Nagy büdzsévisszavágásokat nem tapasztaltunk, a szokásosnál több tender volt, és a nagyobb hirdetők mellett a kisebb szereplők is versenyt hirdettek, hogy mérsékeljék az árakat – mondta Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatója hangsúlyozta: noha van bizonytalanság, az idei évet nézve optimisták. A Marketing&Media magazinnak adott interjúban szó volt még a rádiók újbóli felvirágzásáról és arról is, hogy a podcastoknál 2023 az áttörés éve lehet.
- Milyen reményekkel indult 2023? Jól sejtem, hogy most is volt bizonytalanság a televíziós piacon?
- A dealezési időszakot megelőző beszélgetések során mind az ügynökségek, mind a hirdetők pesszimistán nyilatkoztak, ezért a 2023-as évre több forgatókönyvvel készültünk, belekalkulálva az esetleges visszaeséseket is. Igaz ez mind a bevétel-, mind pedig a költségtervezésünkre, vagyis több opcióval és tartalékok beépítésével indultunk az évnek.
- Mit tapasztaltok a hirdetők oldaláról? Nagyon óvatosak voltak?
- A kezdeti szakaszban óvatosabbak voltak a hirdetők és az ügynökségek, de a dealezési időszak végére azt láttuk, hogy jellemzően a tavalyi szint tartása volt a cél, vagyis nagy büdzsévisszavágásokat nem tapasztaltunk. Emellett a szokásosnál több tender volt, ugyanis nemcsak a nagyobb reklámozók, hanem az olyan kisebb szereplők is versenyt hirdettek, amelyekre eddig ez kevésbé volt jellemző, azzal a nem titkolt céllal, hogy mérsékeljék az árszínvonalat és növeljék a hatékonyságukat. Ennek ellenére sikerült érvényesítenünk a kitűzött céljainkat, de az árszintnövekedésünk még mindig az általános infláció alatt maradt.
- Ha az egész évet nézitek, van ok derűlátásra?
- A két első negyedévet látva bizakodunk, minimális, egy számjegyű növekedésre mindenképp számítunk. Ugyanakkor a bizonytalanság folyamatosan jelen van, ez látszik az utolsó pillanatos kampánytervezésekből, a későn leadott rendelésekből és a folyamatosan megjelenő módosítási igényekből. Tehát alapvetően optimisták vagyunk, de emellett extra feladat is van bőven.
- Az online és a rádiós értékesítési piacon is érdekeltek vagytok. Ott milyen most a hangulat?
- Az online már sok éve dinamikusan nő, a növekedés motorja a videó és a programmatic. Szerencsére a jogtiszta videóindításokban piacvezetők vagyunk, a programmaticot pedig profi kampánymenedzsmenttel támogatjuk. Fontos újdonság továbbá, hogy januárban nagyot bővült az online portfóliónk, mivel csatlakozott hozzánk a Marquard Group. Emiatt már nemcsak férfi, hanem női célcsoportokat is tömegesen tudunk elérni. Viszont szomorúságra ad okot a globálisok pénzelszívó ereje. Szerettünk volna erre nagyobb figyelmet irányítani, ezért 2023-ra egy kutatással is készültünk. Ebből kiderült, hogy a globális szereplők lokális médiumokkal bizonyos szempontból helyettesíthetők. Bízunk abban, hogy ezt a törekvésünket a piac is támogatni fogja. Ami a rádiót illeti, 2021-ről 2022-re két számjegyű növekedést produkáltunk, ami volumenben a Covid előtti időszakot is meghaladta. Reméljük, hogy ez a dinamika az idén is kitart, de visszaesést semmiképp sem várunk. Ebben nagy segítségünkre van a Miértrádió? iparági összefogás munkája is. Mindezek mellett örömmel számolok be arról, hogy a tavaly indult podcastplatformunk, a PodPad is remekül teljesít. Minőségi szűrést követően 101 magyar nyelvű podcastműsor érhető el a felületen, és ezek között szerepelnek saját gyártású adásaink is. Ezzel havonta közel 1,1 millió egyedi felhasználót érünk el, nagyjából fél óra átlagos streamelt idő mellett. A bevételek tekintetében az idén nagy áttörésre számítunk, vagyis a jövő évtől kezdve mindenképp profittermelőbe fordulunk, ami nem kis teljesítmény két év után. Alapvetően tehát az említett piacokon jó a hangulat.
Marketing&Media
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon, ide kattintva.