Az épület eladásából származó bevételt is a legmagasabb minőségű tartalmak és hírek előállítására, terjesztésére, valamint a nemzetközi terjeszkedésre fordítjuk – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Pavel Stanchev, aki büszkén állítja: a TV2 a legnézettebb csatorna lett az idén mindhárom kiemelt korcsoportban, ugyanakkor kiemeli azt is: mindig újra fel kell találniuk magukat. A TV2 vezérigazgatója mellett Fischer Gábor programigazgatót és Szalai Vivien hírigazgatót kérdeztük.
Pavel Stanchev
- Nemrég eladtátok a TV2 Róna utcai székházat. Netán tervezitek a költözést? Vagy más okai vannak? Az értékesítésből befolyó 4,5 milliárd forint elég komoly összeg.
- A világ legtöbb tévécsatornájának nincs saját ingatlana. Célunk a legmagasabb minőségű tartalmak és hírek előállítása és terjesztése, valamint a nemzetközi terjeszkedés, és az épület eladásából származó bevételt is ezekre fordítjuk. Száz százalékban magyar cégként biztosítanunk kell, hogy megvannak a szükséges erőforrásaink, beleértve az anyagiakat is, hiszen a piacainkra belépő multinacionális szereplőkkel, köztük a világméretű streamingszolgáltatókkal is versenyzünk.
- Maradjunk még picit a pénznél. Tavaly és 2021-ben is elég jó volt az üzleti évetek, bár az is látható, hogy picit csökkent a bevétel és az eredmény is, az előbbi egy-, az utóbbi kétmilliárd forinttal. Milyen lesz az idei év?
- A 2022-es pénzügyi adatok összhangban voltak a 2021-esekkel, kivéve néhány egyszeri programming költséget. Minden szempontból a legnagyobb magyarországi magán-tévétársaság voltunk. Az idei pénzügyi teljesítményünkkel eddig elégedettek vagyunk, minden bevételi sorunk jól alakul, annak ellenére, hogy a kihívásokkal teli gazdasági környezethez igazítottunk néhány költséget. Ezért a kilátások meglehetősen optimisták.
- Régen azt mondták, hogy kereskedelmi szempontból az utolsó négy hónap a legfontosabb időszak mindig az évben. Ez most is így van?
- Kísértést érzek arra, hogy egy kis viccet mondjak ezzel kapcsolatban, de talán ez a felfogás most megváltozik, mivel a TV2 ebben az időszakban nyeri a nézettségi versenyt. A negyedik negyedév általában a televíziós reklámbevételek mintegy 35-40 százalékát teszi ki, de számunkra minden nap és hét is fontos a nézők figyelmének, hűségének a megnyerése és megtartása szempontjából. Emellett, hála Istennek, nem csak a reklámbevételekből élünk, hiszen a terjesztés is kiemelkedően fontos a csoportunk számára.
- Mennyire befolyásolja az eredményeket, hogy az utóbbi egy-két évben nagyon megdrágult a gyártás? Mindez a kiadási oldalon gondolom, megemeli a számokat.
- A helyi gyártási költségeink összességében nem nőttek az elmúlt egy-két évben, mivel költséghatékonyabb formátumokat választottunk és diverzifikáltuk a gyártási partnereinket. Itt olyan műsorokat említhetek, mint a Szerencsekerék, a Kőgazdag fiatalok vagy a Mutasd a hangod!, amelyek nem olyan költségesek, de nagyszerű eredményeket hoznak.
- A reklámbevételek mellett a disztribúció jelent még komoly bevételeket a tévéknek. Itt viszont úgy tudni az NMHH friss adataiból, hogy negyedévente 20-30 ezren mondják le a tévé-előfizetéseket. Mennyire jelenthet ez a problémát? Ráadásul mi lesz akkor, ha ez a szám tovább növekszik?
- A megtartás minden kábel- vagy távközlési szolgáltató számára kihívást jelent, ám a jó hír az, hogy az elvándorló előfizetők más szolgáltatóhoz mennek, így a teljes piac nem csökken. Ezt mutatják az adataink. Egy másik jó hír, hogy nincs többé árdömping, és az elmúlt 18 hónapban minden szolgáltató tudott emelni a tarifáin, amelyek a reklámhoz hasonlóan Európában a legalacsonyabbak között voltak. Most, ha az emberek szolgáltatót váltanak, azt nem az előfizetési díjak miatt teszik, hanem a szolgáltatás és a tartalom minősége miatt. Ez az új játszótér. Videós tartalmak egyik vezető szolgáltatójaként azért vagyunk itt, hogy segítsük az iparágat ezekben a kihívásokban.
