A 25 legmagasabb árbevételű public relations ügynökség az elmúlt esztendőben 17 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez már önmagában bő tízszázalékos növekedés, de ha nem számoljuk ide az egyik, főleg külföldi piacokra dolgozó ügynökséget, akkor a bővülés mértéke megközelíti a 20 százalékot. 2020-ról 2021-re a legnagyobb PR-ügynökségek szinte mindegyike növelte az árbevételét.
A legmagasabb árbevételt elérő médiavállalatokról, valamint média- és reklámügynökségekről már évek óta készítünk összeállítást így a nyár elején. Most első alkalommal állítottuk össze a legnagyobb bevételt elérő PR-ügynökségek listáját. A kommunikációs iparágon belül jelentős szeletet képvisel ez az ágazat, a Magyar Reklámszövetség tavasszal publikált adatsora szerint
2021-ben a vállalatok 14,9 milliárd forint értékben vettek igénybe PR-tanácsadói szolgáltatásokat. Ez 12,7 százalékos bővülés 2020-hoz képest és 2,6 százaléknyi növekedés a 2019-es esztendőhöz viszonyítva. Ugyanakkor, ha reálértéken nézzük a 2019 és 2021 közötti időszakot, azaz az inflációval is számolunk, akkor a járvány előtti szinthez képest 5,8 százalékos mínuszban van ez a terület.
A PR-ügynökségek teljes bevétele azonban jóval magasabb a fenti összegnél, ami csak a tanácsadói díjakat foglalja magában. A Magyar Public Relations Szövetség tavaly közzétett felmérése szerint az iparág bevétele 2020-ban 48 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy a járványhelyzet eléggé megütötte a piaci szereplőket, hiszen 2019-ben ez az érték még 64 milliárd forint volt, márpedig ez így kereken 25 százalékos csökkenés.
Helyrerázódott piac
A PR-ügynökségek élmezőnyéről készített összeállításunk szerint 2021 már a kilábalás éve volt. A 25 legjelentősebb PR-cég 2020-ban 15,4 milliárd nettó árbevételt produkált, ami 2021-ben 17 milliárdra nőtt, ami bő tízszázalékos bővülés. A top 25 ügynökség együttes adózott eredménye ugyanakkor 2020-ról 2021-re 1,6 milliárdról 1,25 milliárd forintra csökkent.
A piac helyrerázódására utal az is, hogy a 25 legnagyobb szereplő közül tavaly 22-nek nőtt az árbevétele, 15-nek pedig javult az adózott eredménye. Veszteséget 2020-ban és 2021-ben is mindössze egyetlen ügynökségnél láthatunk, tehát a járvány, ha meg is nyirbálta a bevételeket, azért mínuszba nem lökte a cégek működését.
Listavezető külföldiek
A rangsorban szereplő cégneveket végignézve az lehet az ember érzése, hogy sok babér nem terem a magyar tulajdonú cégeknek. Ugyanakkor a külföldi elnevezések csalókák, a piaci szereplők döntő többsége hazai kézben van. A kivételnek a két legnagyobb szereplő, a Grayling és az Uniomedia számít, bár harmadrészben az utóbbi is hazai tulajdonban van.
A Grayling–Uniomedia duó együttes nettó árbevétele 2020-ban 8,5 milliárd, 2021-ben pedig 8,7 milliárd forintot tett ki, azaz 2020-ban a top 25 árbevételének az 55, 2021-ben az 51 százalékát adták. Viszont, ahogy már említettük, a Grayling esetén hatalmas az exportbevétel aránya. Konkrétan 2020-ban 112 millió forintjuk származott a belföldi piacról és 7,3 milliárd külföldről. Tavaly nagyot erősödött a hazai bevételük, 245 millió forintra nőtt, de a 7,4 milliárdos exportbevételük mellett ez is eltörpül. Amúgy a Grayling a tavalyi 245 millió forintos magyarországi bevételével is bekerült volna a toplistára, de a hátsó régióban végeztek volna.
Ugyanennél az ügynökségnél maradva, nem véletlen, hogy nagyot változott az elmúlt két évben az adózott eredményük. Az üzemi eredményük 155 millió, illetve 232 millió forintot tett ki, azonban a pénzügyi műveletek eredménye nagy ingadozást mutatott. 2020-ban ebből 631 millió forint bevételük, 2021-ben viszont 142 milliós veszteségük származott.
Feljövőben a Lounge
Az elmúlt esztendőben a Graylingen kívül két ügynökség tudta megugrani az egymilliárd forintos árbevételi szintet, az Uniomedia és a Lounge Communication. Az Uniomedia nettó árbevétele 6,4 százalékkal bővült és 1,1 milliárd forintot tett ki, ugyanakkor az adózott eredményük kicsit csökkent.
A Balásy Gyula és Mamusits Péter tulajdonában lévő Lounge Communication Kft. éppen elérte a milliárdos bevételi szintet. Egy évvel korábban még 830 millió forintnál jártak, azaz náluk 23 százalékot tett ki a bővülés. Talán még említést érdemelnek a korábbi esztendőik is, hiszen 2019-ben 587 millió, 2018-ban 389 millió forintnál járt az ügynökség árbevétele. A trend tehát hasonló, mint a Lounge Group média- és reklámügynökségeinél.
A 10 legnagyobb hazai PR ügynökség árbevétele és eredménye
(millió forint)
Forrás: Igazságügyi Minisztérium adatbázisa
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már megvásárolható digitális formában is, ide kattintva.