Jó néhány korábban bejelentett médiapiaci felvásárlás zárult le az idei esztendőben. Nemzetközi szinten hatalmas változások és helyezkedések zajlottak a streamingpiacon és több nagy médiavállalat is a Balkánon kezdett terjeszkedni.
Piacra lépett Európában a Skyshowtime
Még 2021-ben állapodott meg az amerikai Comcast és a Paramount Global (a korábbi Viacom), hogy Európában közös streamingplatformmal jelennek meg. A SkyShowtime nevet kapott szolgáltatás elsősorban a Paramount Global, a Sky és az NBCUniversal műsortárából válogat, emellett megkapja a Peacock és a Paramount+ saját gyártású tartalmait is.
A mozis premiereket követően ezen a platformon jelennek meg először a Universal és a Paramount stúdió nagyszabású filmjei, illetve helyi saját gyártású tartalmakat is ígérnek. A SkyShowtime nem egy időben, hanem ütemezett formában indul el a kontinensen. Elsőként Dániában, Finnországban és Norvégiában lett elérhető augusztus 20-án, egy hónappal később pedig a holland és a portugál piacon debütált. Több balkáni országban még az idén elindulnak, Magyarország pedig a 2023. februári bővítési körben kerül sorra Albániával, Csehországgal, Lengyelországgal, Romániával és Szlovákiával együtt.
Lezárul az SPI International felvásárlása
Márciusban lezárult az SPI International integrálása a Canal+ Group cégcsoportba, miután az összes érintett európai joghatóság valamennyi illetékes szerve jóváhagyta a felvásárlást. Még tavaly ősszel jelentették be, hogy a francia Vivendi érdekeltségébe tartozó Canal+ Group többségi részesedést kíván szerezni az SPI Internationalben. A főként a Filmbox-csatornákról ismert SPI-nak világszerte 42 televíziós márkája van és különösen erősek a pozíciói Lengyelországban. Ez egyébként közös pontjuk a Canal+-szal, aminek Európában belül a francia mellett a lengyel számít a legfontosabb piacának. A felvásárlás révén a Canal+ 40 országban 22 millió előfizetőt ér el, de ezt a számot 2025-ig 30 millióra szeretnék növelni.
A Canal+ az elmúlt időszakban aktívan terjeszkedett a régiónkban, hiszen 2019-ben vásárolták fel az M7 Groupot, így előfizetéses műholdas tévészolgáltatásokhoz jutottak Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Magyarországon. A tranzakció nálunk a UPC Directet érintette, ami ezt követően a Direct One nevet vette fel.
Lezárul a Discovery és a WarnerMedia megafúziója
Április első napjaiban jelentette be a Discovery és az AT&T, hogy lezárult aWarnerMedia tranzakció. A létrejött új médiavállalat a Warner Bros. Discovery nevet kapta. Hosszadalmas folyamatról volt szó, ami több mint egy évig tartott. 2021 elején derült ki, hogy az AT&T távközlési vállalatból kiválik a WarnerMedia, és a Discoveryvel egyesülve egy új médiavállalatot hoznak létre. A cégben az AT&T részvényesei 71, míg a Discovery tulajdonosai 29 százalékos részesedést kaptak. Az AT&T mintegy 43 milliárd dollárhoz jutott az ügylet keretében, azonban az új vállalatnak elég komoly, 55 milliárdos adósságállománnyal is számolnia kell.
Az AT&T 2018-ban 85 milliárd dollárért vette meg a Time Warnert, amiből létrehozták a WarnerMedia nevű részlegüket. Hozzájuk tartozik többek között a CNN és az HBO is. A Discovery portfóliójában pedig olyan csatornák vannak, mint a névadó Discovery Channel, az Animal Planet, a Travel Channel, a TLC, illetve az Eurosport. A társaságnak Discovery+ néven saját streamingplatformja is van, amit a közeljövőben összevonnak az HBO Maxszal, és új márkanevet kap. A vadonatúj óriásvállalat éves árbevétele várhatóan meghaladja az 50 milliárd dollárt és évi 20 milliárdot fordítanak majd műsorgyártásra.
Elindult a Blic Tv
Tévécsatornával bővítette szerbiai médiaportfólióját a Ringier. Az ottani, 26 évvel ezelőtt indított napilapjuk nevét viselő Blic Tv műsora Szerbiában, a Bosznia-hercegovinai Szerb Köztársaságban, illetve Montenegróban érhető el. A csatorna híreket, sportműsorokat, szórakoztató tartalmakat, köztük saját gyártású produkciókat is kínál.
A Ringier láthatóan tapogatózik a televíziós piac irányába, hiszen már 2020-ban indítottak egy csatornát Svájcban Blick Tv néven, azaz szintén a napilapmárkájuk elnevezését felhasználva.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin idei utolsó számában olvasható, ami elérhető a Digitalstand.hu-n is, ide kattintva.