Kiváló ötletből több van, mint időből

Nekünk, a digitális szolgáltatásokat kitalálóknak és fejlesztőknek azt kell szem előtt tartanunk minden pillanatban, hogy az ügyfeleink dolgát miként tehetjük könnyebbé, gyorsabbá, egyszerűbbé – vallja Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezető igazgatója. Az idén 18 éves cég vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt a legnagyobb kihívásról, amellyel szembesülnek, a VISMA-hoz történő csatlakozásról és azt is elárulta, hogy volt-e olyan pillanat, amikor rezgett a léc, hogy egyáltalán folytatják-e a vállalat alapítói.

- Amikor indultatok az iWiW volt itthon a legnépszerűbb közösségi média oldal, a Yahoo még versenyben volt a keresőpiacon a Google-al, a Netflix pedig még DVD-ket kölcsönzött. Nektek mi jelentette akkor a legnagyobb kihívást és miért gondoltátok úgy, hogy megéri időt, energiát és pénzt fektetni egy online számlázó szolgáltatásba?

- Az induláskor egyáltalán nem az volt a fő cél, hogy a Számlázz.hu egy vállalkozás legyen. Három kiváló informatikus egyszerűen meglátta, hogy van jó néhány, hozzájuk hasonlóan digitálisan (kora)érett olyan vállalkozó, akinek a gondolkodásába, működés-módjába egészen egyszerűen nem fér bele, hogy nyomtatványboltban vásároljanak számlatömböket. Vagy mint az Ő esetükben, hogy csak Windows-on elérhető számlázó programot telepítsenek az egyébként Linux-os gépükre. Az ő szemük előtt egyetlen dolog lebegett, legyen végre egy egyszerűen, gyorsan használható, bárhonnan elérhető számlázó-program, amit élmény használni. Mellesleg ez a cél azóta sem változott, csak talán kiegészült pár dologgal.

- Idén nagykorú lett a cég, melyek voltak a legfontosabb mérföldkövek az elmúlt 18 évben?

- A 2005-ös alapítást követően a legfontosabb fordulópont talán 2010 környékén volt, amikor a három alapító egyike feltette a kérdést, hogy “Gyerekek, meddig akarjuk még ezt a költséges hobbit űzni?”. Ekkor találkoztak egy kiváló stratégiai tanácsadóval, aki alapos tervezést követően úgy látta, hogy van üzleti potenciál a Számlázz.hu-ban, és kitartó, szisztematikus munkával egész komoly vállalkozássá fejleszthető, 10 éven belül akár 70.000 ügyfele is lehet a cégnek. Ezt a számot akkor hangos kacagás fogadta az alapítók részéről, hiszen 700 ügyfele volt a cégnek, akik közül 70-en fizettek. A napokban lépjük át a 700.000-es ügyfélszámot.

2015. szintén fontos év volt a cég életében, akkor érte el azt a méretet, amikor a három alapító atya és a már említett stratégiai tanácsadó nem tudták saját maguk működtetni a céget, belépett az első olyan munkatárs, aki nem az alapítók egyike volt. 2018-ban és 2020-ban a jogszabályi környezet változásának hatására felrobbant az ügyfélszámunk, csak 2020-ban 260.000 új ügyfél csatlakozott hozzánk. 2021 decemberében véget ért egy hároméves folyamat, amelynek eredményeképpen a Számlázz.hu ma már a VISMA család tagja, 170 másik kiváló céggel együtt Európa egyik legnagyobb és legsikeresebb IT cégcsoportjához tartozunk.

- Volt olyan helyzet/alkalom, amikor nagyon rezgett a léc, hogy tudjátok/akarjátok-e egyáltalán folytatni?

- Talán 2010-ben, amikor a korábban már említett kérdés elhangzott. Azóta töretlenül hiszünk abban, hogy minden magyar vállalkozásnak egészen egyszerűen szüksége van egy Számlázz.hu fiókra (még akkor is, ha egyébként más rendszerrel számláz), mert annyival gyorsabban, egyszerűbben végezheti el az üzleti adminisztrációt, hogy a saját életét teszi komplikáltabbá, ha nem használja a Számlázz.hu-t. A Számlázz.hu egyébként azon nagyon kevés startup közé tartozik, amely végig a saját erejéből fejlődött. Soha nem volt az alapítók pénzén túl hitel vagy kockázati tőke a cégben, a 2010-es évek eleje óta nyereségesen működik, minden fejlesztést saját nyereségéből finanszíroz.

- Tavaly egy nemzetközi nagyvállalat vette át az irányítást a társaságnál, melyek voltak a legfontosabb változások azóta, akár szervezeti, akár vállalatirányítási, akár üzletstratégiai területen?

- Valójában ez nem egyetlen pillanat alatt történt, hanem egy 2018-ban elhatározott és három évesre tervezett folyamat ért véget 2022 januárjára. A világban eléggé szokatlan, de a VISMA-nál teljesen szokványos módon a korábbi menedzsment viszi a céget, a tulajdonos pedig elfogadja és támogatja a helyi menedzsment stratégiáját. Ezért sem a munkatársaink, sem az ügyfeleink nem érezték meg a változást. A VISMA sikerének egyik titka pont abban rejlik, hogy a végletekig tiszteletben tartja a különbözőségeket, a helyi sajátosságokat, és abban hisz, hogy a magyar piacot, a magyar ügyfeleket egy magyar csapat érti és ismeri legjobban. Hagyni kell őket dolgozni, támogatni kell, ha segítségre van szükségük, de nem kell helyettük kitalálni 2000 kilométerről, hogy mit kellene csinálniuk. Ez a módszer már 28 országban, több mint 170 cégnél bevált. Nálunk is.

- Fintech cégként jelenleg mi jelenti számotokra a legnagyobb kihívást?

