A hipersebességgel haladó digitalizáció miatt egyre több újdonság vár a mindennapi bankolókra a következő években. A mesterséges intelligencia előretörése a digitalizáció új szintjét jelenti mind a lakosságnak, mind a vállalatoknak – derül ki a K&H összeállításából. A láthatatlan bankolás lehet az egyik út, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem feltétlenül kell bíbelődni az utalásokkal, határidőkkel, a bankszámla tudni fogja, mikor kell befizetni például a rezsiszámlákat vagy éppen egy cég esetében a megrendelés ellenértékét.
Mi lesz a következő évtizedekben? Mi lesz 2062-ben, amikor a mostani 18 évesek a nyugdíjkorhatár közelébe érnek? Konkrét válaszokat nyilván nem lehet adni tekintettel az utóbbi időszakban elképesztő sebességgel fejlődő digitalizáció miatt, de azért néhány trend erősödésére szinte biztosan lehet számítani - derül ki a K&H jövőkutatásból, valamint a pénzintézet által szervezett rendezvényen, amely a bankolásban a következő időszakban várható változásokat igyekezett modellezni.
Már most látszik, hogy a mesterséges intelligenciának (MI) egyre többen osztanak lapot.
“Sokan megijednek attól, hogy az MI és az általa vezérelt robotok átveszik a hatalmat és ez munkahelyek megszűnéséhez vezet. Úgy látjuk, hogy ettől nem kell tartani, az emberi munkára továbbra is szükség lesz a legtöbb területen, így a pénzügyi szektorban és a mindennapi bankolásban is. A mesterséges intelligenciára lehet bízni azonban rengeteg időrabló feladatot, ezzel pedig hatékonyabb lesz a működés, az ügyfelek szempontjából kényelmesebb, gyorsabb lesz az ügyintézés” - emelte ki Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője. Hozzátette: “A K&H számára kiemelten fontos a digitális transzformáció és az, hogy mind a lakossági, mind a vállalati ügyfeleket segítse az innovatív megoldások használatában és ösztönözze a cégeket újabb és újabb fejlesztésekre. Erre a K&H innovációs index és jövőkutatás szerint is szükség van, mert a magyar vállalatok körében még visszafogottnak mondható az innovációs kedv.”
A mesterséges intelligenciára épülő fejlesztések kiemelten fontosak lesznek. “Elképzelhető például, hogy az MI segítségével hangvezérelt lehet a bankolás. Akár úgy, hogy a mobilbanknak utasításokat adunk az utalásra. Szintén nem ördögtől való elképzelés, hogy láthatatlanná válik a bankolás. A MI tisztában van azzal, hogy egy cég már leadta a partnerének a számlát és várja a kifizetést vagy akár lakossági ügyfelek esetében például tudja, mikor kell a rezsiszámlákat fizetni. A bankszámlatulajdonos cég vagy lakossági ügyfél pedig hátradőlhet, mert az utalások maguktól megtörténnek” - tette hozzá Németh Balázs.
A K&H szakembere hangsúlyozta, a magyar vállalatoknak bátrabbnak kell lennie ahhoz, hogy nagyobb tempóval mehessenek a digitális sztrádán, ez versenyképesebbé, jövedelmezőbbé teszi a működésüket. Nem beszélve arról, hogy az általuk nyújtott szolgáltatásokra, termékekre a lakosság körében fokozottabb lehet a kereslet.