Húsz év alatt egy kisvállalkozásokra szakosodott ügynökségből az egyik legjelentősebb, A kategóriás reklámügynökséget építették fel, ami ráadásul tavaly üzletileg is rekordévet zárt. Hinora Ferenc alapító és Hinora Bálint group managing director beszél a Positive Adamskyn belüli munkamegosztásról, a terjeszkedési terveikről, valamint szóba kerül az idei Marketing Summit és egy különös sportág is.
- Bálint is nagyon régóta a cégnél dolgozik, de azért sokáig inkább Ferenc volt az ügynökség arca. Jól érzem azt, hogy az utóbbi években ebben volt némi változás?
- Hinora Bálint (H.B.).: Mi a szerepeinket mindig is tudatosan elválasztottuk. Feri a szakmai közönség felé számít az ügynökség első számú arcának, én pedig mindig is inkább az ügyfelek felé képviseltem a vállalatot. Viszont ahogy növekszik a cégcsoport, muszáj nekem is többször megszólalni.
- Hinora Ferenc (H.F.).: Itt azért már egy nyolcfős managing partneri kör alakult ki, tehát rajtunk kívül hat felső vezető dolgozik a cégben, akik ugyanolyan fontos arcai az ügynökségi csoportunknak, mint mi. Nyilván annyi helyzeti előnyöm van, hogy alapítóként én vagyok itt a legrégebb óta, illetve a Magyar Marketing Szövetség elnökeként is sokat szerepelek.
- A pályafutása elején Ferenc hirdetésszervezőként dolgozott. Hogyan jött annak idején a saját cég ötlete?
- H. F.: Eredetileg nem is hirdetésekkel akartam foglalkozni, hanem újságíróként szerettem volna elhelyezkedni a Nemzeti Sportnál. A kiadón belül kerestek hirdetésszervezőket, és nagyon fiatalon, 19 évesen vágtam ebbe bele. Két lapkiadónál dolgoztam hirdetésszervezőként, először a Ringier-nél, aztán az Axel Springernél, és ösztönszerűen ügynökségi gondolkodást is vittem a munkába. Az ügyfeleknek mindig elmondtam azt is, hogy az adott megjelenés miként illeszkedhet a teljes kommunikációs tevékenységükbe. Ez adta az ötletet arra, hogy 2001-ben indítsak egy saját céget, amiben már nem csak egy-két médiumot tudok képviselni.
- Tehát akkor ez a cég egy kicsi médiaügynökségként indult?
- H. F.: Igen, az első időszakban főleg médiát terveztem és foglaltam az ügyfeleknek. Viszont ebből gyorsan átalakultunk reklámügynökséggé, mert szerettük volna egyre jobban kiszolgálni az ügyfelek igényeit. Így jött képbe, hogy legyen grafikai, webes, kreatív hátterünk is, és néhány év alatt egy integrált reklámügynökséggé nőtte ki magát a cég.
- Mikor volt az a fordulópont, amikor eldöntöttétek, hogy egy kkv-knak dolgozó kis ügynökségből felépítitek az egyik legnagyobb hazai reklámügynökséget?
- H. F.: Sok mindent ösztönből csináltunk, főleg az első években, de szerencsére jók voltak a megérzéseink. 2007 táján mondtuk ki azt, hogy készen állunk arra, hogy egy nagyobb ügynökséget építsünk. Magyarán nagyobb márkáknak, multiknak is szeretnénk dolgozni. Ez egy érési folyamat volt, hiszen elindultunk a nulláról, az első öt-hat évben főleg kkv-knak dolgoztunk, majd megértünk arra, hogy nagyobbakká váljunk. Onnantól kezdve viszont már nagyon tudatosan építkeztünk tovább.
- Milyen évet zárt tavaly a Positive Adamsky?
- H. B.: A 2021-es volt az eddigi legerősebb évünk cégcsoportszinten, pénzügyi és szakmai szempontból is. Az elmúlt esztendőben megközelítettük a 2,4 milliárd forintos nettó árbevételt, de nőtt a létszámunk és az adózott eredményünk is.
- A Positive Adamsky márka több céget is takar. Melyek ezek?
