A világcégektől kezdve, egészen a kézműves vállalkozásokig szinte mindenki használja - vagy szeretné kipróbálni - az influencer marketinget. Ez egy kiváló módszer arra, hogy a márka a hitelességét, a közösségét és az eladási számait egyszerre növelje. Az influencerekben megbíznak a követőik, hiszen posztjaiknak köszönhetően olyanokká váltak, mint egy ismerős. Ám képesek-e hasonló lojalitást elérni olyan személyek, akik a valóságban nem is léteznek?
A CGI (Computer Generated Imagery) véleményvezérek, bár nem valódi emberek, mégis hatalmas hatással lesznek a jövő influencer marketingjére. Sőt, ez a folyamat már el is kezdődött.
Kik a CGI influencerek?
Azt hihetnénk, hogy a videójátékokhoz hasonló karaktereket fogjuk viszont látni a közösségi médiában, de ez koránt sincs így. Első pillantásra talán meg sem tudjuk mondani, hogy egy valódi vagy egy CGI embert látunk-e.
A számítógép által megalkotott influencerek márkás ruhákat viselnek, felkapott helyekre utaznak, neves éttermekben vacsoráznak, hírességekkel pózolnak, szórakozni járnak, vagy csak otthon pihennek. Legalábbis ezt a képet kapjuk a social média oldalukat pörgetve. A „túl szép, hogy igaz legyen” mondás az esetükben teljességgel helytálló.
A CGI influencereket szó szerint legyártják, és a virtuális életükben mindent, amit és ahogy csinálnak, programozók irányítanak. Egy egész menedzsment dolgozik a háttérben azon, hogy a nemlétező tökéletesség létrejöjjön.
Az emberek milliói hiába tudják, hogy nem valódiak, népszerűségüket ez nem befolyásolja; sőt, némely CGI influencernek jóval több követője van, mint például egy nemzetközileg ismert hírességnek.
Ismerjünk meg egy CGI influencert!
Lil Miquela egy Los Angeles-ben élő, brazil-amerikai lány, akinek nagy álma, hogy híres énekesnő lehessen. Csupán 19 éves, de olyan márkákkal dolgozott együtt, mint a Samsung és a Prada, szerepelt többek között a GQ és a Vouge magazinokban, valamint arcpirítóan közel került egy Calvin Klein reklámban Bella Hadid modellhez. Mindezt úgy érte el, hogy nem is létezik! Ennek ellenére 3 millió ember követi napjait.
Lil épp olyan életet él, mint egy átlagos amerikai fiatal: imád a barátaival lenni, programokat csinálni, utazni, nem rejtegeti szerelmi életét, ahogy azt se, ha épp bánatos. Sőt, az CGI influencer még gyerekkori fotókat is megoszt időnként magáról. Közvetlensége miatt könnyedén tudnak vele azonosulni az emberek.
2018-ban a TIME az internet egyik legbefolyásosabb emberének választotta.
Miben rejlik a sikerük?
A CGI influencerek csak néhány éve vannak jelen a közösségi médiában. Népszerűségük mögött tehát állhat az újdonság varázsa, az emberi kíváncsiság vagy épp a technikai fejlettség kiváltotta bűvölet.
Ám az alkotó csapatok nem álltak meg a digitálisan előállított képnél, konkrét személyiségjegyekkel ruházták fel a CGI influencereket, akiknek még háttértörténetet is adtak, és meghatározott elvek alapján irányítják a megnyilvánulásaikat. Szó szerint mindegyik egy-egy különálló személy.
„Bár vannak olyan virtuális véleményvezérek, akik több százezres, akár több milliós követőbázissal is rendelkeznek, még mindig az látszik, hogy a márkák továbbra is a létező személyekben bíznak a leginkább, ha influencer marketingről van szó, de ez, akár 10 éven belül változhat” – mondta Sátori Karolina, a Star Network Influencer Ügynökség account divízió vezetője.