- Hirdetés -

Kevesebb innovációt terveznek a hazai vállalkozások

|

Csökkent az új terméket vagy szolgáltatást tervező magyar cégek aránya, mindössze 27 százalék rukkolna elő ezzel a következő egy évben. A tervezett innovációk közül viszont több az új vagy jelentős mértékben továbbfejlesztett háttérfolyamatban gondolkozó vállalkozás – derült ki a K&H innovációs indexből. 10-ből közel 3 cég szerezne be szoftvert vagy vásárolna valamilyen gépet, de jelentősen nőtt az élőmunkát csökkentő vagy kiváltó automatizációban érdekelt vállalatok aránya is.

Sok magyar cég előremenekült és a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság hatásait innovációval próbálták ellensúlyozni, így a cégek jelentős része nem állította le a fejlesztéseket a járvány alatt - derült ki a K&H innovációs indexből, amely az idei első félévben 30 ponton zárt. Ez egy gyenge közepes teljesítménynek felel meg. Összességében egyébként a 10 milliárd forintot meghaladó árbevételű vállalatok érték el a legjobb eredményt, az ágazatok közül pedig az ipar és a szolgáltató szektor bizonyult a leginnovatívabbnak.

„Az is fontos, hogy milyen fejlesztésekkel készülnek rövid távon a cégek: a tervezett innovációk alindexe 26 ponton áll, ami megegyezik 2021 második félévében mért eredménnyel. Viszont ezen belül bizonyos területeken, például az új termékek vagy szolgáltatások bevezetésénél csökkenést tapasztaltunk: a vállalatok bő negyede tervezi ezt következő 1 évben, ami 11 százalékpontnyi, jelentős visszaesést jelent” - mondta Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.

A következő egy évben a legmagasabb arányban (35 százalék) az 1,1-2,0 milliárd forint árbevétellel rendelkező vállalkozások terveznek új terméket vagy szolgáltatást bevezetni.

Viszont szignifikánsan, 18-ról 26 százalékra emelkedett az előző félévhez képest a háttérfolyamatokat fejleszteni tervezők aránya. A változás különösen a legkisebb – a 300 millió és 1 milliárd forint közötti - árbevételű, a kereskedelmi, illetve a közép-magyarországi cégek többi cégtípushoz történő felzárkózásának köszönhető. Az idei első félévben többen lettek az új gyártási eljárást vagy szolgáltatási folyamat bevezetését tervező kelet-magyarországi, illetve kereskedelmi vállalkozások is.

A cégek 16 százaléka a logisztikai vagy szállítási eljárásokon változtatna, míg a legkisebb arányban (13 százalék) az értékesítési csatornákon változtatnának rövid távon.

Szoftvervásárlás az élen, többen, de még mindig kevesen automatizálnának

Németh Balázs hozzátette, hogy a támogató tevékenységek közül az előző félévhez képest szinte mindegyik innovációs tevékenység tervezett aránya szignifikánsan emelkedett. A cégek 27 százaléka szoftvervásárlást tervez a következő 1 évben új feladatok vagy funkciók ellátására. Közel ugyanennyien (26 százalék) számolnak valamilyen gép vagy berendezés beszerzésével. Házon belüli K+F tevékenységet 20 százalék tervez - ettől jóval elmarad a külső K+F tevékenységet tervező cégek aránya (7 százalék). Bár többen vannak, de még mindig csak 15 százalék gondolkozik olyan automatizációban, amely kiváltaná az élőmunkát vagy csökkentené annak igényét - ezzel egyébként a legtöbben a mezőgazdaságban terveznek (26 százalék).

A kutatásból az is kiderült, hogy ötből kettő cég tervez bevezetni kedvező környezeti hatással járó fejlesztést a következő 1 évben, ez az előző félévben még 35 százalék volt. Érdekes, hogy árbevétel, regionális elhelyezkedés és ágazat szempontjából sincs jelentős különbség ebben a kérdésben a cégek között.

Emelkedőn a félbemaradt innovációk

Németh Balázs hozzátette, hogy nem minden innovációs folyamatot visznek végig a cégek, azt is fontos látni, mennyi ilyen fejlesztés akad meg. 2022 első félévében minden ötödik vállalatnál volt folyamatban valamilyen innovációs fejlesztés, a cégek 10 százaléka pedig a felmérés megelőző két évben felfüggesztett már innovációt, mind a kettő szignifikáns növekedést jelent 2021 második félévéhez képest. A folyamatban lévő innovációk aránya leginkább a 300 millió és 1 milliárd forint közötti árbevétellel rendelkező, a közép-, illetve kelet-magyarországi, valamint az ipar, illetve szolgáltatás ágazatokban tevékenykedő cégek esetén nőtt, míg a legtöbb innováció szintén az ipari cégeknél maradt félbe.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...