Tudunk alternatívát mutatni

Főleg kik vásárolnak itthon felújított okostelefont, miért érheti meg az eMAG-nak befektetni egy mobilok értékesítésével foglalkozó startupba, a fenntarthatósági törekvések mennyire segíthetik a használt készülékek eladását – többek között ezekről beszélgettünk Blaumann Bencével. A Rejoy ügyvezetőjével készült interjúból kiderül az is, hogy milyen bevezető kampánnyal léptek a magyar piacra és miért cserélte le a foodpandát a Rejoyra a cégvezető.

- Már közel 10 hónapja van jelen a hazai piacon a Rejoy, milyenek az eddigi tapasztalataitok, milyen sajátosságaik vannak a hazai vásárlóknak? Kik vásárolnak leginkább tőletek – fiatalok, idősebbek? Kik alkotják a használt mobilok célközönségét?

- Magyarországon a vásárlóink zöme 35-55 év közötti férfi, míg a román vagy bolgár ügyfeleink ennél fiatalabbak. A fiatalabb célközönségünk szívesebben választ high-end készüléket, míg az idősebbek a pénztárcabarát megoldásokat keresik. A Rejoy mellett egyaránt a legjobb ár-érték arány, majd a garancia nyújtotta biztonság miatt döntenek a vásárlóink csakúgy, mint dél-keleti szomszédainknál.

- Gazdasági nehézségek idején általában jobban futnak a használt termékek, mint konjunktúra idején. A használt mobilok esetében ti mit láttok, van látványos fejlődés?

- A használt és felújított okostelefonok világszerte egyre népszerűbbek: az IDC becslései szerint 2022-ben 282,6 millió használt vagy felújított készüléket adtak el, ami 11,5 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest. Tavaly tehát közel negyedannyi használt és felújított készülék fogyott világszerte, mint új készülék. Az IDC elemzői ráadásul hatalmas boomra számítanak a refurbished készülékek terén: 2026-ig minden évben 10 százalék feletti bővülést jósolnak, így 2026-ban már csaknem 415 millió használt és felújított készülék talál majd új gazdára. Továbbá az, hogy a felső kategóriás készülékek árai az elmúlt években folyamatosan emelkedtek, szintén abba az irányba mutat, hogy egyre többen fogják megfontolni, hogy inkább egy-két éves, felújított csúcskészüléket vegyenek a Rejoy platformján keresztül. E kedvező piaci prognózisok alapján mi is meglehetősen bizakodóak vagyunk és a tavalyi évhez képest már az idei évre is jelentős növekedésre számítunk.

- Új márkát vezettetek be a piacra, hogyan alakítottátok ki a kampányt, milyen csatornákat, együttműködéseket használtatok? A kampány során mely eszközök, csatornák működtek legjobban?

- Szerintünk a magyarországi márkanevünkben, a Rejoyban minden megvan, ami a piacra jellemző, tehát a legjobb üzenetet közvetíti a potenciális ügyfelek felé. Idehaza mégis azért volt szükség új névre, mert a Magyar Telekom második számú telekommunikációs márkája is Flip néven futott. A piacra lépést alaposan megterveztük és online platformként logikusan az online marketingcsatornákra is fókuszáltunk a márkánk bevezetése kapcsán. A hagyományos performance csatornákon kívül dolgozunk együtt márkareleváns influencerekkel, akik a social mediában segítenek a bizalom kialakításában, de volt egy széles közönségnek szánt, nagy elérésű TV reklám kampányunk is. Ezen felül hatékonyan érjük el a CRM rendszerünkkel e-mailben is azokat a felhasználókat, akik már jártak az oldalunkon és kifejezték az érdeklődésüket a termékeink iránt, de szívesen kísérletezünk új, lokális dolgokkal is, mint például a Joy-napokon való megjelenítése a márkánknak.

- Honnan érkeznek a Rejoy.hu-ról megrendelhető készülékek? Jellemzően milyen telefonoktól válnak meg itthon az ügyfelek?