- Számunkra leginkább az, hogy rengeteg ötletünk van, de véges időnk. Nagyon jól kell beosztanunk az időnket, fókuszálnunk kell, hogy az alapszolgáltatásunk mindig megfeleljen a legmagasabb elvárásoknak, miközben az ügyfeleink számára leginkább hasznos - és ne legyünk álszentek, számunkra profitábilis - szolgáltatásokat tudjuk létrehozni.

- A szolgáltatás portfóliótok az évek során folyamatosan bővült, terveztek-e újabb fejlesztéseket, további szolgáltatások bevezetését?

- Természetesen. Egy vállalkozás rengeteg adminisztrációs követelménynek kell megfeleljen, az erőforrásainak szemmel látható része megy el adminisztrációra. Mi pedig azt szeretnénk, ha inkább azzal foglalkoznának a vállalkozók, amiben a legjobbak, amivel értéket teremtenek saját maguk és a környezetük számára. Az adminisztrációt pedig amennyire csak lehet, automatizálnák. Egy gazdasági eseményhez számtalan lépés tartozik, amelyek közül a számlakiállítás csak egy. Egy számlát ki kell fizetni, ha nem fizet a vevő, akkor kezelni kell a követelést, azt le kell könyvelni, az adót ki kell számolni, be kell vallani és be kell fizetni, de már a számlakiállítást is megelőzi egyes esetekben a szerződéskötés, vagy a teljesítés igazolása. Mind-mind olyan feladat, amelyben még rengeteg tere van az egyszerűsítésnek és a digitalizációnak. A következő években ezen fogunk dolgozni.

- Véleményed szerint mennyire lehet érettnek tekinteni itthon az online számlázási szolgáltatások piacát, van még tér a további növekedésre?

- Európai szinten is nagyon elől járunk. Jó szolgáltatások vannak a piacon, és nagyon magas ezeknek az igénybevételi aránya. A fejlődési irány sokkal inkább a szolgáltatási portfólió bővítése, mintsem az ügyfélszámban mért mennyiségi növekedés.

- Bár nemzetközi összevetésben is igen jónak mondható a hazai internetes infrastruktúra, a felmérések azt mutatják, hogy a digitális szolgáltatások használatában korántsem állunk ilyen jól. Véleményed szerint hogyan lehetne javítani a helyzeten, mire lenne szükség, hogy mind a lakosság, mind a vállalkozások még inkább az online térben intézzék ügyeiket?

- Árnyaltabban látom a képet. Csak a Számlázz.hu-t több mint félmillió vállalkozó használja napi szinten. Azért ezt egyáltalán nem mondanám rossz aránynak. Nagyon magas az interneten keresztül bankolók aránya. Ugyanakkor az is kétségtelen, hogy számos online szolgáltatás használata semennyire sem ügyfélközpontú: bonyolult, vagy gyakran nem elérhető. Magam is többször futottam bele abba, hogy értelmetlenül túlbonyolított, jogi szöveggel tűzdelt szolgáltatást inkább félbehagytam, mert nem tudtam rendesen használni. Vagy a fejlesztő nem vette a fáradtságot, hogy egy informatív hibaüzenetet írjon, amiből megtudom, hogy mit rontottam el. Szóval, ha egy rendszert nem használnak, az korántsem csak a felhasználók hibája. Ha megnézed, a Számlázz.hu szlogenje 18 éve változatlan: egyszerűen és gyorsan. Nekünk, a digitális szolgáltatásokat kitalálóknak és fejlesztőknek azt kell szem előtt tartanunk minden pillanatban, hogy az ügyfeleink dolgát miként tehetjük könnyebbé, gyorsabbá, egyszerűbbé. Nem azt, hogy a sajátunkat. Ez persze a melósabb út. ????

Másfelől azt szokták mondani, hogy ha valamivel nem vagy elégedett, de nem változtatsz, pedig lehetőséged lenne rá, akkor még nem fáj eléggé. Ez a mondás a jelenlegi vállalkozók egy részére valószínűleg igaz, mert a lehetőség már nagyrészt adott a digitalizációra és az automatizációra. Ha valaki nem él vele, akkor annak a hátterében az is lehet, hogy nem elég erős a motiváció a változtatásra. Szerintem az nem érv, hogy “nem értek hozzá” vagy “nem vagyok informatikus”, mert a tanulás, alkalmazkodás is a változás része. És mintha valami ilyesmit tanultam volna annak idején biológiából is: nem a legerősebb vagy a leggyorsabb él túl, hanem az, aki legjobban alkalmazkodik a változásokhoz. Egyébként nézd csak meg, hogy a Facebook-ot is milyen nagy arányban használja az idősebb korosztály is. A vállalkozások számára létrehozott rendszerek többségét sem bonyolultabb annál használni.

Harmadsorban pedig néhány év múlva mindez gyökeresen megváltozik. A Z- és az Alfa generáció már mobiltelefonnal a kezében született és nőtt fel. Számukra nem lesz értelmezhető, hogy valamit ki kell nyomtatni, vagy hogy nem tudnak bármit elintézni online. Akkor nem lesz elintézve. Ezt a hozzáállást pedig nem megváltoztatni kell akarni, hanem megérteni és alkalmazkodni hozzá.

- Milyen terveitek vannak a következő évre?

- Én például szeretnék lefutni egy maratont. ???? Viccet félretéve, van, amiről még nem szívesen beszélnék, de annyit elárulhatok, hogy 2024-ben több területen is szintet szeretnénk lépni, ideértve a vállalatok pénzügyeinek kezelését, a könyvelést, és a számlák kifizetését is. Ahogy korábban is mondtam, kiváló ötletből több van, mint a megvalósításukhoz szükséges időből…