A pályázatokon való részvétel egy folyamat, amelynek első szakasza az ügyfelek igényeinek kiszolgálása. Csak a sikeres kampányt követően születhet meg a döntés az adott pályázat elkészítéséről – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Mamusits Péter, a novemberben év ügynöksége elismerést kapott Lounge Communication ügyvezetője.
- Nemrégiben Ti lettetek az Év Ügynöksége a Prizmán. Milyen érzés volt ennek tudatában zárni 2022-t?
- A versenyek, összegző díjak elismerik és generálják a szakmai megújulást. A megmérettetésekből mindig tanulunk, általuk is fejlődünk. Főként a nemzetközi porondon elért eredmények inspirálnak minket arra, hogy változtassunk a dolgokon, új elemeket integráljunk. Ehhez természetesen kiemelkedő szakembergárdára van szükség, illetve arra, hogy ügyfeleinkkel harmóniában dolgozzunk az új megoldásokon. A díj ezért nem cél, hanem eredmény. Jelzi, hogy jó úton haladunk. Tudatos építkezés eredménye, hogy az ügynökségi toplista második helyezettjeként szerepeltünk, vagy hogy az év ügynöksége címet megszereztük. A tavalyi év zárása és az idei indítása ezért nem telhetett mással, mint hasonló lelkesedéssel és gondolkodással teli tervezéssel.
- Minimum ismételni kell jövőre is ezen a versenyen, nem?
- Szerencsére nem kell semmit sem ismételni. Tudatos döntés, hogy az ügynökség megméretteti-e magát vagy sem. A pályázatok sem pusztán jól megírt jelentkezési anyagok, hanem különleges figyelmet és törődést igénylő projektek. Ezt a minőségi munkát nem a megfelelés szüli, hanem a tettvágy. Ha úgy döntünk, hogy versenyeken indulunk akkor az azért lesz mert ezt szeretnénk. De lehet, hogy holnap mást szeretnénk, másként.
- Van sok másik verseny is minden évben. Van prioritási sorrend ezek között? Ha igen, akkor mi?
- Kimondott prioritási sorrend nincs, alapvetően a projektjeink maguk határozzák meg, hogy melyik verseny melyik kategóriájában látjuk őket esélyesnek. Kiemelten fontosnak tartjuk a nemzetközi megmérettetéseket, hiszen ezek adnak igazán objektív képet munkánkról. Tavaly például nemzetközi szinten 12-szer kerültünk sok ezer globális kampány legjobbjai közé, ebből kettőt aranyra, egyet pedig bronzra váltottunk. Mindeközben a hazai eredményeknek köszönhetően egyre több megkeresést kapunk, és ez rendkívül motiváló számunkra.
- Mindig nagy kérdés, hogy melyik verseny, melyik díj ér többet? A kreatív vagy a hatékonysági. Ti melyikben hisztek jobban?
- Sajnos a hatékonyság mérése nem mindig kézzelfogható, a pályázók adatait gyakran nem ellenőrzi senki. Előfordulhat, hogy olyan, akár országos szintű eredményt illesztenek egy kampányhoz, amely nem is feltétlenül az adott kommunikációs csapat vagy ügynökség munkájából adódik. Ha a hatékonyságon a kampányra fordított összeg és az ismertség növelésének arányát értjük, akkor még sarkosabban tudok fogalmazni. Egy ismert brand pályázata komoly lépéselőnyt jelent az adott csapat számára, hiszen a „vágyott” márkák – akarva-akaratlanul is – a zsűri pozitív hozzáállásával indulnak. Szerintem a kreatív szempontok fontosabbak, és egy „nehezebb” brand – amely nyilvánvalóan kisebb büdzséből is gazdálkodik – kampánya is érhet annyit, mint egy világszinten ismert FMCG-, vagy telekommunikációs ügyfél pályázata.
- Örök dilemma az is, hogy a magyar ügynökségek miért nem tudnak nyerni a legnagyobb nemzetközi reklámversenyeken. Például a Cannes-ban a Cannes Lions-on, amelyik olyan mint filmek számára az Oscar-díj. Bennetek van olyan ambíció, hogy kint is megmérettessétek magatokat?
