Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot? – hangzik a Föld napja mozgalom jelmondata. Április végén immár 54. alkalommal emlékeztek meg világszerte erről a jeles napról. A korábbi ünneplések helyett most leginkább klímavészhelyzeti tüntetésekkel.
Mára a tudósok számára egyértelművé vált, hogy az ember a felelős az elmúlt 200 évben bekövetkezett 1,1 oC-os átlaghőmérséklet-emelkedésért. Az sem vitás, hogy azt 1,5 oC alatt kell tartani, ha ugyanis a föld rendszerei átlépik a küszöbértéket, azok visszafordíthatatlan és láncreakció-szerű hatásokat váltanak ki.
Ha nem sikerül megállítani a felmelegedést, nagyon valószínű, hogy gyakoribbak és súlyosabbak lesznek a hőhullámok, az aszályos időszakok, ezzel rendkívül negatív módon befolyásolva az élelmiszer-termelést. Továbbá összeomolhatnak a jégtakarók, emiatt akár 10 méterrel is megemelkedhet a tengerek vízszintje, ami városok és komplett országrészek elnéptelenedését okozza.
A rossz hír, hogy már ma mindenki a saját bőrén tapasztalhatja a klímaválság kedvezőtlen hatásait. A jó hír, hogy talán még mindig van remény. Igaz, a tudósok szerint körülbelül 8-10 év maradt, hogy radikálisan változtassunk az eddigi életünkön.
A Marketing&Media Green Planet mellékletében ezúttal azokat a példamutató hazai vállalati megoldásokat gyűjtötte össze, amelyeket az ország nagyvállalatai tesznek annak érdekében, hogy fenntarthatóbb és környezetbarátabb módon működjenek. Az szerencsére már látszik, hogy minden nagy piaci szereplő számára világos lett: mielőbb radikális változtatásokra van szükség. A kezdő lépéseket már meg is tették ennek érdekében. Technológiában, gyártásban, forgalmazásban vagy éppen a kommunikációban.
Mi, a média és a reklámiparág képviselői sem bújhatunk ki a felelősség alól. Egyre inkább körvonalazódik, hogy miközben a greenwashing kontraproduktív, addig a valódi változtatások óriási üzleti lehetőségeket tartogatnak. Amelyik vállalat most jó lóra tesz az ökológiai katasztrófa elleni küzdelemben, az versenyelőnybe kerülhet. De a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, a megújuló energiák felé fordulás nem csak az üzleti szféra és a politika felelőssége. Mindenki tehet valami fontosat. Ahogy Jane Goodall tudós és környezetvédő írja A remény könyvében: „együtt képesek vagyunk, együtt megcsináljuk”.
Simon Krisztián
A héten megjelent a Marketing&Media magazin legújabb száma, amelyben Green Planet címmel a fenntarthatósággal foglalkozó melléklet olvasható. A következő napokban az mmonline.hu-n is részleteket közlünk az összeállításokból, interjúkból.