Itt az ideje a média szó jelentését újrafogalmazni

A hagyományos értelemben vett média, azon belül a televízió négy bástyája közül a tartalomgyáros, a tartalomterjesztő és a hirdető ellentétes érdekeltségű már megszokott üzleti modelljeivel, és a médiafogyasztó is új tartalomfogyasztási szokásokat vesz fel – mutatott rá Csermely Ákos. A Digital-Media Hungary szervezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt az első Media Hungary konferenciáról, arról, hogy mennyi résztvevőt vár idén az eseményre, feltett egy kvíz-kérdést és elárulta azt is, hogy mennyire hosszú távon tervez.

- Idén már 28. alkalommal szervezitek meg azt az eseményt, ami kezdetben Media Hungary volt, most pedig Digital-Media Hungary néven fut. Az elmúlt közel 3 évtizedben véleményed szerint mennyit változott a média világa?

- Szerintem gyökeresen megváltozott. 1981 óta vagyok a médiában, végigkísértem változását, vagy mondhatom így is: fejlődését. Ezt a változást többek között azzal is jeleztem, hogy a 28 éves Media Hungary konferencia nevét immáron két éve Digital-Media Hungaryre módosítottam. Még azt is megreszkírozom, hogy kimondjam: itt az ideje a média szó jelentését újrafogalmazni. 20 évvel ezelőtt csak a tévék, rádiócsatornák és a kiadók tudtak eljutni a médiafogyasztóhoz. Óriási befolyásoló képességük birtokában igazi hatalomnak számítottak. Nem azt mondom, hogy most nincs erejük, de azért valamelyest csökkent. Ma mindenki mindenkit elérhet a neten, szórakoztathat, mindenki mindenkivel kommunikálhat, kereskedhet. Tudom, ezek a mikró médiumok egyenként apró hatással bírnak, de ezek az apróságok együttesen már komoly befolyássá adódnak össze. Nézzük csak meg az MRSZ minden évben kiadott számait és az abból levonható tendenciákat. Nézd meg, mit tesznek a hagyományos média szereplői: alkalmazkodnak. Streaminget csinálnak, online platformokat indítanak, és egyre gyakrabban hívják magukat inkább „tartalomgyártónak”. Ez a folyamat szerintem elég beszédes. Sok tizenéves piaci tradíció, üzleti modell napjainkban és az elkövetkező hónapokban alakul át.

- Emlékszel még az első konferenciára? Akkor mennyien voltak a résztvevők és melyek voltak a kiemelt témák?

- Az első konferenciát 1996-ban szerveztem a siófoki Ezüstpart szállóban. 370-en voltunk. Beszélgettünk az akkoriban megszületett és sokak által meg nem értett médiatörvényről, a kereskedelmi médiáról általában, és összehasonlítottuk a közszolgálati média tulajdonságaival. Mivel a versenypiac törvényei akkoriban még nem voltak számunkra annyira ismeretesek, inkább csak ideákról filozofálgattunk. Első szponzorom akkor az első televíziós kereskedőház, az IP Hungary volt, Mező László barátom képviseletében.

- Az idei konferencia alcíme: „Magunknak teremtett világok”. Miért épp ezt a címet választottátok?

- Soha senki nem egyedül hozott létre egy helyzetet, befolyásolt piacot, embereket. Mindent együttes erővel értünk el, akár tisztában vagyunk ezzel, akár nem. A pillangók szárnyainak verdesése sok mindenre hat… Sok icipici és hatalmas döntéssel és cselekedettel. Gyakran találjuk úgy, hogy más a hibás saját helyzetünkért – pedig ugye, ez nem így van?! Minden – legyen személyes vagy céges - helyzetünkért mi magunk vagyunk a felelősek. Egyénileg is, és összeadva nagyban is, légyen szó médiatípusról, kereskedelemről, vagy marketingről. Itt van például az amit évek óta szajkózok: a globálisok elvesznek és elvisznek mindenünket. Csak mostanában kezdjük belátni, amikor már viszonylag késő. Ők kiválóan kezelték az ügyfeleiket, magukhoz szoktatták a piaci szereplőket, valamint a média- és reklámfogyasztókat. Mostanra azt vizsgálhatjuk, hol lesz majd helyünk, hol lehet majd „lakóhelyünk” mellettük – rosszabb esetben alattuk. És akkor most csak megemlítem a most kialakuló streaming piac várható térnyerését, ahol szerintem még az igazi nagy cápák nem is léptek a placcra!

- Melyek lesznek idén a kiemelt témák a konferencián?