- A pályázatokon való részvétel egy folyamat, amelynek első szakasza az ügyfelek igényeinek kiszolgálása. Csak a sikeres kampányt követően születhet meg a döntés a pályázat(ok) elkészítéséről. Komoly plusz energiák és (munka)órák felhasználását jelenti, míg elérünk egy-egy nyertes vagy jó helyezést érő kampány szakmai elismeréséig. Magyarul: ha olyan megbízást kapunk, amelyre kidolgozható egy, a cannes-i versenyre érdemes kampányterv, úgy biztosan elindulunk rajta. Ez viszont nem cél, csupán egy lehetőség. A nemzetközi versenyek kapcsán egyébként sincs okunk panaszra. A Lounge Communication projektjei közül több olyan is volt, amely a szakma legmagasabb szintű nemzetközi elismeréseit szerezte meg az elmúlt években. Köztük a PR-terület Oscar-díjaként számontartott IPRA Golden World Awards, az Arany Stevie és a European Excellence díjait.
- Az ügyfeleket mennyire érdekli, ha Ti nyertek valamilyen díjat? Lehet ezzel újabb klassz tendereken bizniszeket elhozni?
- Büszkeségre, az ügyfelekkel való közös munka egyfajta elismerésére mindenképp alkalmasak ezek a díjak. Az ügynökség felé kialakult bizalom az alapja azoknak a megoldásoknak, amelyek ezeket a szakmai elismeréseket hozzák. A díjaknak – illetve a nemzetközi shortlisteknek, amelyekből szép számmal hoztunk el az elmúlt évadban is – emellett kétségkívül van olyan előnye, ami a tendermeghívásokban is testet ölthet. Erősítik a hitelességünket, illetve valamiféle objektív mérce szerint minősítik a munkánkat, szakértelmünket, a kollégák hozzáállását. Bemutatják, hogy a csapat a legjobbra törekszik, és olyan stratégiai vonalon halad, amely a szakma szerint is kiemelkedő. Az ügynökség minőségét természetesen nem csupán a díjakban kell és lehet mérni, de mindenképpen részei annak, ahogy megítélnek minket a piacon.
- Az idei évre milyen célkitűzéseitek vannak?
- Többször beszéltem már arról, hogy a stratégiai gondolkodás iránti fokozódó igény a PR reneszánszát hozta el az elmúlt időszakban. Jelentősen felértékelődött a társadalmi szerepvállalás, a hitelesség és a céltudatosság. Egy brand kommunikációjában mára elengedhetetlen a jelenlét és a létezés indoklása. A társadalom elvárja ezt, és szelektál. A márkák, amelyek őszinte választ adnak ezekre a kérdésekre, várhatóan hosszabb távon tudnak megmaradni a piacon, időt kapnak a tanulásra, fejlődésre, amely további erősödést jelenthet. Ezt a ciklust nevezem én stabil jelenlétnek, amiben a nyitott, sokoldalú, kreatív PR képes leginkább támogatást adni. Ebben vagyunk mi jók, és ez most komoly fegyvertény számunkra. Sok olyan projektünk van és formálódik, amelyek miatt optimistán tekintek a jövőre, éppen ezért – a már eddig is széles – kommunikációs eszköztárunkat tovább színesítő fejlesztésekre készülünk. Gondolok itt az írott, képi vagy éppen mozgó tartalmak előállítására, a digitális platformok lehetőségeire, illetve új, a PR területére eddig nem bevezetett technológiák felhasználására.
- Nem féltek attól, hogy ha recesszió lesz, akkor az ügyfelek visszafogottabbak lesznek?
- A járvány alatt érezhető volt a piac szűkülése, mindenki készült a büdzsék megvágására, akár hirtelen ügyfélvesztésekre is. Kiderült aztán, hogy a partnerként kezelt ügyfelek számítanak ránk, sőt, a nehéz időkben a PR felértékelődött. Viszonylag gyorsan helyrebillentek a viszonyok, a feladatok azonban a megszokottnál többet változtak. A digitális terület a korábbinál is hangsúlyosabb lett, de a társadalmi felelőségvállalás is új szintre emelkedett. Mind több vállalat, ügyfél látta meg a PR erejét. Azt, hogy a nehéz időszakokban ismét fontossá váló hitelesség kiépítéséhez és erősítéséhez nélkülözhetetlen ez a kommunikációs eszközrendszer. Nem tartok tehát attól, hogy az újabb gazdasági nehézségek jelentősen szűkítenék a mozgásterünket. Érzékenynek, figyelmesnek és rugalmasnak kell ugyanakkor maradnunk, ahogyan azt a pandémia alatt már megtanultuk. Bízom a csapatunkban és abban a tapasztalatban, amit az elmúlt 12 évnek köszönhetünk.