A növekvő infláció, a lehetséges visszaesés fenyegető réme és az ukrajnai háború miatt a kiadói iparág rövidtávú kilátásai negatív irányba mozdultak, állapította meg a WAN-IFRA globális iparági felmérése. Mindemellett a kiadók tudtak alkalmazkodni és a pandémiás időszakban bevezetett innovációk kezdik meghozni a gyümölcseiket 2022-ben, mert jelentősen nő az összes bevétel, illetve új bevételi források jelentek meg.
A hírkiadók több, mint fele (55,4 %) számolt be arról, hogy pesszimistán látja a jövő év üzleti lehetőségeit. A következő három évre optimistábbak ugyan a kiadók, de csak kevéssel. Ez pedig egy igen komoly kontrasztot jelent a tavalyi évhez képest, amikor a válaszadók több, mint 80 %-a látta optimistán az következő 12 hónapot – írja a felmérést bemutató közleményében a Magyar Lapkiadók Egyesülete.
”Nem titok, hogy a következő 12 hónapban és 2023-ban a legtöbb iparág folyamatos nehézségekkel számol és ez alól a híripar sem kivétel. A növekvő energiaköltségek például továbbra is komoly hatással lesznek a nyomdai és a terjesztési költségekre. Legfrissebb tanulmányunk azt mutatja, hogy ezek az aggodalmak a világ minden részén jelen vannak, de néhányan így is optimistán tekintenek a jövőbe – és ők ténylegesen átalakították az üzleti modelljeiket, feltehetően az adatok köré szervezve azt, hogy így gondolkodhassanak” - fogalmazott Dean Roper, a WAN-IFRA főszerkesztője.
Az üzlet alakulásával kapcsolatos érzelmek változása az egyik legfontosabb megállapítás a friss World Press Trends tanulmányban. Az eredmények teljes elemzése még folyamatban van, de Roper már néhány látható tanulságot bemutatott Zaragozában a WAN-IFRA World News Media Congress 2022 résztvevőinek. Bár összességében csökkent az optimizmus, az adatok azt mutatják, hogy a kiadók egy csoportja mégis optimista maradt, főként a következő három év távlatában. Ennek a kisebbségnek a tevékenységük hosszútávú jövőjébe vetett bizalmát nem ásták alá a jelenlegi kihívások.
A World Press Trends jelentés szerint kezdenek megtérülni az új bevételi forrásokba eszközölt befektetések. A digitális olvasói bevételek és a digitális hirdetési bevételek továbbra is kétszámjegyű növekedést produkálnak – 16 és 10,3 %-kal. De jelenleg az egyéb forrásokból származó bevételek felelnek a legnagyobb növekedésért (21,5 %). A kiadók igen erőteljesen fektettek be az elmúlt évek során a hirdetési bevételeik diverzifikálásába és ezek a befektetések megtérülni látszódnak. Az új bevételi források közül a kiadók főleg a rendezvényeket emelik ki.
A hírkiadók a múlt évvel összehasonlítva a növekedés duplázódását várják (2021-ben 7,3 %, 2022-ben 16,4 %). Ezt a növekedést főként a fejlődő országokban várják, amelyekben a 2022-es évre + 24 %-ot várnak, míg a fejlett országokban ez csupán + 8 %.
A kiadók az elmúlt évek változásai során megtanultak alkalmazkodni és vannak olyan befektetési területek, amelyek kiemelkednek a többi közül. A termékfejlesztés, illetve a K+F lettek a legfontosabbak a kiadók számára, ezeket követik a technológiákba, a termékekbe és az adatok elemzésébe eszközölt befektetések, de a videó és az audio területei szintén komoly befektetéseket láthattak.
“Egyre inkább egyértelművé válik, hogy a fenntartható üzleti modell szempontjából talán a legfontosabb alap a kiadóknak az olvasóikkal és fogyasztóikkal kialakított kapcsolata, ennek középpontjában pedig egy átfogó adatstratégia áll – elsősorban az elsőkézből származó adatok tekintetében” - emelte ki Roper.