A marketingstratégia minden cég esetében a sikeres üzleti terv alapvető része, ám míg nem is olyan régen ez kizárólag az offline csatornákra korlátozódott – élükön a tévé és rádió hirdetésekkel -, addig ezt ma már senki nem engedheti meg magának. A digitalizáció térnyerésével az online marketing csatornák kulcsfontosságúvá váltak, és ha ezt figyelmen kívül hagyja a cég, az a versenyhelyzetének romlásához vezet. (x)
Mi a különbség az online és offline marketing között?
A hagyományos marketing mindent magában foglal, ami nem online, kezdve a tévé, rádió, nyomtatott újságokban megjelent hirdetésektől, a kültéri reklámokon, szórólapokon át a rendezvényekig, promóciós ajándékokig. Előnyei között említhető, hogy jobban emlékszünk egy nyomtatott hirdetésre, szórólapra, vagy kültéri reklámra, mint egy honlapon felugró pop-up hirdetésre, nem beszélve arról, hogy bizonyos célközönséget (pl. az idősebbeket, egy szűkebb területen élőket) hatékonyabban el tudunk érni ezáltal.
Az offline marketing egyik hátránya, hogy nem nyomon követhető, a hatékonyságát nem lehet pontosan mérni. Az online marketing esetében azonban éppen ez az egyik előny. A különböző online marketing stratégiák (a közösségi médiától kezdve a SEO-n át az online hirdetésekig) megtérülését pontosan és azonnal láthatjuk. További előnye, hogy lehetőséget ad a követlen ügyfél visszajelzésekre, és az országhatárokon is átnyúlva, bárkit elérhetünk vele, aki rendelkezik internetkapcsolattal.
Melyek a legjobb online marketing eszközök?
Manapság amikor valamilyen problémánkra szeretnénk megoldást találni, az első dolgunk, hogy az interneten próbálunk információt szerezni. Az online jelenlét kulcsfontosságú tehát ahhoz, hogy a cégünket megtalálják. Melyek azok a marketing eszközök, amelyek segítenek ebben?
Minőségi weboldal
Egy kiemelkedő felhasználó élményt nyújtó, mobilra optimalizált weboldal létfontosságú, hiszen nemcsak növeli cégünk hitelességét, lehetőséget ad márkánk bemutatására, lead-eket gyűjthetünk vele, de segít abban is, hogy a keresőmotorokban előre kerülhessünk, az ügyfélkapcsolatainkat javíthassuk.
Email marketing
Ha sikerül egy lead-et, azaz érdeklődőt szereznünk beazonosítható e-mail címmel, akkor egy lépést tettünk annak érdekében, hogy lojális ügyféllé tegyük. Az e-mail marketing végső célja ugyan az értékesítés, de ez korántsem azt jelenti, hogy puszta üzleti ajánlatokkal kell bombáznunk a potenciális vásárlókat. Ez a marketingcsatorna a kapcsolatépítésről szól, olyan értékes tartalmak küldéséről, amelyek személyre szabottak, informatívak, növelik a márkánkkal szembeni bizalmat.
Google Ads (AdWords) hirdetések
A Google találati lista első oldalára kerülés sok konverziót hozhat a cég számára, amelyet Google Ads keresőhirdetésekkel gyorsan el lehet érni. Megfelelő célzási beállításokkal és keresési kulcsszavakkal elérhetjük a célcsoportunkat, hirdetéseink ugyanis kizárólag azok számára jelennek meg, akik éppen a mi szolgáltatásunkat, termékünket keresik. A hirdetésekért a kattintások száma után kell fizetni, az ára egy összetett, licit alapú algoritmus alapján alakul ki. A népszerűbb kulcsszavak után értelemszerűen többet kell fizetni.