- H. B.: Négy társaságot foglal magában, ahogy jöttek az akvizíciók, úgy bővült a portfólió. A fő anyacég a Positive by Hinora Group Kft., amely felvásárolta a Positive PR & Media Kft.-t, tehát van egy önálló PR-ügynökségünk is. Ezt követően vásároltunk 50 százalékos tulajdonrészt az Adamsky by Positive Kft.-ben, majd az idén akvizíció útján a Positive Health & Care Kft.-vel bővült a kör. Az utóbbi az egészségügyi iparra szakosodik, ez az első szektorspecifikus ügynökségünk, amely már 12 éve van a piacon.
- Azt nem tervezitek, hogy ezeket összevonjátok egyetlen cégbe?
- H. B.: Alapvetően elégedettek vagyunk ezzel a felépítéssel, ezért ezt nem tervezzük. Sőt, további akvizíciós céljaink vannak, szeretnénk specialista ügynökségeket felvásárolni és külföldön is terjeszkedni.
- H. F.: A nemzetközi terjeszkedést úgy kell érteni, hogy már most is dolgozunk külföldi projekteken, de külföldi székhelyű ügynökséget is alapítanánk.
- Melyik országban?
- H. F.: Ezt egyelőre nem mondanám el, de több irányban gondolkodunk, és azt szeretnénk, hogy ezt a tervünket egy-két éven belül megvalósítsuk.
- Az elnöki megbízatásod 2025-ig tart az MMSZ-nél. Milyen fontosabb megvalósítandó céljaid vannak erre az időszakra?
- H. F.: Egyetlen szóval megfogalmazva: értékteremtés. Mind ágazati, mind közösségépítési, mind edukációs, mind orientációs szinten. Továbbmegyek, társadalmi és közösségi szinten is szeretnénk értéket teremteni. A fő cél az, hogy a marketinget egy magasabb polcra tudjuk helyezni. Az ugyanis nemcsak a gazdaságban tölt be jelentős szerepet, hanem a társadalmi és a környezeti kihívások kezelésében is. A marketing választ tud adni a jövő kihívásaira, és azon vagyunk, hogy ezt bebizonyítsuk mind az üzleti, mind a gazdaságpolitikai döntéshozók felé.
- A Positive Adamskynál milyen terveitek vannak a jövőre nézve?
- H. B.: Az idei évi célunk, hogy a tavaly elért eredményeket 2022-ben is stabilan tudjuk hozni. Ez az ügyfélkörre, a szervezetre is vonatkozik. Az üzleti céljaink között szerepel, hogy még több szektorból a top három márka egyikével együtt tudjunk dolgozni. Szeretnénk további akvizíciókat is megvalósítani, amelyek során újabb, úgynevezett specialista ügynökségeket hoznánk be a Positive Adamskyba, amelyek egy adott szakmai terültre összpontosítanak, illetve erősíteni az egészségügyi piacra szakosodott ügynökségünket. Hosszabb távú cél, hogy külföldi piacokon is letegyük a névjegyünket.
- Az idei Marketing Summitról mit érdemes tudni?
- H. F.: Hatalmas ünnepély lesz szeptember 15-én. Az MMSZ a Marketing Summitot már 1990 óta folyamatosan megszervezi, de az elmúlt tíz évben rengeteget fejlődött az esemény, amit a szakmai szövetség a Marketing&Mediával, valamint a Positive Adamskyval közösen szervez. Az idén a Várkert Bazárban tartjuk az eseményt, ami mérföldkő, hiszen szerintem marketinges konferencia még nem volt ennyire illusztris helyszínen. Két nagy aréna lesz a Marketing Summiton. A misszió-vízió stratégiai menedzsmenttémákat dolgoz majd fel, de úgy, hogy az ott lévő marketingeseknek és üzleti döntéshozóknak széles látókört biztosítson a világ kihívásairól. A tudástranszfer arénában pedig a marketinget eszközoldalról fogjuk megközelíteni. A legújabb trendeket, megoldásokat vizsgáljuk esettanulmányok segítségével.
Heszler Róbert
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már megvásárolható digitális formában is, ide kattintva.