségű márka leváltása kifejezetten kockázatos lépés volt, amivel a kezdetektől tisztában voltunk. Ez lehet valakit eltántorít, minket viszont inkább motivált, hiszen így lehet igazán érezni az ember munkájának és döntéseinek a súlyát, ami hatalmas hajtóerő. Amikor a céghez 2019 elején csatlakoztam, éppen ez a fajta újító gondolkodás, lendület és kockázatvállalás volt az, ami leginkább megfogott. Ez kell is ahhoz, ha egy vállalat olyan tempóban akar fejlődni, mint mi. Minden olyan lépés, amivel az ember egy iparágat vagy céget igyekszik megreformálni nagy kockázattal jár, de a korábbi tapasztalataink alapján hiszünk abban, hogy ezt sikerre tudjuk vinni és megéri újítani.
- Véleményed szerint az elmúlt másfél évben, a COVID-járvány alatt mi volt a legnagyobb kihívás a hazai marketingszakemberek számára?
- Már maga a COVID-dal kapcsolatos kommunikáció nekem egy hatalmas kihívás volt, amit talán más szakmabeliek is átéltek az elmúlt másfél évben. A márkához és vállalathoz illő, fogyasztókat, partnereket és munkavállalókat egyaránt figyelembe vevő szegmentált, egyértelmű, konzisztens és az aktualitásokhoz igazodó kommunikáció kialakítását az egyik napról a másikra kellett megugrani. Mire ezzel megvoltunk viszont már a percről percre változó helyzet lereagálása éjjel-nappal volt egy olyan újabb feladat, amihez foghatóval nem volt korábban dolgunk. Fel kellett nőnünk ahhoz a feladathoz, hogy a vállalat egészét tudjuk szakmailag támogatni egy ilyen volatilis és érzékeny helyzetben, hiszen amint kijött egy új rendelkezés vagy hír azonnal láttuk az üzleti hatását. Az biztos, hogy soha ennyi Magyar Közlönyt és WHO ajánlást korábban nem olvastam, illetve sokat foglalkozhattam a PR területével, amire korábban kevesebb alkalmam volt.
Emellett talán mások is megtapasztalták, hogy ebben az időszakban rengeteg nem feltétlen csak szakmai kihívással is szembe kellett néznünk, ami megnehezítette azt, hogy jól teljesítsünk professzionálisan. Csak a munka világában maradva 2020 elején én például azon aggódtam leginkább vezetőként, hogy ennek milyen hatása lesz a csapatomra. A kezdeti időszakban kifejezetten aggasztóak voltak a mérőszámok, azonban a tudatos stratégia váltás sikeresen új pályára állított minket. Így meg tudtuk tartani a korábbi létszámot és hatékonyságot, sőt további bővítésre is szükség volt, hogy ne torpanjon meg a villámskálázás.
Ez azóta sem ért véget, hiszen jelenleg is keresünk új embereket a csapatba, hogy a tőlünk megszokott lendületet az új márkával és új innovációkkal együtt fenn tudjuk tartani. Jelenleg a megfelelő tehetségek megtalálása egy olyan kihívás, amivel sokat foglalkozunk.
Különböző okokból, de ez egy meghatározó időszak volt mindenkinek a szakmában professzionálisan és emberileg is. Hálás vagyok, hogy egy ilyen csapattal élhettem ezt az időszakot át miközben rengeteget tanulhattunk és fejlődhettünk együtt.
- Mire vagy a legbüszkébb, ha visszatekintesz 2020 márciusáig?
- Szerencsére sok izgalmas szakmai élményben és kihívásban volt részem az elmúlt másfél évben, hiszen ez alatt az idő alatt hajtottuk végre a teljes platform migrációt, vezettük be az akkor NetPincér market, most panda market névre hallgató új szolgáltatásunkat, másfélszeresére nőtt a marketing csapat és közben több szakmai díjat is nyertünk, mégis már lehet csak az élmény közelsége miatt is a rebrandinget emelném ki.
Hatalmas elismerés volt nekem már az, hogy engem bíztak meg a márkaváltás projekt céges szintű vezetésével. Akinek valaha szerepe volt ilyenben, az jól tudja, hogy egy rebranding nem csak a marketing területét érinti, hanem a cég egészére hatással van. A mi esetünkben menedzselni kellett a 4300 fős futárállomány, a 6000 tagot számláló partneri hálózat, illetve az egész platform márka váltását, szó szerint több száz más feladattal egyszerre, miközben ezzel párhuzamosan a felénk támasztott üzleti és partneri elvárások nem csökkentek, hanem nőttek. Elsőre láttam, hogy ez egy kockázatos projekt lesz, ami sok buktatót rejt, viszont egy nagyon ritka szakmai lehetőség is egyben. Izgalmas volt ennek a projektnek köszönhetően még szorosabban együtt dolgozni a többi ágazattal és partnereinkkel - sokat tanulhattam tőlük is. Még rengeteg munka vár ránk, de már az első időszak eredményeire is nagyon büszke vagyok, amit együtt elértünk.
- Van olyan dolog, amit az összes marketingvezető megtanult ebben az időszakban?
- Szerintem azt mindannyian megtanultuk ebben az időszakban, hogy mennyire fontos egy jó csapat és a megbízható háttérország, amire támaszkodva minden szakmai kihívást is le lehet küzdeni.
- Milyen marketingtrendek jellemzik majd 2022-t?