Facebook hirdetések
A Facebook változatlanul kiváló eszköz marketing szempontjából, hiszen az egyik legjobb célzási lehetőséget kínálja számunkra. A potenciális ügyfeleket jövedelemtől, életkortól kezdve földrajzi elhelyezkedésen át érdeklődési körig behatárolhatjuk, ami lehetővé teszi, hogy valóban a megfelelő célközönség számára hirdessünk.
Meta Search Engine
A metakereső egy olyan keresőmotor, amely lehetővé teszi a felhasználónak, hogy egyetlen lekérdezéssel több forrásban is kereshessen. A találatokat vagy egyetlen listában sorolja fel, vagy a különböző keresőmotorok alapján szétosztva jeleníti meg. Jó példa erre a Skyscanner, vagy a Kayak, amelyek az online utazási irodák és szolgáltatók weboldalainak keresési eredményeit összesíti, avagy a Trivago, amely a hotelek esetében végzi ugyanezt.
Bannerek és display hirdetések
Számos weblap, applikáció esetében találkozhatunk tartalomba ágyazott display hirdetéssel. A legnépszerűbb display hirdetési hálózat a Google Display Network. A display hirdetés egyik formája a banner (a molinók digitális formájának is tekinthetjük), amely gyakorlatilag bármilyen oldalon megjelenhet, egyszerű üzeneteket közvetíthet, mint például adott weboldalak felkeresése, vagy valamilyen szolgáltatás igénybevétele.
Keresőoptimalizálás
Ha szakmailag jók a tartalmaink, az még nem jelenti, hogy a célközönség a Google-ban egy-kettőre rá is talál. A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, SEO) azonban segít abban, hogy bizonyos kulcsszavakra a találati lista elején szerepeljen az adott tartalmunk, úgy javuljon a weboldalunk organikus elérése, hogy közben nem kell érte fizetnünk.
A keresőoptimalizálásnak három fő pillére van. A technikai SEO a honlap keresőrobotok általi elérhetőségét, indexálhatóságát és értelmezhetőségét szolgálja, az On-Page SEO a weboldal tartalmának fejlesztését célozza meg, az Off-page SEO, azaz a linképítés pedig a weboldal hitelességének növelését segíti.
Dinamikus remarketing hirdetések
A remarketing lehetővé teszi, hogy visszacsalogassuk azokat a felhasználókat, akik meglátogatták már a weboldalunkat, de nem vásároltak tőlünk. A remarketing kampányokhoz használhatjuk a display hirdetéseket: a hirdetések csak azok számára jelennek meg, akik korábban már érdeklődést mutattak a márkánk iránt (pl. ellátogattak a honlapra), és leggyakrabban azt a terméket, vagy szolgáltatást jelenítjük meg benne, amit a felhasználó már megtekintett.
PR és influencer marketing
Egy jól felépített PR cikkel kedvező eredményt érhetünk el, ha olyan online felületeken (pl. magazinok, népszerű blogok) helyezzük el, ahol elérjük vele a potenciális ügyfeleinket. Lényeges azonban, hogy a PR anyagra ne hirdetésként tekintsen az olvasó, hanem egy hasznos információkban bővelkedő cikként kezelje.
A PR kampányok közé sorolható az influencer marketing is. A márka népszerűsítését érdemben segítheti egy népszerű személy, akinek a véleményére nem feltétlenül hirdetésként gondol a célközönségünk. Fontos azonban, hogy az influenszer hitelessé váljon a vevők szemében, azonosulni tudjon a márkánkkal.
Videómarketing
A videó előnye a vizuális erejében, rövidségében rejlik, hiszen valljuk be, szívesebben megnézünk egy pár perces mozgóképet a mobilunkon, minthogy elolvassunk egy hosszabb szöveget. Több platform közül választhatunk annak megfelelően, hol érjük el a potenciális vásárlóinkat, mint ahogy a videó tartalmát is az érdeklődésükhöz érdemes igazítani (pl. “csináld magad”, „unboxing”, vagyis termékkicsomagolás videó, oktató videók).
Milyen analitikai szoftvert érdemes használnod?
