Witsch Gerda, Samsung Electronics Magyar Zrt., marketingigazgató
- Nemrég ért véget a CES, amelyen számos eszközt, köztük televíziókat és egy új mobiltelefont is bemutatott a Samsung. Mi a személyes kedvenced az újdonságok közül, miért éppen az?
- Az idei kiállításon nem pusztán izgalmas termékeket, de a vállalat fenntarthatóságról szóló jövőképét is megismerhette a közönség. Személy szerint is különösen fontosnak tartom, és azonosulni tudok vállalatunk célkitűzésével. Igyekszünk olyan, fenntartható megoldásokat kínálni, amelyek minden körülmények között valódi segítséget nyújtanak, könnyebbé teszik a mindennapokat és csökkentik a környezeti terhelést. Amennyiben egyetlen terméket szükséges kiemelnem, mindenképp a The Freestyle hordozható projektort választom. Az eszköz egy teljesen új kategóriát teremt a Samsung portfóliójában, elsősorban a fiatalokat szólítjuk meg vele, de bízunk abban, hogy felhasználóink széles körének nyújt majd valódi segítséget.
- A Samsung az egyik legismertebb szórakoztató-elektronikai márka globális szinten és itthon is. Ez azt jelenti, hogy a márkaismertségen már nem igazán kell dolgozni, de mire helyezitek a hangsúlyt a marketingkommunikációban, mi kerül a fókuszban ebben a helyzetben?
- Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen a Samsung márkaismertsége közel százszázalékos a mobiltelefon és televízió kategóriákban. Éppen ezért fektetünk kiemelt hangsúlyt a márkapreferencia és a lojalitás fokozásának kérdésére. Bár országos szinten ezen területeken is a piacvezetők között található a vállalat, akadnak még olyan, nem teljes mértékben feltérképezett célcsoportok, ahol továbbfejleszthető a márka szerethetősége. Ezt a célközönséget azonban nem a klasszikus marketingkommunikációs eszközökkel érjük el leginkább, hanem olyan együttműködéseken keresztül, amelyekben a márka észrevétlenül, a történet szignifikáns részeként segíti a szereplők életét.
- A COVID-járvány kitörése hozott-e változást a globális, illetve a hazai marketingkommunikáció hangnemében? Mi jelentette a legnagyobb kihívást marketing szempontból az elmúlt két évben a Samsung számára a magyar piacon?
- A járványhelyzet okozta változás a kommunikáció területén leginkább a csatornamix összeállításában érhető tetten. A COVID megjelenésével párhuzamosan a kommunikáció jelentős része a digitális csatornákra terelődött át, amely olyan megoldásokat is eredményezett, mint a fizikai termékbemutatók online térbe való átemelése. A digitális kommunikáció mellett az online értékesítés is fontos szerepet kapott a márka életében, 2021 áprilisában indítottuk el a Samsung saját, hivatalos webshopját. A vásárlók itt nem pusztán a vállalat széles termékportfóliójából válogathatnak, de olyan, extra szolgáltatásokat is igénybe vehetnek, mint a készülékbeszámítás vagy a referál program, amelyen keresztül a vásárlók, akár Facebookon keresztül is megoszthatják a Samsung webshopon szerzett tapasztalataikat. Amennyiben így járnak el, további kedvezményeket szerezhetnek barátaiknak és természetesen saját maguknak is.
- Mennyire változtatta meg a marketing során használt csatornák szerepét a pandémia, tovább nőtt-e a digitális platformok részesedése, vagy inkább a televízió került még inkább előtérbe?
- A trendek azt mutatják, hogy itthon fajlagosan még mindig a televízión keresztül érhető el a legkedvezőbben a legtöbb ember. Ennek megfelelően a TV-s költségeinket 2020-ban, a járvány kitörése után is szinten tartottuk, ugyanakkor a digitális költéseinket növeltünk.
- A COVID kitörésekor sok vállalatnál a költségcsökkentés jegyében megvágták a marketingre szánt összeget, titeket mennyire érintett ez a folyamat? A tavalyi marketing büdzsétek hogyan viszonyult a 2019-eshez?
- Nagyon büszke vagyok arra, hogy a vállalat válsághelyzetben is kiemelt figyelmet fordít a márkaépítésre, ennek megfelelően gyakran az általánosnál is nagyobb mértékben különít el a terület fejlesztésére szánt erőforrásokból. A nehezebb időszakokban is keressük az új lehetőségeket, ennek megfelelően a tavalyi kommunikációs költségvetésünk 38 százalékkal emelkedett az előző évhez képest, és 37 százalékkal volt magasabb, mint a 2019-es.
- Mi lesz a fókuszban idén a marketingkommunikációban, milyen nagyobb kampányokra lehet számítani tőletek?
- Az idei fejlesztéseink tökéletesen illeszkednek vállalatunk jövőképébe, amely a „mindennapi fenntarthatóságra” épül. A gyakorlatban ez a környezetre alacsony hatással bíró gyártástechnológiát, kisebb ökológiai lábnyomot eredményező csomagolást és még inkább fenntartható felhasználói élményt jelent. Ennek szellemében mutattuk be az év elején egy célzott digitális kampány keretében a Galaxy S21 FE készülékünket. Ezt követte a The Freestyle termékünk pre-order és bevezető kampánya, amelynek során a termék ismertségének és népszerűségének növelése volt a cél. Ezt látványos digitális és kültéri felületeken, valamint pozícionált televíziós szpotok révén igyekeztünk elérni. A hordozható projektort népszerűsítő kampányunkkal párhuzamosan indítottuk el a Galaxy S22 okostelefonokat bemutató, holisztikus kampányunkat is.