- 2022-től egyértelműen azt várom, hogy még nagyobb teret nyer a gyorskereskedelem - mindent, amit lehet, a fogyasztók a lehető leggyorsabban és legkényelmesebben szeretnének is beszerezni, éppen ezért a vállalatoknak is egyre fontosabb lesz ez a terület. Egyre több piaci szereplő fog erre a területre belépni és egyre fontosabbak lesznek ezek az üzenetek a marketingkommunikációban is. Idővel a jó fogyasztói élmény egy alapelvárás lesz a magyarok részéről - a jó fogyasztói élmény pedig sokszor egy jó márka kommunikációval kezdődik.
Ezzel párhuzamosan örömmel látom azt, hogy hozzám hasonlóan egyre több fogyasztó hoz értékalapú döntéseket a vásárlása során: olyan márkákat és vállalatokat szeretnének támogatni, amik olyan értékeket képviselnek, amik nekik is fontosak. Ez lehet a fenntarthatóság, az állatvédelem vagy éppen a munkahelyi egyenlőség. Véleményem szerint a csak profit alapon működő cégek egyre komolyabb problémák elé fognak nézni, első körben a tehetségek toborzása során, később viszont már a fogyasztói kommunikáció és üzleti stratégia területén is. Ez a trend nyugaton már jelen van és egyre nagyobbak azok a fogyasztói szegmensek, amik árak vagy éppen értékesítési csatornák helyett elvi síkon választanak inkább termékeket. Én magam is például amikor csak tehetem olyan márkákat választok, amik hozzám hasonló értékeket képviselnek, például B Corporation tanúsítvánnyal rendelkeznek.
Mindemellett megfigyelhető a piacon szakmai oldalról egy egyre erősödő “adatéhség” is: az a nézet terjedt el, hogy amit csak lehet mérni, azt mérni is kell, a nap végén pedig elvesznek a szakemberek és döntéshozók a különböző, sokszor akár egymásnak ellentmondó kimutatások útvesztőjében. Egyrészt maximálisan egyetértek azzal, hogy mérésre szükség van és ez egy hatalmas segítség tud lenni, főleg ha az valós idejű. Mindemellett a mérés nem helyettesíti az erős szakmai alapokon nyugvó döntéshozást és stratégiai gondolkodást, hiszen például egy branding kampány sose fog annyi rendelést hozni, mint egy konverzió fókuszú performance hirdetés, de ez még nem jelenti azt, hogy előbbi nem lenne elengedhetetlen része egy márka stratégiának hosszú távon.
- Mi az a három dolog, amit ajánlanál egy fiatal, marketinget tanuló diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?
- A legfontosabb tanács, amit adhatok, hogy kezdjen el amint lehet dolgozni. Még az egyetemig se várnék ezzel, amint lehet álljon csatasorba és kezdjen el tapasztalatokat gyűjteni. Nem csak marketinges pozíciókban lehet rengeteget tanulni a fogyasztói magatartásról és vásárlói viselkedésről, hanem minden élmény hozzá tud tenni ahhoz, hogy valaki később jó marketinges legyen. Én például 14 éves korom nyarán kezdtem el dolgozni és onnantól kezdve mindig volt valami kisebb-nagyobb mellékállásom. Amellett, hogy persze jól jött a zsebpénz rengeteg tapasztalatot is szereztem, még tisztábban láttam, hogy mihez van érzékem, mit élvezek csinálni, illetve ez a sok tapasztalat nagy előny volt, amikor először jelentkeztem állásokra is.
Ha már pedig valaki belevetette magát az álláskeresésbe, akkor még egy olyan tanácsot tudok megosztani, amit a saját bőrömön is megtapasztaltam: a pályánk elején (de akár később is) az ember ne pozíciót, hanem inkább főnököt válasszon. Az első években olyan kiemelkedő vezetők mellett tanulhattam meg az alapokat, akiknek a tanításait a mai napig én is idézem a csapatomnak és inspirálnak a munkában.
Utolsó tanácsként pedig azzal zárnám, hogy ne féljen váltani, sőt javaslom, hogy próbálja ki magát több területen is. Érdemes pár évet ügynökségi és ügyfél oldalon is eltölteni, akár egy cégen belül is belekóstolni marketing melletti egyéb társterületekbe, az pedig még szuperebb, ha külföldön vagy nemzetközi szerepkörben is lehetőséget kap valaki. Rövid távon az oldalirányú váltás lehet nem tűnik logikus lépésnek, hosszú távon viszont a stratégia gondolkodáshoz és vezetői szerepkörhöz hatalmas segítség tud lenni az a sokoldalú látásmód és holisztikus gondolkodás, amit ezzel lehet nyerni.
- Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban igazán nagy hatással volt rád?
- Idén is volt szerencsém pár igazán jó könyvhöz, ha pedig már lehetőségem adódik itt, akkor egy olyan könyvre hívnám fel a figyelmet, ami kevésbé lett híres: Caroline Criado Pereztől a Láthatatlan nők (Invisible Women). Nem egy klasszikus marketing/biznisz irodalom, viszont minden döntéshozónak hasznos lehet, aki hajlandó egy kis önkritikát gyakorolni. A könyv alcímében is benne van a témája, mégpedig, hogy hogyan vesszük semmiben a népesség felét az adatokra épülő világban. Mindennapi példákon keresztül mutatja be kutatásokkal alátámasztva, hogy a nők hogyan kerülnek hátrányba azzal, hogy például az autós biztonsági öv, a mobil készülékek vagy éppen a gyógyszer fejlesztések során nincsenek megfelelően reprezentálva. Korábban is próbáltam arra figyelni, hogy a működésünk és kommunikációnk során mindenki (nem csak a nők) reprezentálva érezze magát nálunk, de azóta még tudatosabb vagyok ezen a téren - ez például a foodpanda kreatív anyagainak kialakítása során is egy fontos szempont volt.