- Hirdetés -

Rákapcsoltak tavaly a PR-cégek

|

A 25 legmagasabb árbevételű public relations ügynökség az elmúlt esztendőben 17 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez már önmagában bő tízszázalékos növekedés, de ha nem számoljuk ide az egyik, főleg külföldi piacokra dolgozó ügynökséget, akkor a bővülés mértéke megközelíti a 20 százalékot. 2020-ról 2021-re a legnagyobb PR-ügynökségek szinte mindegyike növelte az árbevételét.

A legmagasabb árbevételt elérő médiavállalatokról, valamint média- és reklámügynökségekről már évek óta készítünk összeállítást így a nyár elején. Most első alkalommal állítottuk össze a legnagyobb bevételt elérő PR-ügynökségek listáját. A kommunikációs iparágon belül jelentős szeletet képvisel ez az ágazat, a Magyar Reklámszövetség tavasszal publikált adatsora szerint

2021-ben a vállalatok 14,9 milliárd forint értékben vettek igénybe PR-tanácsadói szolgáltatásokat. Ez 12,7 százalékos bővülés 2020-hoz képest és 2,6 százaléknyi növekedés a 2019-es esztendőhöz viszonyítva. Ugyanakkor, ha reálértéken nézzük a 2019 és 2021 közötti időszakot, azaz az inflációval is számolunk, akkor a járvány előtti szinthez képest 5,8 százalékos mínuszban van ez a terület.

A PR-ügynökségek teljes bevétele azonban jóval magasabb a fenti összegnél, ami csak a tanácsadói díjakat foglalja magában. A Magyar Public Relations Szövetség tavaly közzétett felmérése szerint az iparág bevétele 2020-ban 48 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy a járványhelyzet eléggé megütötte a piaci szereplőket, hiszen 2019-ben ez az érték még 64 milliárd forint volt, márpedig ez így kereken 25 százalékos csökkenés.

Helyrerázódott piac

A PR-ügynökségek élmezőnyéről készített összeállításunk szerint 2021 már a kilábalás éve volt. A 25 legjelentősebb PR-cég 2020-ban 15,4 milliárd nettó árbevételt produkált, ami 2021-ben 17 milliárdra nőtt, ami bő tízszázalékos bővülés. A top 25 ügynökség együttes adózott eredménye ugyanakkor 2020-ról 2021-re 1,6 milliárdról 1,25 milliárd forintra csökkent.

Az adatokat torzíthatja, hogy a legnagyobb piaci szereplőnek számító Grayling Hungary Kft. eredménye egymagában 655 millió forintos csökkenést mutat 2020 és 2021 viszonylatában. Érdemes egy Graylinget kihagyó összesítést is készíteni, egyrészt a fentiek miatt, másrészt azért, mert az ügynökség döntő árbevétele nem Magyarországról származik. A Grayling nélküli árbevétel 7,88 milliárd forintot tett ki 2020-ban és 9,35 milliárdot tavaly. Ez már 18,6 százalékos növekedést jelent, és a top 24 adózott eredménye 868 millió forintról 1,17 milliárdra nőtt, ami azért már jobban hangzik.

 

A piac helyrerázódására utal az is, hogy a 25 legnagyobb szereplő közül tavaly 22-nek nőtt az árbevétele, 15-nek pedig javult az adózott eredménye. Veszteséget 2020-ban és 2021-ben is mindössze egyetlen ügynökségnél láthatunk, tehát a járvány, ha meg is nyirbálta a bevételeket, azért mínuszba nem lökte a cégek működését.

Listavezető külföldiek

A rangsorban szereplő cégneveket végignézve az lehet az ember érzése, hogy sok babér nem terem a magyar tulajdonú cégeknek. Ugyanakkor a külföldi elnevezések csalókák, a piaci szereplők döntő többsége hazai kézben van. A kivételnek a két legnagyobb szereplő, a Grayling és az Uniomedia számít, bár harmadrészben az utóbbi is hazai tulajdonban van.

A Grayling–Uniomedia duó együttes nettó árbevétele 2020-ban 8,5 milliárd, 2021-ben pedig 8,7 milliárd forintot tett ki, azaz 2020-ban a top 25 árbevételének az 55, 2021-ben az 51 százalékát adták. Viszont, ahogy már említettük, a Grayling esetén hatalmas az exportbevétel aránya. Konkrétan 2020-ban 112 millió forintjuk származott a belföldi piacról és 7,3 milliárd külföldről. Tavaly nagyot erősödött a hazai bevételük, 245 millió forintra nőtt, de a 7,4 milliárdos exportbevételük mellett ez is eltörpül. Amúgy a Grayling a tavalyi 245 millió forintos magyarországi bevételével is bekerült volna a toplistára, de a hátsó régióban végeztek volna.

Ugyanennél az ügynökségnél maradva, nem véletlen, hogy nagyot változott az elmúlt két évben az adózott eredményük. Az üzemi eredményük 155 millió, illetve 232 millió forintot tett ki, azonban a pénzügyi műveletek eredménye nagy ingadozást mutatott. 2020-ban ebből 631 millió forint bevételük, 2021-ben viszont 142 milliós veszteségük származott.

Feljövőben a Lounge

Az elmúlt esztendőben a Graylingen kívül két ügynökség tudta megugrani az egymilliárd forintos árbevételi szintet, az Uniomedia és a Lounge Communication. Az Uniomedia nettó árbevétele 6,4 százalékkal bővült és 1,1 milliárd forintot tett ki, ugyanakkor az adózott eredményük kicsit csökkent.

A Balásy Gyula és Mamusits Péter tulajdonában lévő Lounge Communication Kft. éppen elérte a milliárdos bevételi szintet. Egy évvel korábban még 830 millió forintnál jártak, azaz náluk 23 százalékot tett ki a bővülés. Talán még említést érdemelnek a korábbi esztendőik is, hiszen 2019-ben 587 millió, 2018-ban 389 millió forintnál járt az ügynökség árbevétele. A trend tehát hasonló, mint a Lounge Group média- és reklámügynökségeinél.

A 10 legnagyobb hazai PR ügynökség árbevétele és eredménye

(millió forint)

Forrás: Igazságügyi Minisztérium adatbázisa

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már megvásárolható digitális formában is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...