Amikor az ember az alkalmazotti lét után belevág egy saját vállalkozásba, bizony csak kapkodja a fejét az első pár évben. Ezernyi dologra kell ügyelnünk, tengernyi kihívással nézünk szembe, és kismilló elakadás adódhat. Hogyan lehet ezekkel megbirkózni? Úgy, hogy már előre felkészülünk rájuk! Cikkünkből öt fontos tippet ismerhetsz meg egy startup indításhoz. (x)
Ismerjük meg a startup-piacot!
A magyar startup-piac európai és nemzetközi mércével is igen sikeresnek mondható: számos hazai startup vált világszinten is meghatározó vállalattá, és jelenleg is több olyan cég van, amely jó eséllyel pályázik az unikornis címre. (Ezt azok a vállalkozások nyerik el, amelyeknek legalább egymilliárd dolláros a bevétele.)
Az általános környezet tehát úgy tűnik, hogy kedvező az induló vállalkozásoknak, az egyes területeken azonban hatalmas eltérések lehetnek. Éppen ezért alaposan fel kell mérnünk a piacunkat az indulás előtt. Hány startup működik a szektorban, és milyen árbevétellel büszkélkedhetnek? Vajon zsúfolt piacra lépünk be, ahol hatalmas a verseny, vagy épp ellenkezőleg?
Legyünk tisztában a pénzügyi kihívásokkal!
A pénzügyi tudatosság a vállalkozásindítás alfája és omegája. Csak akkor van esélyünk hosszú távon talpon maradni, ha részletes, többféle forgatókönyvet is lefedő üzleti tervvel rendelkezünk. Mindenképp számoljunk azzal, hogy az első két-három évben nem lesz jelentősebb bevételünk, pláne nyereségünk. Tegyük fel magunknak a kérdést, hogy tudjuk-e finanszírozni a működést, a bővülést és a váratlan kiadásokat ilyen körülmények között is!
A pénzügyi nehézségeket persze több módszerrel is áthidalhatjuk. Léteznek kifejezetten kezdő vállalkozásoknak szánt hitelek, vagy akár befektetőket is kereshetünk a cégünkhöz. Ezen a ponton érdemes tisztázni azt is, hogy mik a terveink a startuppal: növekedés, tőzsdére lépés vagy éppen az exit.
Ismernünk kell a szabályozást
A startupot a magyar jogszabályok „korai fázisú vállalkozásként” definiálják, ami azt jelenti, hogy maximum három éve alapították, nagy növekedési potenciállal rendelkezik, és tőkealap még nem fektetett bele. Ezek a feltételek azért fontosak, mert az adózásnál, illetve a hazai és EU-s pályázatoknál kizáró tényező, ha a cégünk nem felel meg valamelyik kritériumnak.
Az adózás és a megfelelő cégforma kiválasztása amúgy is kulcsfontosságú. Alapvetően a bt., a kft vagy a részvénytársaság jöhet szóba, de akár egyéni vállalkozóként is indíthatunk startupot. Mindegyik megoldás más és más adózási rendet és kötelezettségeket von maga után, a döntéshez tehát szükségünk lesz egy cégalapításban jártas könyvelő és ügyvéd közreműködésére.
Sok mindenhez kell értenünk
Egy nagyvállalatnál külön ember foglalkozik a marketinggel, a HR-rel, az értékesítéssel, a pénzügyekkel és persze az operatív feladatokkal. Kezdőként nekünk aligha lesz lehetőségünk több tucat munkatársat felvenni, ezért egyfajta one man show-ként kell funkcionálnunk. Mindenképp tanuljuk meg, hogy miként működik a Google és a Facebook hirdetéskezelője, hogy saját kezűleg is reklámozhassuk a termékünket, szolgáltatásunkat.
Az értékesítés legalább ilyen fontos, ehhez pedig kiváló kommunikációs készségekre van szükségünk. Szerencsére számos tanfolyam, workshop létezik, ahol cégvezetők sajátíthatják el a sales alapjait, ami az indulásnál elengedő lehet. Amúgy is célszerű minél több képzésen részt venni az első időkben, hiszen ez a tudás később is nagy előnyt jelent majd.
Az energiahatékonyság fontossága
Az energiahatékonyság nem csupán egy jól csengő, divatos szó, hanem egy, a cégünk működését és pénzügyi helyzetét döntően befolyásoló kérdéskör. Egy induló vállalkozásnak ugyanis ott kell megfognia a pénzt, ahol csak lehet. Márpedig az energia pocsékolása felesleges extra terhet jelent a pénztárcánknak – nem jó ötlet tehát félvállról venni a dolgot.
Az energiahatékonyság nulladik lépése az, hogy átgondoljuk, szükségünk van-e irodára, és ha igen, milyenre. Ha tehetjük, válasszunk olyan ingatlant, ahol megújuló forrásokból származik az energia, ahol korszerű LED-izzók biztosítják a világítást, és természetes eszközökkel történik a légkondicionálás. Amennyiben gyártással foglalkozunk, a folyamatainkat tehetjük zöldebbé és tudatosabbá, míg egy szolgáltatónál a minél nagyobb fokú digitalizáció vezethet az energiahatékonyság irányába. Emellett a munkaerő-munkavégzés szempontjából is igyekezzünk a maximális hatásfokot elérni, hiszen bár közvetetten, de ezzel is spórolhatunk!
Tény, hogy sok kezdő vállalkozás jut zsákutcába az első pár évben, és az is megesik, hogy egy cég nem tud egyről a kettőre jutni. Mindez azonban könnyedén elkerülhető, ha már az indulás előtt részletes, mindenre kiterjedő tervvel rendelkezünk, segítséget kérünk a nehéz döntésekben és nem teszünk elhamarkodott lépéseket! (x)