Ahhoz, hogy hatékonyan szólítsuk meg a felhasználóinkat, megfelelően megtervezett marketingkampányokat indítsunk, lényeges, hogy ne „hasraütésszerűen” állítsuk össze, hanem adatokra alapozva. Mely eszközök segítenek az adatvezérelt kampányok kialakításában?
Általános analitikai elemzésekhez a Google Analytics a legjobb eszköz, amely ráadásul ingyenes. Megtudhatjuk belőle többek között, hogy a felhasználók milyen csatornákról érkeznek a honlapunkra, mit csinálnak ott, hol távoznak. A keresőoptimalizáláshoz és az organikus eredmények figyeléséhez a Google Analítics-et érdemes az ugyancsak ingyenes Google Search Console-lal összekapcsolnunk. Ezáltal megtudhatjuk például, milyen kulcsszavak alapján találták meg a látogatók a honlapunkat, hány alkalommal jelent meg valamelyik oldalunk a különböző kereséseikre.
A weboldalba beépíthetünk hőtérképet készítő szoftvert is, mint például a Hotjart. Segítségével kiderül, merre járnak a felhasználók az oldalon, mi köti le a figyelmüket, illetve az is kiderülhet, jó ötlet-e két CTA gombot egymáshoz közel elhelyezni, illetve, a CTA megragadja-e a felhasználók figyelmét.
A Facebook remarketinghez a Facebook pixel követőkódot érdemes használni (hasonló funkciókkal bír, mint a Google Ads követőkódja), amit a weboldal kódjába ágyazhatunk be. A követőkód segítségével hirdetést jeleníthetünk meg azoknak, akik már korábban jártak a weboldaladunkon.
A Google Tag Manager, azaz címkekezelő lehetővé teszi, hogy a különböző méréseinket egy helyről kezeljük. Beállíthatjuk a Google Analytics kódot, a Google Adwords konverziós kódot, avagy a strukturált adatok kódjait is anélkül, hogy bele kellene nyúlnunk a weboldal forráskódjába.
Hogyan mérd az online marketing hatékonyságát?
Az online marketing egyik előnye a mérhetősége: a technológiai eszközöknek köszönhetően számos adathoz juthatunk hozzá, amivel mérhetővé válik az üzleti siker, azaz a KPI (Key Performance Indicator) magyarul fő teljesítménymutató. Az, hogy milyen KPI-ket mérünk, sok mindentől függ, így az üzleti céltól, a cég érettségétől, az iparágtól, a büdzsétől. Ami azonban általánosan elmondható, hogy a konverzió, konverziós ráta és konverziós költség mindig elsődleges KPI lesz, hiszen ezekkel tudjuk a legmegfelelőbb módon leírni a célunkat.
Nézzünk meg egy példát. Ha növelni szeretnénk 20%-kal a webáruházból származó bevételt, akkor az elsődleges KPI-nak a vásárlások számát (konverzió), a vásárlások arányát (konverziós ráta) és a vásárlás megszerzésének költségét (konverziós költsége) választjuk. Az elsődleges KPI-k mellé érdemes további 4-5 másodlagos KPI-ket választanunk, amelyek segítik az optimalizációt, és lényeges, hogy folyamatosan nyomon kövessük alakulásukat.
Kísérletezz bátran és elemezz!
Az online marketing folyamatosan fejlődik, mindig lesznek újabb eszközök, újabb megoldások, ám, hogy melyik válik be a cégünk esetében, azt csak próbálkozásokkal, az adatok folyamatos elemzésével tudhatjuk meg. A marketing eszközök kiválasztása többek között függ a célközönségtől, a szektortól, a büdzsénktől, ám lényeges, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt, azaz ugyanolyan fontos legyen számunkra a keresőoptimalizálás, így a tartalomfejlesztés, a linképítés, mint a jól kidolgozott hirdetési kampányok, egyéb marketing megoldások. (x)