- A készletünk legnagyobb része olyan magánszemélyektől érkezik, akik nálunk értékesítik telefonjaikat míg a fennmaradó, kisebb hányadukat cégektől szerezzük be Előbbi aránya folyamatosan növekszik, ami már csak azért is jó hír, mert üzletileg is előnyösebb magánszemélyektől vásárolt telefonokat felújítani. Folyamatosan fejlesztjük az oldalunkat, hogy még kényelmesebb és egyszerűbb legyen a telefonok eladása magánszemélyek által, ebben is látjuk az egyik fő okát annak, hogy egyre többen döntenek úgy, hogy értékesítik a telefonjaikat. Szintén érdekesség lehet, hogy az aktív kereskedelmi tevékenységünknek köszönhetően már közel 75 százalékban önellátó a magyar piac, tehát nem támaszkodunk nagy számban behozott külföldi telefonokra. Van olyan ambíciónk, hogy ez a szám hamarosan 100 százalék legyen, így nemsokára minden magyar vásárló más honfitársunk által eladott, és általunk felújított telefonját vásárolhatja meg.

- Globálisan csökken az új okostelefonok eladása, nem kell attól tartanunk, hogy egy idő után nem lesz utánpótlás a használt készülékekből?

- Nem számítunk ilyesmire, egy friss elemzésből például kiderül, hogy a Samsung és az Apple tavaly bemutatott felsőkategóriás és felső-középkategóriás készülékei (például a Samsung Galaxy S23 és az iPhone 14 Pro) továbbra is jól fogynak. A példájukon jól látszik, hogy mennyire hasonlít az okostelefonok piaca az autókéra: bár ezek a típusok csupán tavaly jelentek meg, első felújított példányaik már 4-5 hónapja elérhetők nálunk - új árukhoz képest akár negyedével olcsóbban - nem véletlen, hogy a Rejoytól is sokan vesznek akár 300 ezer forint feletti árú készüléket is. A legtöbben egyébként a 2019-es modellévből származó készülékeken adnak túl a Rejoy.hu-n keresztül: ebben az évben debütáltak például az iPhone 11, a Samsung Galaxy S10 és a Huawei P30 is. Fontos kiemelnem, hogy a 20 legnagyobb számban a Rejoynak elküldött készülék több mint harmada (35%) ötévesnél, negyede pedig hatévesnél is idősebb típus. Ez jól szemlélteti, hogy nem érdemes otthon, a fiókban őrizgetni a nem használt készülékeket, hiszen még több év után is értéket képviselhetnek. Sokan a nyolc évvel korábban piacra dobott iPhone 6S telefonjukon is idén adtak túl, hiszen egy működőképes, normál állapotú változat több tízezer forintot érhet, amit egy újabb modell beszerzésére fordíthatnak. Tehát érdemes mindenkinek előkeresnie a fiókok mélyéről a rég nem használt telefonokat.

- Mi volt a legfőbb inspiráció, amikor a Foodpandától a Rejoyhoz igazoltál?

- Hálával tekinthetek vissza, hiszen a foodpanda minden szempontból hatalmas mérföldköveket tartogatott számomra nem csak a saját szakmai és személyes fejlődésem szempontjából, de olyan szerencsés voltam, hogy - logisztikai igazgatóként - aktív szereplője lehetettem a cég életében bekövetkező korszakhatáros események alakításában is. Ilyen volt a pandémia, a KATA-módosítás, közel 15000 futárpartner és 70 irodai munkatárs felvétele, a szolgáltatás elindítása több mint negyven városban. A sok más szempontból izgalmas négy év, illetve több mint tízmillió kiszállított megrendelés után egy kicsit már úgy éreztem, hogy a startup, amihez csatlakoztam - és vele együtt én is -, elérte a célját. Egy munkatársam úgy fogalmazott még a váltásom előtt néhány hónappal, hogy „amiért te idejöttél, hogy felépítsd, az már többször is elkészült”, majd be kellett látnom, hogy igaza van. Ebből kifolyólag ideje volt új vizekre eveznem: semmiképp sem szerettem volna az adatvezérelt gondolkodásmódot, az ütőképes tech-infrastruktúra adottságait, és az eddig megszerzett tudásom kamatoztatásának lehetőségét hátrahagyni, hiszen ezek biztos alapok. Amikor a Flip csapata megkeresett, azonnal tudtam, hogy ez egy szakmailag is ígéretes lehetőség, ráadásul a megismert munkatársak is tele voltak pozitív, építő energiával. Gyakorlatilag egy új csapat, új piac, új szolgáltatás, új márka, új feladat és szerepkör. A foodpandánál megtanultam, hogy számomra ez a része a legörömtelibb és legizgalmasabb része a munkámnak, a cég elindítása és felskálázása, itt pedig ehhez az egyik legjobb helyen vagyok.

