Elindult egy álomszerű történet és hittünk benne, hogy a BrandFestival színpadán Nobel-díjas előadók, nemzetközileg elismert szakemberek fordulnak majd meg. A 22. rendezvénynél járunk – mondja Barna Tamás. A Republic Group ügyvezetőjével a Nobel-díjas előadókról és a Nagy Ő-ről is beszélgettünk. A cégével kapcsolatban nem rejti véka alá, hogy a fogyasztás visszaesésével az ügyfeleik költései is visszafogottabbak, ami a bevételeikre is hatással van, de többek között azt vizsgálják, hogyan lehetne nemzetközi piacra lépni.
- Ezúttal is egy moziban lesz a konferencia, ami a jó sztorikra épül. Ha párat ki kellene emelni a témák közül, mi az ami szerinted tényleg igazán érdekes lesz?
- Az AI mellett a gazdaságunkat uraló polikrízis lesz a legfontosabb téma. Olyan egyidejű fundamentális változások ezek, amelyek sújtják a teljes média- és reklámpiaci értékláncot, befolyásolják a médiapiaci szereplők üzleti modelljeit, a vásárlói döntéseket. Valamint az egésznek a humán oldala, azaz, hogy hogyan hat mindez és a digitális transzformáció exponenciális fejlődése az emberi működésre.
- Hány előadó lép a színpadra az idén? És közülük hányan érkeznek külföldről? Az már megszokott, hogy évről évre sok külföldi szakembert hívtok Magyarországra.
- Több mint 100 előadónk lesz és egyetlen korábbi évben sem volt ennyi külföldi név a listában. Nemcsak Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is elismert szakembereket hívtunk meg. Javier Quintero például Buenos Airesből, a GUT reklámügynökségi csoporttól érkezik, akik 2023-ban a Cannes Lions-on „Az Év Független Ügynökségi Hálózata”, buenos airesi irodájuk pedig „Az Év Ügynöksége” díjat nyerte el.
- A Nagy Ő is ott lesz az idei BrandFestiválon. Mit vársz tőle? A tévében egész nagyot megy. A konferencián is kapós lehet?
- Jákob Zoltán nemcsak a Nagy Ő vagy az Elite Cosmetix-Crystal Nails csoport feje. Ingatlanberuházó tevékenységgel is foglalkozik, cégeit pedig a Jacobs Holding fogja össze, amelynek egyszemélyes tulajdonos-vezérigazgatója. Zoli nem csak celeb, hanem olyan karakter is, aki számos élethelyzetben megállja a helyét. Ismert, alakítja a trendet és megüti a sajtó ingerküszöbét, tudja, hogy a show-business összetett szó. Ha nincsen show, akkor nincs business sem.
- Ez már nem az első BrandFestivál. Hol is jártok most? És tényleg melyik volt a korábbi évek közül a kedvenced, vagy amire azt mondod, hogy az tényleg nagyon cool volt?
- Természetesen az első volt a kedvencem, akkor született meg a víziónk, hogy Magyarországon is lehet nemzetközi szintű szakmai konferenciát szervezni. Elindult ez az álomszerű történet és hittünk benne, hogy sikeres tud lenni a BrandFestival, hogy Nobel-díjas előadók, nemzetközileg elismert szakemberek fordulnak majd meg a színpadon. Egyébként pedig a 22. rendezvénynél járunk és az első mellett mindig az éppen aktuális a kedvencem.
- Manapság nincsen konferencia AI topik nélkül, nálatok mennyire lesz hangsúlyos a programban a mesterséges intelligencia?
- Napjaink kommunikációiparának egyik legizgalmasabb témája az AI. A világ legnagyobb vállalatai igyekeznek elsőként rálépni erre az új területre. Éppen ezért az idei BrandFestival egyik fő tematikája a mesterséges intelligencia térnyerése és szerepe a kommunikációban, brandingben, vállalatvezetésben, az üzleti döntéshozatal és a reklámkészítés gyakorlatában.
- Vajon az AI mekkorát fog változtatni szerinted az ügynökségek életén? És mennyire akarod Te mindezt?
- A forradalom, ami a digitális technológiában zajlik folyamatosan teremt, alakít át vagy éppen szüntet meg iparágakat. Ezek a változások határozzák meg napjaink piaci lehetőségeit, a vállalatoknak pedig muszáj alkalmazkodniuk, ha versenyképesek akarnak maradni. Úgy gondolom érdemes kihasználni a technológiai változásban rejlő lehetőséget az üzleti és a felhasználói élmény újragondolására és újraépítésére. A jelen helyzet teremtő káoszában lendületet kaphatnak azok a piaci szereplők, akik integrálják az új technológiákat és képesek újraírni a játékszabályokat.
- Van azért sok-sok minden, amit talán még az AI hódítása előtt meg kellene oldani: a mindenféle válság mennyire állítja most nehéz helyzet elé az ügynökségeket, hirdetőket?
- A munkaerőpiac egyik legnagyobb problémája, hogy a bérek rendkívül alacsony szinten vannak. A fogyasztás visszaesésével az ügyfeleink költései is visszafogottabbak, ami a mi bevételeinkre is hatással van. Kihívást jelent egy cég számára, hogy a kevesebb beáramló pénz mellett miként gazdálkodja ki a béremelést. Márpedig ez elengedhetetlen 20 százalék körüli általános inflációs környezetben.
- Ti mire koncentráltok most a legjobban az ügynökségeddel?
- A Republic Groupnál nyolcpontos stratégiát dolgoztunk ki az év elején kitűzött célok elérése érdekében. Az AI csak az egyik pont, ezenfelül többek között meg kell vizsgálnunk a nemzetközi piacra lépés lehetőségét is.
- 2024 mennyire lesz nehéz év? Véget ér a polikrízis vagy még csak most jön a java?
- A polikrízis soha nem ér véget, már mindig velünk marad. Épp ez a tematikánk lényege. A BrandFestival arra készíti fel a cégeket, hogy a folyamatosan változó, krízisekkel nehezített pályán is megállják a helyüket, válságreziliens működést alakítsanak ki.
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media hamarosan megjelenő novemberi számában lesz olvasható.