Hamarosan markáns viharzóna éri el a szakmánkat

Turbólyuk, lineáris TV és streaming szkandermeccse, generatív AI, AR és VR aranykora – többek között ezek is szóba kerültek a Bujáki Zsolttal készített interjúnk során. A Porsche Hungária kommunikációs igazgatója úgy látja, hogy a társadalmi változások és a folyamatos krízisek hatására egy csomó új igénnyel, más ingerküszöbbel találkozunk, amit a márkák a saját bőrükön is éreznek már, és egyre több story, több purpose van a kommunikációban.

- Az idei Marketing Summit szlogenje a „Marketing around the world”. Hogyan látod mennyire változik a marketing szerepe a világban és Magyarország vezető márkáinál.

- Azt gondolom nem feltétlenül a marketing szerepe, hanem inkább az eszköztára változik. Talán az igazi változás a „felvevőpiacokban” a fogyasztóknál, vásárlóinknál találhatók most. Ma már kikerülhetetlen trend, hogy belépnek azok a fiatal generációk, akik tudatos világukkal, egyre erősebb vásárlóerővel, konvenció mentesen akarnak élni és fogyasztani. De általánosságban is elmondhatom a társadalmi változások és a folyamatos krízisek hatására egy csomó új igénnyel, más ingerküszöbbel találkozunk, amit a márkák a saját bőrükön is éreznek már. Azt látom, hogy több story, több purpose van a kommunikációban. És van egy megkerülhetetlen pozitív hozadéka az elmúlt időszaknak; felerősödött a belső kommunikáció és az employer branding is. Szerintem most ez egy baromi izgalmas korszak minden marketinges életében.

- A csúcstalálkozó kiemelten foglalkozik majd a jövőbe mutató üzleti és szakmai trendekkel, digitális és technológiai megoldásokkal is. Melyek ezek közül szerinted a legfontosabbak?

- Szerencsés vagyok, mert a trendeket most tényleg a tűzközelből figyelhetem. Szeptemberben a Summiton, a Magyar Marketing Szövetség gondozásában jelenik meg a Marketing Trendbook összefoglaló kiadványa, amelyben az a megtiszteltetés ért, hogy két fejezetet is szerkeszthetek. Kiváló szakembereket kértem fel társszerzőknek, és a velük való egyeztetések rendkívül inspirálóak voltak. Sokat nem szeretnék szpoilerezni a kiadványból, de valahogy azt érzem, most egyfajta - autós nyelven szólva - turbólyuk van a marketing területén. Nagyon sok minden készen áll az igazi paradigmaváltáshoz, de még hiányzik a megfelelő fordulatszám, amitől a marketing új szintre robban. Igen, itt dörömböl már a generatív AI, de szerintem hamarosan eljön a VR és AR aranykora, és még a lineáris TV és a streaming szkandermeccs végét is izgatottan várom.

- Miért döntöttetek úgy, hogy szponzorként támogatjátok a rendezvényt?

- A Marketing Summit az utóbbi években alaposan kinőtte magát. Egyszerűen a mérete és a színvonala miatt megkerülhetetlen konferencia lett. Minket alapvetően a megjelenő marketinges közösség minősége „kötelez” a részvételre, büszkék vagyunk erre a támogatásra.

- Mennyiben támogathatja a mintegy 1000 fő részvételével megrendezésre kerülő Summit a marketingszakembereket, üzleti döntéshozókat abban, hogy felkészülhessenek a következő időszak kihívásaira?

- Szerintem kulcsrakész megoldásokat felesleges várni a Summit-tól, de persze akadhatunk bele csodákba. Viszont, ha valaki kellő nyitottsággal és érdeklődéssel áll a rendezvényhez, akkor az alábbi gondolatok simán lefuthatnak bennük: „mi miért nem csinálunk ilyet, vagy hasonlót? Egy két fontosabb, vagy érdekesebb buzzword talán bekerülhet a jegyzetfüzetbe: „mi ez, miért nem tudok róla.” A minőségre pedig a mindig gondosan leválogatott előadói kör a garancia.

- Hogyan látod, melyek lehetnek a következő év legfontosabb kihívásai, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?