- Az eMAG a Rejoy anyacége, a Flip fő befektetője. Hogyan tudja erősíteni egy új, és egy felújított készülékekre specializálódott cég? Hogyan oldjátok meg, hogy ne rontsa a két márka egymás üzletét? Várható szorosabb együttműködés?

- Minimálisan valóban van verseny a két márka között, de mi úgy látjuk, hogy inkább kiegészítik egymást, hiszen a legnagyobb volumenben általunk eladott modellek az eMAG-on újonnan már nem kaphatóak. Mindkét oldalon azon dolgozunk, hogy szorosabbra fűzzük a kapcsolatot a két brand között és megtaláljuk azokat a megoldásokat, amelyek a vásárlók számára is további előnyökkel járnak. Idővel szeretnénk például elérni, hogy azok a felhasználók, akik az eMAG-nál vették az okostelefonjukat, eleve nálunk értékesítsék tovább a már nem használt, előző készüléküket.

- A környezettudatos életmód népszerűbbé válása egyértelműen Rejoy malmára hajtja a vizet. Hogyan tudjátok kiaknázni az ebben rejlő lehetőségeket?

- Tőlünk nyugatabbra, jóléti társadalmakban még nagyobb múltra nyúlik vissza a felújított elektrotechnikai eszközök kereskedelme és mostanra már itthon is kimutatható annak a felhasználói rétegnek a megjelenése, akik a karbonlábnyom csökkentésével kapcsolatos célt akár elsődleges célként jelölik meg a felújított készülék vásárlásakor. Természetesen ez egyelőre még egy kisebbség, de a Rejoy csapatával hiszünk abban, hogy ebben - egy üzletileg is fenntartható, körforgásos gazdaságon alapuló modellben - mi tudunk példamutatóan élen járni és alternatívát mutatni hazánkban is. Éppen ezért a marketingkommunikációs aktivitásokban is hangsúlyozzuk a felújított készülékek választásának előnyeit, például nemrég kiszámoltuk és megmutattuk, hogy tavaly őszi indulásunktól idén tavasz végéig százezer magyar ügyfelet szolgáltunk ki, ezáltal mintegy 63 százalékkal csökkentve a CO2e-kibocsátásukat ahhoz képest, ha mindegyikük új okostelefont vásárolt volna. (A CO2e a szén-dioxid egyenérték rövidítése, ami egy olyan mértékegység, amelyet arra használnak, hogy kifejezzék a különböző forrásokból az atmoszférába kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét.) Évek munkája volt kidolgozni azt a jelentős házon belüli know-how-t, amelynek révén nem csupán négy gyártó több mint 300 okostelefonját tudjuk szakszerűen bevizsgálni - felfedve akár a rejtett hibákat - és ha kell akkor javítani is azokat.

- Mekkora az átfedés az új és a felújított telefonok potenciális célközönségében? Mi a fő különbség?