- Korábban soha nem volt ekkora verseny a két nagy között. Szerinted eldőlt ez a vetélkedés, vagy csak most kezdődik minden?
- A mi üzletágunk ciklikusan működik. Amikor azt mondod, hogy vége, akkor valószínűleg számodra is vége lesz. Mindig újra fel kell találnunk magunkat, meg kell teremtenünk vagy legalábbis fel kell ismernünk a kor trendjeit, ugyanakkor meg kell maradnunk hagyományosnak, hiszen a televíziózás elsősorban a szokásokról szól. Nincs 100 százalékos biztosítás a bukások ellen, a legjobb esetben is csak 99. Azt hiszem, a TV2 mostanra közelít ehhez a 99 százalékhoz.
- Mennyire lehet nyugodtan hátradőlni, vagy mennyire kell most mindent beleadni? Nézve a két csatorna őszi kínálatát, nekem az jut eszembe, hogy ami a csövön kifér, vagy az, hogy mintha nem lenne holnap.
- A legtöbb őszi műsorunk új évaddal visszatérő, már bizonyított formátum: Séfek Séfe, Szerencsekerék, Ázsia Expressz, Sztárban sztár leszek!, Dancing with the stars, Farm VIP, Bachelor A Nagy Ő. Ugyanezt látom sok más piacon is. Ha már a holnapnál tartunk, zajlanak az előkészületei a The Next Topmodel című világsikerű formátum magyarországi verziójának. Lengyelországban éppen a 12. évad indult el.
- Több mint négy éve vezeted a vezérigazgatóként a TV2-t. Mire vagy a legbüszkébb ez idő alatt?
- Az eredmények önmagukért beszélnek, azonban gyakran végzek saját kutatásokat és beszélgetek olyan emberekkel, akik nagyon távol állnak a médiaipartól. Vagy bemegyek helyekre, hogy megnézzem, mit néznek az emberek. A négy évvel ezelőttihez képest sokkal több képernyőn látom a műsorainkat. Büszke vagyok a társadalmi célú kampányainkra is, vagy arra, amit a TV2 Akadémiával a fiatalokért teszünk. Egy hónappal ezelőtt a Planet TV szlovéniai csatornánk 70 ezer eurót gyűjtött az ottani árvízkárosultaknak.
Fischer Gábor
- Szerinted leginkább minek köszönhetitek, hogy meg tudtátok fordítani a nézettségi versenyt? Ennyire jó döntéseket hoztál, ilyet sokat hibázott az RTL, vagy egyszerűen több pénzt tudtatok műsorgyártásra fordítani, mint a fő konkurens?
- Valóban, azért lett verseny 2016-tól, mert a többletforrásoknak köszönhetően a TV2-nek is lett lehetősége nagyjából annyi műsort gyártani, mint amire korábban csak az RTL-nek volt. Majd 2022-től újra az RTL oldalára billent a mérleg, hiszen a lineáris tartalomgyártás mellett a digitális portfólióba is jelentős összeget kezdtek invesztálni, és ezekkel az új tartalmakkal a lineáris platformot is tudják erősíteni. Ezzel együtt megszerezni és tartani is az első helyet, az a stratégiánknak és a befektetett munkának a diadala. Órákig tudnék mesélni, hogy miért alakult ki ez, de néhány gondolatot kiemelnék. Kidolgoztunk egy az akkori folyamatokkal szembemenő stratégiát, portfóliót építettünk, lépéskényszerre késztettük a versenytársat. Elkezdtünk új brandeket építeni, és megadtuk a nézőknek az újdonság varázsát a múlt állandóságával szemben. Mi másban hittünk, mint a versenytársunk, a fikcióról mondhatni lemaradtunk, de látva a világban a streaming térhódítását, bíztam abban, hogy előbb-utóbb ez a zsáner egy főcsatornán már nem lesz elég versenyképes, így egy ütemmel előrébb akartunk kerülni. Ez történt, vannak új brandjeink, míg a másik oldal most kezd keresgélni. Közben pedig sikerült elérni, hogy a TV2 teljesen új utat járjon, ne a versenytárssal foglalkozzon, és a lehető legszínesebbé váljon. Nagyon sok energiát fektetünk a nemzetközi kapcsolatokba, és figyelünk a kollégákra, hiszünk a jó csapatmunkában. Nálunk minden szakember számít, ha egy meghatározó ember elmegy, nem úgy kezeljük, hogy nem baj, megy a gépezet így is. Mára kialakult egy lelkes társaság, ahol mindenki tudja a helyét, és megyünk előre. Elsősorban a mainstream műsorokra fókuszálunk, de szeretnénk jobban megérezni a fogyasztók valódi igényét, úgyhogy még bőven nem vagyunk a csúcson.