- Hát őszintén - és a meteorológia nyelvén - szólva is komoly felhősödés zajlik, hamarosan markáns viharzóna éri el a szakmánkat. Minden válság elsőszámú kérdése a marketing büdzsé para. A jól ismert lemez ilyenkor: hány százalékos megvonások lesznek a marketing büdzsében, lesznek-e leépítések… A nagy kérdés most szerintem az, hogy hét szűk hónap vagy hét szűk negyedév, félév, vagy év előtt állunk, és a magas infláció hogyan gyilkolja szét a piacokat. Az autószektorban a vásárlók már a krízis korai szakaszában behúzzák a kéziféket, egy tartós fogyasztási eszköz beszerzése jelenleg nem nevezhető prioritásnak. A fogyasztók és bevallom én is, túlélő üzemmódra váltottak. Pesszimista vagyok a 2024-es évet illetően.

- Nem lesz könnyű év az idei a gazdasági helyzetet tekintve és 2024 sem ígérkezik egyszerűnek. A ti cégetek számára jelenleg mi jelenti a legnagyobb kihívást? A marketing miben tudja támogatni a helyzet kezelését?

- Ahogy az előbb említtettem: kritikus a helyzet már most is. A korábbi, az ellátási láncok beremegése miatti megnövekedett autó kiszállításokkal ugyan utolértük magunkat, de most a feltorlódott raktárkészlet, az egekben lévő új autóárak demoralizálják a piacot. A magánvásárlók kis túlzással nézve teljes egészében eltűntek. Az autószektorban dolgozó marketinges dilemmája ilyenkor az: a meglévő tulajdonosokat kényeztessük (pl. eventmarketing) vagy a vágyott új tulajdonosoknak adjunk szórakoztató, hasznos tartalmakat.

- Neked személyesen mit adott a tavalyi Marketing Summit, milyen területeken inspirált leginkább?

- Én itt is tanulni, fejlődni, és inspirálódni szeretnék! Számomra nagyon fontos, hogy az ország legnagyobb autós importőr cégének kommunikációs vezetőjeként lássam, hogy mások mit csinálnak másképp, hogyan reagálnak a közös kihívásokra, illetve melyek azok a területek, ahol mi is tanulhatunk.

- A Marketing Summit nemcsak a szakmai programok területén erős, de a networkingben is hatalmas lehetőséget kínál a résztvevőknek, hiszen ennyi marketingdöntéshozót nem lehet találni máshol egy időben, egy helyen. Hogyan lehet jól használni szerinted a kapcsolatépítésben meglévő lehetőségeket?

- Erre egész egyszerűen időt kell szánni. Beszélgetni, tanulni, nyitottsággal figyelni kell egy ilyen konferencián. És ami tök fontos, merjenek kérdezni, odalépni egy-egy tapasztaltabb kollégához. Én nagyon nyitott fókusszal várom az idei Summitot.

- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen szerepük/felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?

- Minden vezetőnek, így a marketinges vezetőknek is van szerepünk, és kell, hogy szerepünk is legyen a közvélemény formálásban. Sokszor elmondtam már, a marketing két- vagy még többélű fegyver, rajtunk múlik, hogyan használjuk. Nekünk pont abban rejlik az erőnk, hogy tömegeket tudunk befolyásolni, és épp ezért egy ilyen esemény emiatt extrán hatásos lehet, mert egy jó időben elejtett mondat akár több tízezer GRP tartalmát, hangvételét befolyásolhatja.

- Idén első alkalommal a csúcstalálkozó estéjén egy nagyszabású gála keretében mutatják be a TOP 50 Marketingvezető és a Signature40 rangsorokat, illetve díjazzák a szervezők a listán szereplőket. Véleményed szerint mi a jelentősége ezeknek a díjaknak?

- A 365 napos verkliben klassz megállni egy picit, és egy külső forrásból visszajelzést kapni. Szerintem a peerek ismerete fejlődési irányt, a helyezés belső KPI-okat adhat a szakembereknek. Díjat kapni egyfajta visszaigazolása a cégednek és a márkádnak is, hogy igen is van értelme a marketing csapatra fókuszálni, bízni a valódi szakértelemben. A marketing hazai viszonylatában ez a legnagyobb elismerésű díj.

- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy kommunikációs területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?

- Mert nagyon koncentráltan, egy napba sűrítve kaphat egy „röntgenfelvételt” a szakma hazai és nemzetközi állapotáról, és „aki számít, ott lesz”, ha elég élelmes a fiatal marketinges kolléga, akkor a kapcsolati tőke is ügyesen növelhető!