A fenntarthatóság mellett a vállalatunk kiemelt figyelmet fordít a feltörekvő generáció támogatására is. Ennek megfelelően február 7-én indítottuk el az EdisonKids-zel közös kezdeményezésünket.
A Megoldások a holnapért kihívás illeszkedik az Együtt a holnapért jövőképünkhöz, hiszen a technológián keresztül pozitív változások elindításában segíthetjük a hazai közösségeket. A digitális innovációk rendkívüli mértékben alakítják át a társadalmunkat és számos jelentős probléma megoldásában is segíthetnek. Ezeket a megoldásokat csak együtt találhatjuk meg, ezért is olyan fontos ez a kezdeményezés, amellyel lehetőséget és platformot teremtünk a magyar fiataloknak, hogy megosszák velünk az elképzeléseiket és közösen újratervezzük a jövőt. A csapatok 2022. március 2-ig jelentkezhetnek egy videóval, amelyben elmondják, milyen problémára keresik a megoldást, és hogy ez a kérdés, miért foglalkoztatja őket.
- Az elmúlt időszakban igencsak megnőtt az influencerek szerepe. Véleményed szerint megkerülhetetlenek? Milyen tapasztalataitok vannak a velük való együttműködés kapcsán?
- Egyetértek azzal, hogy a fiatal célcsoport hatékony eléréséhez elengedhetetlenül szükséges az influencerek bevonása. Az elmúlt években számos hazai véleményvezérrel alakítottunk ki hosszú távú együttműködést és rengeteg kampány során dolgoztunk, ötleteltünk velük együtt, hogy hitelesen, érdekesen, érzékenyen közelíthessünk egy-egy témához. Az egyik személyes, influencerek bevonásával lebonyolított kampányunk a Zoomolj ki a valóságba! kezdeményezés, amely sortán a tudatos social media-használatra hívtuk fel a fiatalok figyelmét.
Egy ilyen típusú együttműködés mindkét fél részéről elhivatottságot és közös gondolkodást igényel. Marketingkommunikációs stratégiánk egyik legfontosabb eleme a hitelesség, éppen ezért nem működünk együtt olyan véleményvezérekkel, akiket meg kellene győznünk a Samsung márkáról vagy éppen a termékekről. Az influencerek is a saját márkájukat építik a csatornáikon, ezért a hitelesség, hogy adott esetben egy, a Samsunggal kapcsolatos tartalom ne tűnjön ki az adott csatornán, mindkét fél számára fontos.
- Szerinted mi az a dolog, amit minden marketingszakember megtanult a járvány két éve alatt?
- Véleményem szerint a marketing szakemberek digitális tudása rengeteget nőtt az elmúlt időszakban. Ez a tendencia már a COVID előtt elkezdődött, azonban a járvány kitörése ráerősített és felgyorsította ezt a folyamatot. A másik fontos dolog, amit a szakmabeliek biztosan megtanultak, a folyamatos változással való együttélés, és az ilyen helyzetekre való, lehető leggyorsabb felkészülés.
- Véleményed szerint milyen marketing trendek jellemzik majd 2022-t?
- Azt gondolom, hogy a kommunikációs csatornák 2022-ben a járvány előtt időkhöz hasonlóan rendeződnek majd. Az emberek bátrabban szerveznek szabadtéri programokat, nyaralásokat, így azt gondolom, idén a fiatalok bulizási kedve is visszatér majd. A felszabadultság és személyes közösségépítés mellett idén nem csak vállalati, de egyéni, személyes szinten is nagyobb hangsúlyt fektetünk majd a fenntarthatóságra. A legújabb adatok szerint a járvány minden célcsoporton belül, de különösen a fiatalok körében növelte a fenntarthatóság melletti elköteleződést. A Z generáció sokkal tudatosabb márkafogyasztás tekintetében és nem hajlandó kompromisszumot kötni a számára fontos ideológiákban.
- Mi az a 3 dolog, amit javasolnál egy marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?
- Ahhoz, hogy valaki jó marketingszakember legyen, véleményem szerint, nagyon fontos, hogy folyamatosan figyelemmel kísérje a nemzetközi és hazai trendeket, és egy lépéssel a magyar piac előtt járjon, hiszen így lehet egy márka innovatív és trendteremtő. A másik fontos érték a nyitottság. Ahhoz, hogy valaki igazán jó szakember legyen fontos a tájékozottság, hogy ne bizonyos meggyőződések mentén döntsön, illetve az a képesség, hogy az akár tőle teljesen távol álló véleményeket is meghallgassa, befogadja, és objektíven értékelje. Végül, és ezt talán nem csak a marketingszakembereknek javaslom, hogy olyan hivatást válasszanak, amit szeretnek csinálni, találják meg a munkájukban az örömöt, a szenvedélyt, a hajtóerőt, és ezekkel felvértezve igyekezzenek a legjobbá válni az adott területen. Én azt hiszem, hogy ez a siker legfontosabb kulcsa.