- Hirdetés -

A nagyok tehetnek igazán a fenntarthatóságért

|

A vállalatvezetők töretlenül fontosnak tartják a fenntarthatóság ügyét, de a tényleges változások lassulni látszanak. A K&H fenntarthatósági indexe szerint megtorpant a cégek aktivitása. „Létezik egy nagyvállalati keménymag, amelyet az európai uniós szabályok rászorítanak, hogy kitartóan és következetesen csökkentésék környezeti lábnyomukat” – nyilatkozta Suba Levente, a K&H fenntarthatósági vezetője, aki szerint ezek a cégek hatni fognak a kisebbekre is, csak ehhez több időre van szükség

Harmadik alkalommal készített részletes felmérést a K&H Csoport a 300 millió forint árbevételt meghaladó cégek körében a fenntarthatósággal kapcsolatos véleményükről és tevékenységükről. A kutatás eredményeiből képzett K&H fenntarthatósági index fél év alatt 40 pontról 38-ra csökkent – visszatért tehát oda, ahol 2022 első félévében, az első felmérés idején is volt. „Fényesnek nem mondható eredmény” – vallja Suba Levente, a K&H fenntarthatósági vezetője, de hozzáteszi: „már az is kedvezőnek mondható, hogy legalább a cégek hozzáállása nem romlott: sok cég még mindig nagyon fontosnak tartja az ügyet”.

A cégvezetők zöme úgy gondolja, hogy a fenntartható működést nem lehet csak a költségek szempontjából vizsgálni, hanem értékalapon kell megítélni. Vallják, hogy minden vállalat hozzá tud tenni a közös fenntarthatósági törekvésekhez. A gazdasági nehézségek azonban késedelmet okoznak a fenntarthatósági programokban, bár épp ezek miatt még inkább szükség lesz a fenntartható, megújuló, alternatív energiaforrások használatára.

A stratégia a nagyvállalatok játéktere

Sem ágazati szempontból, sem regionális szinten nincsenek jelentős eltérések, bár a félévvel korábbi, kedvező nyugat-magyarországi adatok (43 pont) most visszasimultak a többi régió átlagához (38 pont). Egyértelműen kibontakozik viszont az a kép, hogy a 4 milliárd forint árbevételt meghaladó cégek minden tekintetben jóval nagyobb figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra és jobban teljesítenek, mint a kisebbek. Hozzáállásuk, aktivitásuk egyre növekszik, fenntarthatósági stratégiát is egyre többen készítenek (44 százalékról 54-re nőtt körükben az index), és ha már mérnek, akkor független szakértőkkel auditáltatják is méréseik eredményét. „A stratégia a nagyvállalatok játéktere” – mondja Suba Levente, aki felhívja a figyelmet arra, hogy ezeket a cégeket az európai uniós szabályok is a karbonsemlegesség irányába szorítják, mert a pénzügyi beszámolóhoz hasonló éves fenntarthatósági jelentést kell tenniük. Az Európai Bizottság 2021-ben tett javaslatot arra, hogy az Unióban a 250 főnél nagyobb létszámot foglalkoztató vállalatoknak, illetve a tőzsdén jegyzett vállalatoknak, továbbá egyes pénzintézeti csoportoknak kötelező legyen ilyen jelentést készíteni. A javaslat elfogadása még várat magára, de csupán idő kérdése, és életbe lép. Mivel az értéklánc minden pontján szereplő CO2-kibocsájtás beszámít az éves jelentés mutatóiba, várhatóan a nagy cégek beszállítói kezdik meg a dinamikus alkalmazkodást, mert a nagy cégek ezt meg fogják tőlük követelni.

Karbonsemlegesség: teher vagy lehetőség?

Érdekesség, hogy számottevően nőtt (összességében 34 százalékról 53-ra) azoknak a cégeknek az aránya, amelyek többé-kevésbé érintettnek tekintik magukat a karbonsemlegességi törekvések terén. Jelentősen, az egy évvel ezelőtti szintre (57%) emelkedett azon vállalkozások részaránya, amelyek pontosan tudták, hogy a teljes karbonsemlegesség elérése az EU célkitűzése ezen a téren. Félévente folyamatosan (24 százalékról 16, majd 13 százalékra) csökken azon cégvezetők hányada, akik nem hallottak még a célkitűzésről.

Ennek ellenére a karbonsemlegességre inkább nehézségként, mintsem lehetőségként tekintenek. Attól tartanak, hogy a karbonsemlegesség elérése érdekében kénytelenek többet beruházni, csökken a nyereségességük, illetve akár piacokat is veszíthetnek.

Félelmek és lehetőségek

„Az aggodalmakat az inflációs környezet és a gazdasági visszaesés nyilván felerősíti” – mondja Suba Levente. Szerinte a források hiánya vezet oda, hogy a környezeti lábnyom-csökkentő tevékenységek lanyhulását mutatták ki. Mindössze néhány, hétköznapibbnak tekinthető tevékenység erősödött: így például szinte mindenki szelektíven gyűjti a hulladékot (93 százalék); visszafogták a papírfelhasználásukat (88 százalék); illetve csökkentették energiafelhasználásukat (a félévvel ezelőtti 77 százalék helyett immár 86 százalék). A cégek jelentős része (az egy évvel ezelőtti 76 százalék helyett immár 81 százalék) energiatakarékosabbra cserélte gépeit, berendezéseit és informatikai eszközeit. Nagyjából minden második vállalat hőszigetelte az ingatlanát, illetve használ megújuló energiaforrásokat (az egy évvel ezelőtti 41 százalék helyett immár 50 százalék). A cégek továbbra is alacsony arányban (átlagosan 1,4 százalékban) vásárolnak zöld energiát, bár emelkedett azok aránya, akik 1 éven túl tervezik ezt.

A K&H fenntarthatósági vezetője szerint a stratégiai gondolkodás, a környezeti lábnyom mérése és auditálása, fenntarthatósági jelentés összeállítása a nagyvállalatokra jellemző. A közepes és kisebb cégek ezen a területen is a konjunktúrával együtt mozognak, vagyis most éppen nem jut se pénzük, se energiájuk erre a kulcsfontosságú kérdésre.

Az egyetlen terület, amely iránt a kisebb és közepes vállalatok – a nagyokkal együtt – minden korábbinál élénkebb érdeklődést mutatnak, az a társadalmi felelősségvállalás (CSR). Igaz, ez az a tevékenység, amely a munkaerőmegtartásban fontos, de talán kevesebb költséggel is megoldható, mint a zöld átállás.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...