Már nem szabad csak egy jól csengő üzenetként gondolni a fenntarthatóságra, elérkezett az idő, hogy a „green washing” helyét valódi tettek vegyék át – állítja Sándor Gabriella, a Libri-Bookline Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a szakember elmondta azt is, hogy véleménye szerint az innovációs fejlesztések gyorsasága, azok megvalósításának üteme gondot manapság a nagyvállalatok, és a gazdaság kisebb részvetői esetében egyaránt.
- Az idei Marketing Summit szlogenje a „Hiszünk a marketing erejében”. Te miért hiszel benne?
- Az egyértelmű és szemmel látható eredményessége miatt hiszek a marketingben. Fontosságát jól mutatja, hogy lényegében a gazdaság motorjaként is hivatkozhatunk rá, enélkül nincs termék, nincs szolgáltatás. Ha megszólítod a vásárlót, annak hatása, eredménye van, ha kommunikálsz, az hat a vevőre, a mi esetünkben az olvasóra. A Libri és a Bookline fejlesztésén hosszú évek óta dolgozom. A Bookline esetében látható volt egy fantasztikus evolúció, ahogy egy ismeretlen márkából ún. love brand lesz, a Libri esetében pedig a megújulás volt a fő irányvonal, ami jól megtervezett és kreatív marketing kommunikáció nélkül nem valósulhatott volna meg.
- Miért döntöttetek úgy, hogy szponzorként támogatjátok a rendezvényt?
- Hiszünk és hiszek a párbeszédben, az eszmecserében, fontosnak tartom azokat a szakmai találkozókat, ahol meg tudjuk egymással osztani tapasztalatainkat, gondolatainkat. De ugyanakkor fontos a vita is, azt gondolom, a tudásmegosztással és a vélemények ütköztetéssel segítjük egymás munkáját.
- Milyen hatása, eredménye lehet egy ilyen eseménynek?
- Biztosíthat minket arról, hogy jó úton járunk, de fel is nyithatja a szemünket, hogy valamit nem jól vagy nem elég jól csinálunk. Nem beszélve az inspirációról, amit leginkább az ilyen szakmai eseményeken kapunk meg.
- Véleményed szerint melyek most a „legforróbb” témák a marketingszakmában itthon?
- Egyértelműen a fenntarthatóság most a legnépszerűbb téma, ennél aktuálisabb kérdést nemigen találunk, hiszen a vásárlók egyre inkább figyelik a vállalatok CSR tevékenységét, sokan közülük e mentén választanak terméket vagy szolgáltatót. Ebben a környezetben pedig már nem szabad csak egy jól csengő üzenetként gondolni a fenntarthatóságra, elérkezett az idő, hogy a „green washing” helyét valódi tettek vegyék át. Meglátásom szerint ezt a változást leginkább úgy lehet előidézni, ha a környezetvédelemmel, a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos ideákat minél inkább beágyazzuk a vállalat értékeibe, működésébe. A Libri és a Bookline esetében az új brand purpose stratégia alapgondolata is a fenntarthatósághoz köthető. Mindemellett szerintem továbbra is fontos és aktuális téma még a márkákhoz kapcsolódó tartalomgyártási stratégia, illetve a marketing automatizáció, valamint – világjárvány után egyre inkább előtérbe kerülő – a munkavállalói elégedettség kérdése, annak növelése, ami új témaként érkezett el a vállalatokhoz, különös tekintettel a több száz főnél többet foglalkoztató cégekhez.
- Mik azok a kihívások, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?
- Azt látom, hogy az innovációs fejlesztések gyorsasága, azok megvalósításának üteme jelent gondot manapság, ez ugyancsak problémát jelent egy nagyvállalat, és a gazdaság kisebb részvetői esetében is. Továbbá ennél a kérdésnél is fontosnak tartom kiemelni a fenntarthatóság környezeti és társadalmi kérdéseinek valódi tárgyalását, hiszen a marketingkommunikációs szakma sokat tehet a fogyasztási szokások megváltoztatásáért.
- Mi a Libri / Bookline piacának aktuális, fő marketingkihívása?
- Az emberek szabad idejéért megy a harc, és ebben legnagyobb versenytársaink a streaming szolgáltatók. A kikapcsolódásra szánt idő igen csekély, nekünk pedig azt kell átadnunk egy ilyen ingergazdag, nagy erőforrásokkal rendelkező közeg mellett, hogy egy olyan „klasszikus” tevékenység, mint az olvasás, az egyik legpihentetőbb elfoglaltság, ami igazi szellemi feltöltődést nyújt. Ezt számos kutatás bizonyítja, ilyen például a Sussexi Egyetemen végzett 2009-es kutatás, amely szerint már napi fél óra olvasás is 68%-kal csökkenti a stressz élettani hatásait, és így hosszú távon is képes csökkenteni az életvitelünkből és a környezetünkből fakadó kockázatokat. Ennek fényében érdekes, hogy amíg a (testi) wellness óriási iparág, a tényleges szellemi feltöltődésünkre már nem mindig marad energiánk.
- Hogyan kezeli ezeket a cég?
- Mindkét márkánk alaposan kidolgozott brand purpose-stratégia alapján működik és kommunikál, ami erre az elgondolásra épül.
- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen szerepük/felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?
- A hazai közvélemény ritkán hallhatja a marketingszakma képviselőinek gondolatait, azok leginkább szakmai eseményeken hangoznak el és a szakma képviselői hallhatják. Többekhez tud szólni egy cégvezető, egy tulajdonos, jelenleg ők azok, akik közvetíteni tudják a cégek által fontosnak tartott üzeneteket. Izgalmas és nemes kihívás lehet a Marketing Summit-nek, hogy az ott elhangzottak ne csak a marketinges kollégákhoz, hanem a közvéleményhez is eljussanak.
- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy bármely más területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?
- Felfedezheti azokat népszerű és aktuális témákat, amik ma foglalkoztatják a szakmát, megismerheti a vezető marketinges kollégák gondolatait és véleményét, hallhat negatív és pozitív példákról és nem utolsósorban inspirálódhat a szakmai közegben.
A Marketing Summit-et idén szeptember 15-én rendezik meg, a helyszín a Várkert Bazár lesz. További részletek az eseményről itt érhetők el.