- Melyik az a három TV2-s műsor, amelytől a legerősebb nézettséget várod az őszi szezonban?
- Farm VIP, Bachelor – A Nagy Ő, Sztárban sztár leszek!
- Melyik őszi produkcióval vállaltátok a legnagyobb kockázatot?
- A Párharccal vállaljuk a legnagyobb rizikót hétköznap esténként, mivel ez az a formátum, aminek a korábbi szériái kevésbé hoztak olyan erős eredményt, mint a többi képernyőre kerülő műsorunk.
- A saját gyártású heti és a napi fikciós sorozatokról mostanában mintha kevesebbet lehetne hallani, ami igaz mindkét nagy csatornára. Mi ezekkel a baj?
- Ősszel ezekkel már biztosan alulmaradna, aki ezeket sugározza. Inkább ezért lesz nehezebb dolgunk, mint a focivébé hiánya miatt, mivel az RTL is erősített, és a fikció helyett új műsorokkal próbálkozik. Mindemellett ez egy kis piac, kevés alkotóval, és nagyon nagy televíziós étvággyal megáldott hazai nézőközönséggel. Borítékolható volt, hogy így lesz, és ne felejtsük, hogy itt a streaming is, ami színesebb és jóval nagyobb a költségvetése, mint kis hazánknak.
Szalai Vivien
- A hírműsorok a televíziók sikereinek általában kihagyhatatlan részei. Mindig óriási a hangsúly rajta, és brutál verseny van a másik adó hírműsoraival. Mivel lehet győzni?
- Az elmúlt nyolc év mérhetetlenül kitartó munkája ért be. Tehetséges, összetartó csapatot építettem fel, teljesen az alapoktól. Büszkén mondhatom, hogy a mostani csapatból mindenki, beleértve a műsorvezetőket is, szakmai értelemben hozzám kötődik. Hiszem, hogy a sikerhez alapvetően három tényező kell: tehetség, szorgalom, lojalitás. Lojalitás magadhoz, az álmaidhoz, és ahhoz a közösséghez, amiben élsz, dolgozol. Nekünk ez a nagy erőnk. Kiegészítve azzal, hogy itt mindenki nagy harcos a maga nemében, és küzd a céljaiért, az álmaiért.
- Sokszor szokták mondani, hogy a fiatalabbak már nem néznek annyit tévét. De pont a Tényeknél mintha az is látható lenne, hogy a fiatalabb célcsoportokban is egész jó a nézettség. Mivel lehet az ő figyelmüket a legjobban megragadni?
- A TV2 hírműsorainak a nézőközönsége alapvetően még jó néhány évig kitart a televízió mellett, ezt a felmérések is előrevetítik. Kétségtelen, hogy szerkesztett tartalmat a fiatalok sokkal kevésbé néznek, ez látszik a számokon, de a Tényeket ettől még napi szinten közel 800 ezren követik figyelemmel. Egyáltalán nem igaz, hogy a tévé halott műfaj lenne. Ezzel együtt folyamatosan újítjuk meg a netes felületünket, a tények.hu önálló hírszolgáltató portálként is tevékenykedik, nem csak a híradós anyagokat osztja meg. A negyvenes korosztály ugyanúgy tájékozódni szeretne, mint az idősebbek, és külön öröm, hogy mindezt a Tényektől várjak.
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.