- Erre nehéz válaszolni, mert minden témánk kiemelt. Nem tudok olyat mondani, ami jobb, érdekesebb a másiknál. A hagyományos média újra értelmezi helyét, újra pozicionálja helyzetét. A marketing, a kereskedem egyre szorosabban kapcsolódik össze. Ez a folyamat már alsó hangon is 4-5 éve látható, tapasztalható. De mondhatom úgy is: a hagyományos értelemben vett média, azon belül a televízió négy bástyája közül a tartalomgyáros, a tartalomterjesztő és a hirdető ellentétes érdekeltségű már megszokott üzleti modelljeivel, és a médiafogyasztó is új tartalomfogyasztási szokásokat vesz fel. Eddig is beszélgettünk ezekről, de most már szinte kézzelfoghatóan érezhető, jól látható a piaci mozgáson. Ha megnézed az elmúlt évek konferenciáinak programjait, azok jól tükrözik a piaci tendenciákat, igyekszem mindig követni a trendeket és közben előre figyelni.

- Évről évre több ezren vesznek részt az eseményen. Idén mennyi résztvevővel számoltok?

- Az idei számok kicsit jobbak mint a 2019-esek. Így reménykedem, hogy nem csak álom lesz a 2200-2400-as létszám.

- Rengeteg programmal készültök, számos előadás, kerekasztal-beszélgetés lesz. Említenél néhány kiemelkedően izgalmasnak ígérkező programot?

- Az előbb a médiáról és a marketingről beszéltem, most egy kicsit más témákra mutatnék rá. Boncolgatni fogjuk a mesterséges intelligencia gyakorlati szerepét a marketingkommunikáció és a média versenypiacán, de szó lesz a cégvezetések idei dilemmáiról a Human Hungary teremben, és a pénz biológiájáról is szót ejtünk, nem is akárkikkel… Valamint megemlíteném még azt, hogy hívtam Z generációsokat is, akiktől azt várom, hogy beszéljenek rólunk, 30 felettiekről. Hogyan látnak bennünket, például felelősnek, felelősségteljesnek és jövőápolónak. Apropó - szóba hozom a fenntarthatóság újra értelmezését is. A második napon lesz ez a sokatmondó, elsőre sejtelmesnek hangzó tematika: „A fenntarthatóság búcsúcédulái, és a screenen nevelkedett nemzedék képernyőbe zárt intellektusa.”

De íme egy szakmai kvízkérdésem: aki megfejti ezt a képletemet, adok nekik 1 darab 2 napos belépőt. Tehát a kérdés: mit jelent ez: B2B–B2C= D2C, de ha D2C-ből kivonom a H2H-t az egyenlő lesz A2A-val. A konferencián egy teljes napot szentelünk ennek a képletnek az értelmezésére. A megoldásokat a messengeren várom.

- Legendásak az esti programok is a Digital-Media Hungaryn. Idén mire készülhetnek a résztvevők?

- Semmi csendet nem ígérhetek, és ha kell szirtakit is járok. És lesz éjféli tunkiparti is.

- A covid-járvány alaposan átalakította a kapcsolattartást és kapcsolatépítést, a digitális kommunikációs platformok használata teljesen általánossá vált, rengeteg konferenciát szerveztek online térben az elmúlt években. Véleményed szerint miért van szükség olyan eseményekre, ahol személyesen találkozhatnak a piaci szereplők?

- A webináriumokon nem érzem az emberek illatát, nem tudom meglapogatni a hátukat, és nem adhatok a képernyőre puszit a barátomnak, akit egy éve nem láttam. De nyilván vannak gazdasági, vagyis üzleti okai. Mára nagyon sokba kerül egy konferenciaprogramot létrehozni, és a konferenciát, a maga infrastruktúrájával lebonyolítani, azt pedig fedezni kell valamiből. A webinárium másra való, nem azt mondom, hogy rosszabb, csak másra kell használni. A covid alatt én is csináltam, több mint 100 adást ért meg a Reboot Hungary. Ha nem lettek volna támogatóim, ma nem tudnánk beszélgetni arról a csodás projektről.

- Hogyan látod, hosszabb távon van létjogosultságuk a hasonló nagy, számos témát napirendre tűző konferenciáknak? Van újabb 3 évtized a Digital-Media Hungaryben?

- Nincs jobb a kreativizmusnál és a küzdésnél. Fiatal vagyok, adnék még 40 évet a Digital-Media Hungary számára, és ígérem 100 éves koromban kiszállok.