- Hirdetés -

Muszáj túlélni – nehéz helyzetben a könyvkiadók

|

A jelentős drágulás ellenére még mindig a könyv a leginkább megfizethető luxuscikk, a karácsonyi időszak kiemelten fontos a könyvpiaci szereplők számára. A kisebb kiadók a túlélésre koncentrálnak, tavaszig kiderül, mennyire tépázzák meg a szakmát az egyre nehezedő gazdasági körülmények.

Többféle módon reagált a könyvpiac az idén felmerülő gazdasági nehézségekre. Az előállítási költségek csökkentése érdekében a kiadók több kötetet adnak ki puha kötésben és nagyobb szerepet kapnak a kereskedői kedvezmények. „Abban bízunk, hogy az erőfeszítés meghozza a gyümölcsét, és bár drágábbak a könyvek mint egy éve, az olvasási kedv továbbra sem lankad. A kötetek továbbra is elérhető árban vannak, szemben a többi szórakozási, kulturálódási lehetőséggel. Érdemes hozzátenni, hogy a két-három éve kiadott könyvek átlagára az új címekénél alacsonyabb, így az olvasóközönségnek továbbra is van választási lehetősége a vásárlás során, hiszen több árkategória is jelen van a kínálatban” – mondta el Kovács Péter, a Libri-Bookline vezérigazgatója.

Nehéz idők

„A papírhiány már 2021 végén érezhető volt, és az infláció jelei is látszódtak, ami áremelkedéssel járt, de a vásárlók jól fogadták ezt. Az idei év elején még kitartott a karácsonyi lendület, de áprilisban már látható volt a probléma, megállt a forgalomnövekedés, csökkent a vevők száma. A papírhiány miatt ekkor egyes termékek ára megduplázódott, amit tovább erősített az energiaárak emelkedése. Az infláció 20 százalék körüli, a fogyasztói árindex is ezt közelíti. Az ősz is nehéz volt a könyvpiacon, novemberben bár nehézkesen, de beindult a forgalom. Egyre rövidebb a karácsonyi vásári időszak, inkább a last minute vásárlásokra számítunk. Ha az árbevétel el is éri a tavalyit, az reálértékben minimum húsz százalékkal kevesebbet ér” – mutatott rá dr. Gál Katalin, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) elnök igazgatója.

 

 

Emellett a könyvszakmát is erősen érintette a kata kivezetése, sok a szabad szellemi foglalkozású munkatárs, csak a nagyobb kiadók dolgoznak alkalmazottakkal. Egyre inkább nyílik az olló: a kicsik még kisebbek, a nagyok pedig még nagyobbak lettek, ami abból adódik, hogy a méretük
miatt bizonyos feladatokat hatékonyabban oldanak meg.

A nyomdáknak most van munkájuk, de mindennapos, hogy a nyomdai kivitelezés árát a kiadók a nyomtatással egy időben tudják meg, hiszen folyamatosan nő a papír ára. „A legtöbb probléma a keménytáblás példányokkal van, mert azok általában visszagyűjtött papírból készülnek, ami Ázsiából érkezik. Az is nehezíti a helyzetet, hogy a könyvgyártás nagyon energiaigényes” – emelte ki az MKKE elnöke.

Egy év alatt átlagosan nagyjából 30-40 százalékkal drágultak a komplett nyomdai árak. Azok a kiadók, amelyek megtehetik, előre vásárolnak papírt. „A kicsik és a közepesek nagyon nehéz helyzetben vannak, a nagyok jobban bírják, de általánosságban is sok csapás sújtja a könyvipart. Abban bízunk, hogy a jelenlegi helyzetben a leginkább elérhető luxuscikk a könyv marad” – hangsúlyozta.

Tavasszal kiderül

A Libri-Bookline-nál az idén az első három negyedév forgalma meghaladta a tavalyi év ugyanazon időszakának eredményeit, ugyanakkor a megnövekedett költségek a vállalatot is érintik. A Librinél továbbra is az offline forgalom az erősebb, a Bookline-nál az internetes dominál. Az adatokból az látszik, hogy az olvasóközönség továbbra is szívesen tér be az üzletekbe, a bolti értékesítés teszi ki a vállalat teljes forgalmának nagyobb részét.

„Bár jósolni nem szoktunk, a jövőt vizsgálva azt látni, hogy a könyvfogyasztást minden bizonnyal egyre több platformon fogjuk űzni. Nem feltétlenül az e-book-olvasó eszközök előretörését várjuk, sokkal inkább azt, hogy több digitális platformon, többféle formátumban lesz lehetősége a könyvek szerelmeseinek belemélyedni az olvasásba. Ennek a trendnek nem követője, hanem meghatározója szeretne lenni a Libri-Bookline. Az innovációkon már dolgozunk, hamarosan az olvasóközönség is megismerheti ezeket” – mondta Kovács Péter.

„Aggodalommal indulunk neki a 2023-nak, de elszántan fordulunk a következő év felé. A rossz időszaknak is vége lesz egyszer. Jövőre 150 éves lesz Budapest, indul egy Könyvfőváros program könyvtárakkal, kiadókkal összefogva. Készül a főváros nagy regénye, amit maguk az olvasók írnak, és vannak tervek, hogy hogyan lehet életben maradni. Várjuk a tavaszt, amikor nem lesz kimagasló a rezsiszámla, reméljük, hogy kevés könyvesboltot kell bezárni és minél több kiadó átvészeli ezt az időszakot. Nem számítunk könnyű évre, de muszáj túlélni. Magyarországon jövőre 500 éves lesz a könyvnyomtatás” – mutatott rá dr. Gál Katalin.

Kalocsai Magdolna

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...