A jelentős drágulás ellenére még mindig a könyv a leginkább megfizethető luxuscikk, a karácsonyi időszak kiemelten fontos a könyvpiaci szereplők számára. A kisebb kiadók a túlélésre koncentrálnak, tavaszig kiderül, mennyire tépázzák meg a szakmát az egyre nehezedő gazdasági körülmények.
Többféle módon reagált a könyvpiac az idén felmerülő gazdasági nehézségekre. Az előállítási költségek csökkentése érdekében a kiadók több kötetet adnak ki puha kötésben és nagyobb szerepet kapnak a kereskedői kedvezmények. „Abban bízunk, hogy az erőfeszítés meghozza a gyümölcsét, és bár drágábbak a könyvek mint egy éve, az olvasási kedv továbbra sem lankad. A kötetek továbbra is elérhető árban vannak, szemben a többi szórakozási, kulturálódási lehetőséggel. Érdemes hozzátenni, hogy a két-három éve kiadott könyvek átlagára az új címekénél alacsonyabb, így az olvasóközönségnek továbbra is van választási lehetősége a vásárlás során, hiszen több árkategória is jelen van a kínálatban” – mondta el Kovács Péter, a Libri-Bookline vezérigazgatója.
Nehéz idők
„A papírhiány már 2021 végén érezhető volt, és az infláció jelei is látszódtak, ami áremelkedéssel járt, de a vásárlók jól fogadták ezt. Az idei év elején még kitartott a karácsonyi lendület, de áprilisban már látható volt a probléma, megállt a forgalomnövekedés, csökkent a vevők száma. A papírhiány miatt ekkor egyes termékek ára megduplázódott, amit tovább erősített az energiaárak emelkedése. Az infláció 20 százalék körüli, a fogyasztói árindex is ezt közelíti. Az ősz is nehéz volt a könyvpiacon, novemberben bár nehézkesen, de beindult a forgalom. Egyre rövidebb a karácsonyi vásári időszak, inkább a last minute vásárlásokra számítunk. Ha az árbevétel el is éri a tavalyit, az reálértékben minimum húsz százalékkal kevesebbet ér” – mutatott rá dr. Gál Katalin, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) elnök igazgatója.
Emellett a könyvszakmát is erősen érintette a kata kivezetése, sok a szabad szellemi foglalkozású munkatárs, csak a nagyobb kiadók dolgoznak alkalmazottakkal. Egyre inkább nyílik az olló: a kicsik még kisebbek, a nagyok pedig még nagyobbak lettek, ami abból adódik, hogy a méretük
miatt bizonyos feladatokat hatékonyabban oldanak meg.
A nyomdáknak most van munkájuk, de mindennapos, hogy a nyomdai kivitelezés árát a kiadók a nyomtatással egy időben tudják meg, hiszen folyamatosan nő a papír ára. „A legtöbb probléma a keménytáblás példányokkal van, mert azok általában visszagyűjtött papírból készülnek, ami Ázsiából érkezik. Az is nehezíti a helyzetet, hogy a könyvgyártás nagyon energiaigényes” – emelte ki az MKKE elnöke.
Egy év alatt átlagosan nagyjából 30-40 százalékkal drágultak a komplett nyomdai árak. Azok a kiadók, amelyek megtehetik, előre vásárolnak papírt. „A kicsik és a közepesek nagyon nehéz helyzetben vannak, a nagyok jobban bírják, de általánosságban is sok csapás sújtja a könyvipart. Abban bízunk, hogy a jelenlegi helyzetben a leginkább elérhető luxuscikk a könyv marad” – hangsúlyozta.
Tavasszal kiderül
A Libri-Bookline-nál az idén az első három negyedév forgalma meghaladta a tavalyi év ugyanazon időszakának eredményeit, ugyanakkor a megnövekedett költségek a vállalatot is érintik. A Librinél továbbra is az offline forgalom az erősebb, a Bookline-nál az internetes dominál. Az adatokból az látszik, hogy az olvasóközönség továbbra is szívesen tér be az üzletekbe, a bolti értékesítés teszi ki a vállalat teljes forgalmának nagyobb részét.
„Bár jósolni nem szoktunk, a jövőt vizsgálva azt látni, hogy a könyvfogyasztást minden bizonnyal egyre több platformon fogjuk űzni. Nem feltétlenül az e-book-olvasó eszközök előretörését várjuk, sokkal inkább azt, hogy több digitális platformon, többféle formátumban lesz lehetősége a könyvek szerelmeseinek belemélyedni az olvasásba. Ennek a trendnek nem követője, hanem meghatározója szeretne lenni a Libri-Bookline. Az innovációkon már dolgozunk, hamarosan az olvasóközönség is megismerheti ezeket” – mondta Kovács Péter.
„Aggodalommal indulunk neki a 2023-nak, de elszántan fordulunk a következő év felé. A rossz időszaknak is vége lesz egyszer. Jövőre 150 éves lesz Budapest, indul egy Könyvfőváros program könyvtárakkal, kiadókkal összefogva. Készül a főváros nagy regénye, amit maguk az olvasók írnak, és vannak tervek, hogy hogyan lehet életben maradni. Várjuk a tavaszt, amikor nem lesz kimagasló a rezsiszámla, reméljük, hogy kevés könyvesboltot kell bezárni és minél több kiadó átvészeli ezt az időszakot. Nem számítunk könnyű évre, de muszáj túlélni. Magyarországon jövőre 500 éves lesz a könyvnyomtatás” – mutatott rá dr. Gál Katalin.
Kalocsai Magdolna
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.