A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról is, hogy az egyre inkább megmutatkozó generációs eltérésekre kizárólag egyedi, testre szabott válaszok adhatók, illetve elárulta, hogy mi az out-of-home szuperereje.
- Az idei Marketing Summit szlogenje a „Hiszünk a marketing erejében”. Te miért hiszel benne?
- A kiegyensúlyozott marketingmix elhagyhatatlan alkotóelemeként az out-of-home ma már nem pusztán eszköz, hanem aktív városképet formáló tényező. A marketing ereje formálta, amely növekvő hatással van a fogyasztásunkra, a viselkedésünkre, a mentalitásunkra – ehhez járulunk mi hozzá az egyes célcsoportnak leginkább megfelelő, releváns, kreatív, rövid és hatékony üzenetekkel. Az out-of-home-nak van egy további szuperereje is: kimagasló hatékonysággal tudja megszólítani a sokat utazó városi fiatalokat, akik a tudatos médiafogyasztás miatt a klasszikus csatornákon már nem, vagy csak alig érhetők el.
- Miért döntöttetek úgy, hogy szponzorként támogatjátok a rendezvényt?
- A marketingszakma hazai palettáján ezt tartjuk az egyik legkiemelkedőbb, legszínvonalasabb rendezvénynek. Egy igazi seregszemlének, amelyből nem maradhatunk ki, és amelyet nagy örömmel támogattunk a kommunikációs felületeinken.
- Milyen hatása, eredménye lehet egy ilyen eseménynek?
- Elsősorban a tudástranszfert emelném ki, mivel a tapasztalatok megosztását tartom a legfontosabbnak: ráláthatunk az újdonságokra, a legjobb megoldásokra, a begyűrűző trendekre és innovációkra. A szakmai programok kiválóan alkalmasak arra, hogy naprakészen tartsuk a tudásunkat, hiszen a mi szakmánk folyamatos tanulásból és útkeresésből áll.
- Véleményed szerint melyek most a „legforróbb” témák a marketingszakmában itthon?
- Elsőként egy örökzöldet említenék, ez pedig a kampányok hatékonysága. Akár békeidőket élünk, akár a világjárvány miatt lezárások legsötétebb napjait, akár rohamléptekben gyorsuló inflációval nézünk szembe, a hatékonyság megkérdőjelezhetetlen. Természetesen az egyensúlyra ügyelni kell, hiszen a kreativitást és az üzenetek érthetőségét nem áldozhatjuk fel. Szintén nagyon gyakran van szó az adatvezérelt marketingről. Számos innovatív technológiával is dolgozunk, fejlesztjük azokat. Mi magunk egyre több megoldásban használunk virtuális, valamint kiterjesztett valóságot, hiszen ezek gyakorlatilag megsokszorozzák a kreativitás mozgásterét.
- Mik azok a kihívások, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?
- Hadd említsek itt is egy örökzöldet, a fogyasztói insight precíz azonosítását és értelmezését. Közhelynek számít, hogy rendkívüli ütemben változó világban élünk, ráadásul egy háború árnyékában, kifejezetten sok kockázatot hordozó, egyértelműen borús kilátásokat felmutató gazdasági környezetben. Ez még fontosabbá teszi azt, hogy megértsük, milyen tényezők befolyásolják a fogyasztók döntéseit egy termék vagy szolgáltatás igénybevételekor. Mire rezonálnak a fogyasztók.
- A JCDecaux számára jelenleg mi jelenti a legnagyobb kihívást? A marketing miben tudja támogatni a helyzet kezelését?
- A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken. Miközben az out-of-home jól bejáratott, megállapodott eszköznek tekinthető, mi több, az urbanizáció szerves részének, az említett változékonyság és összetettség arra sarkall minket, hogy újra és újra megtaláljuk számára az optimális helyet, hogy a legjobban tudjon a médiamixben érvényesülni.
- Milyen médiatervezési és menedzselési kihívást jelent a generációk és fogyasztói csoportok párhuzamos kezelése?
- Az egyre inkább megmutatkozó generációs eltérésekre kizárólag egyedi, testre szabott válaszok adhatók. Ezek mind a téma-, mind az eszközválasztásban megnyilvánulnak, és azt eredményezik, hogy életkor specifikusan kell az üzeneteket eljuttatni. Legjobb tudásunkkal és szerteágazó iparági tapasztalatunkkal tudunk segíteni az optimális kreatív kialakításában, ahhoz pedig az ideális felület megtalálásában.
- Milyen megoldást nyújt ebben az outdoor, illetve a JCDecaux?
- Az egyedi elvárások szinte törvényszerűen vezetnek különleges megoldásokhoz: ilyen a kiterjesztett valóság, de megemlíthetjük a citylightba épített mosolymérőt vagy az okosplakátot – a lehetőségek tárháza elég tágasnak tűnik. Ráadásul nem csupán a digitális térről beszélünk: úgy gondolom, hogy a hagyományos eszközök mindaddig velünk maradnak, amíg az igények és a szakma kreativitása ezt lehetővé teszi. Sőt, ebből olyan hibridmegoldások is kinőhetnek, mint például a hagyományos kültéri elemek összekapcsolása a social platformokkal. Ez számunkra szinte végtelen variációs lehetőséget nyújt.
- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen szerepük/felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?
- Véleményformáló szerepe mindenkinek van a szakmában, és ebben a vezetők természetesen kiemelt jelentőséggel bírnak, gondoljunk csak az egyre célzottabb és profibb LinkedIn kommunikációra. Legalább ennyire fontos a szerepük a példamutatásban, hogy a feltörekvő generációk tagjaiban azt erősítsék, hogy érdemes kreatívnak, formabontónak, bátornak, máshogy gondolkodónak lenni – ezt egyfajta felelősségnek is érzem. Ugyanakkor az olyan események hatása is kétségbevonhatatlan, amilyen a Marketing Summit, ahol közvetlenül érik az embert sokszor elég erős intellektuális hatások. Nem mehetünk el szótlanul a szakmai díjak mellett sem, amelyek egyfajta indikátorok: olyasmire is felhívják a figyelmünket, ami mellett amúgy csak elsétáltunk volna.
- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy bármely más területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?
- Leginkább azért, mert egy átfogó képet kaphat a legizgalmasabb aktualitásokról. Sajnos a teljes szakma nagyfokú túlterheltséggel működik, így az önfejlesztésre kevés idő jut, itt viszont sűrű és tömény ismeretanyaghoz juthat, ami rendkívül hasznos lehet neki.
A Marketing Summit-et idén szeptember 15-én rendezik meg, a helyszín a Várkert Bazár lesz. További részletek az eseményről itt érhetők el.