- Sok más telefonkereskedővel ellentétben nálunk már a legújabb készülékek is megtalálhatóak: az új telefonmodellek piacra dobását követő 2-3 hónapon belül általában nálunk már megjelennek az akkor még gyakorlatilag vadonatúj, gyári garanciás telefonok is. Magyarországon is megvan az a jómódúbb, tech-rajongó réteg, amelynek tagjai megengedhetik maguknak, hogy évente - akár elővételben is - beruházzanak a legújabb modellekre, amivel nincs is semmi gond, ők valószínűleg kiesnek a célközönségünkből. A kínálatunk sokszínűségéből, illetve a kedvezőbb árainkból fakadóan azonban én úgy látom, hogy rajtuk kívül akár az egész piacot is képesek vagyunk megszólítani.

- Sokan úgy gondolják, hogy kockázatos használt telefont venni – már nem bírja úgy az akksi, rejtett hibái lehetnek, nincs garancia, stb. Ezeket az aggályokat mivel tudjátok eloszlatni?

- Mi megbízunk a telefonjainkban ezért megbízhatnak a vásárlóink is, hiszen minden beérkező készülék elsőként a szervizlaborunkba kerül, ahol 30 lépéses tesztelésen esik át, ami a műszaki paraméterek vizsgálatán kívül arra is kiterjed, hogy az adott telefon nem szerepel-e olyan feketelistán, amelyen az ellopott, vagy ki nem fizetett készülékeket tartalmazza. Ennek is köszönhető, hogy minden készülékre legalább 12 hónap garanciát adunk, időszakos kampányok keretében azonban ennél hosszabbat, akár 24 vagy 36 hónapot is, és a legnépszerűbb készülékeket akár új akkumulátorral is kérhetik a nálunk vásárlók - így biztosítva a több évnyi gondtalan használatot.

- Mik a terveitek erre az évre, mekkora forgalommal számoltok?

- A tavaly szeptemberi piacra lépésünk óta azt mondhatom, hogy bizalmat szavazott nekünk a hazai vásárlóközönségünk: várakozásaink alapján idén további 70 százalékos bővülést érhetünk majd el, ez már csak azért is nagyon ígéretes mert a három piacunk (magyar, román, bolgár) közül egyértelműen Magyarországon mutatkozik a legnagyobb növekedési potenciál. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy itthon még elég újnak számít a garanciával értékesített, felújított (refurbished) mobilkészülékek értékesítése Korábban erre inkább a számítógépek terén volt csak példa.

- A telefonok piacán az év vége jellemzően erős szokott lenni. Terveztek intenzívebb marketing kampányt a karácsonyi vásárlási szezon előtt? Ha igen, milyen eszközökkel, csatornákon?

- A már eleve alacsony árainkat nehézkes lenne év közben tovább csökkenteni ezért karácsonykor - a további bizalom kiépítése érdekében - a garanciát szoktuk meghosszabbítani vagy éppen ingyenes tokkal, üvegfóliával kedveskedünk a vásárlóinknak, máskor pedig extra felárat fizetünk azoknak, akik a Rejoyon keresztül szeretnék eladni a telefonjaikat. Az ilyen akciókról rendszerint a közösségi medián keresztül értesítjük a felhasználókat, de a hírlevelünkre feliratkozók is első körben kapnak értesítést a kampányról. Törekszünk arra, hogy változatosak legyenek a kampányaink, és sokszor választjuk a humoros hangnemet. A Black Friday mindig egy kiemelt időszak számunka, hiszen komoly tervezés és raktárkészlet felhalmozása szükséges ahhoz, hogy mindenki az adott évben az egyik legalacsonyabb áron juthasson hozzá a vágyott telefonhoz - tervezünk hasonló karácsonyi kampányt is, csakúgy mint tavaly, hogy az év végén is tudjunk meglepetést okozni - akár szó szerint is - hiszen év végén a legjellemzőbb, hogy az emberek a szeretteiknek kedveskednek egy-egy telefonnal. És ki tudja, ősszel talán még az 1 éves születésnapunkat is meg fogjuk ünnepelni néhány újdonsággal, ami garantáltan felkelti meglévő és új vásárlóink figyelmét.