Ezért megállíthatatlan a TikTok térhódítása

A TikTok népszerűsége továbbra is töretlen, mind globális, mind lokális szinten a legtöbbet letöltött alkalmazások között található, jelenleg világszerte nagyjából 1,7 milliárd felhasználója van. De vajon mi áll a siker hátterében?

A 2017-es globális elterjedése óta folyamatosan bővül a TikTok felhasználóinak a száma, a sikerének elsődleges kulcsa pedig az addiktivitásban rejlik, amit mi más bizonyíthatna jobban, mint a felületet használók statisztikái. Ők ugyanis napi szinten átlagosan 60 percet töltenek el TikTokon és átlagosan tizenhétszer nyitják meg az alkalmazást. Az átlagos havi videómegtekintések száma 7,9 milliárd, amihez 75 százalékos átlagos engagement rate társul, ami azt az arányszámot jelenti, hogy a megosztott videók megjelenéseinek hány százaléka eredményezett valamilyen reakciót a felhasználók körében.

A TikTokot nagyon jól kitalálták, az algoritmus villámgyorsan kiismeri a felhasználók szokásait, igen hamar személyre szabja az ajánlásokat, így a videófolyamunk az egyedi preferenciánkat fogja tükrözni, amely kvázi egy személyes kapcsolatot hoz létre köztünk és az alkalmazás között. Ráadásul, mivel a felhasználók napi szinten rengeteg videót töltenek fel, az algoritmus egy folyamatosan frissülő tartalmi bázisból dolgozhat. A személyre szabott ajánlásokat tartalmazó For You Page úgy lett kitalálva, hogy a felhasználók végtelen számú célzott videót görgethessenek. Ez az azonnali és várakozásmentes folyamat fenntartja a figyelmet, ott tartja a felhasználókat, a videós tartalmak pedig lehetővé teszik, hogy mind vizuálisan, mind auditív módon stimulálva legyen az agyuk. Ez utóbbi hatással van az érzelmi reakcióikra is, így a platform a szórakozás, a kikapcsolódás mellett egyfajta örömforrást is jelent számukra. Az addiktív jellegét leginkább a dopaminfüggőség kialakulása támasztja alá. A dopamin boldogsághormonként szolgál, a platform pedig véletlenszerűen jutalmaz videókkal, amelyek stimulálják a dopamin termelését, ez pedig a szerencsejáték-függőséghez hasonló állapotot idéz elő a felhasználókban.

Nagyon trendi

A TikTok globálisan nagyjából 1,7 milliárd, míg Magyarországon közel 3 millió felhasználót számlál. Hazánkat tekintve a nemi megoszlás szinte azonos, ugyanakkor a korcsoportok megoszlásában már megfigyelhető a differencia. A platform berobbanásakor még többnyire a tinik voltak jelen, azonban – ahogyan a többi közösségi felületen is tapasztalható volt – az elmúlt években egyre nagyobb számban jelentek meg az idősebb korosztályok képviselői. Legnagyobb arányban a 25 év felettiek száma növekszik.

 

Nagyon megosztó

A TikTok nem is lehetne a legnagyobb közösségimédia-platformok között, ha nem lenne kellőképp megosztó. Ez köszönhető annak is, hogy az indulásakor főképp éneklős, táncolós videókkal volt tele, és sokakban még mindig ez a percepció él. A generációs különbségeknek köszönhetően az idősebbek kevésbé tudnak ezzel azonosulni, annak ellenére, hogy a feltöltött videók tartalma igen megváltozott, és elég széles körben biztosít kikapcsolódást vagy akár tanulási lehetőséget.

Természetesen a TikToknak is megvan a hatása a társadalomra, elég csak abba belegondolnunk, hogy napi szinten mennyi időt töltenek el a felhasználók a platformon, és ez milyen hatással van, illetve lesz a szociális kapcsolatainkra, a mentális egészségünkre, a fogyasztási szokásainkra. Az adatvédelmi kérdés azonban máig nem tisztázott teljesen, ennek mentén több probléma is felvetődött az évek során, ami szintén hozzájárul a meg#osztottságához. A kritika elsősorban a felhasználói adatok kezelését érte, így mind a márkáknak, mind a privát felhasználóknak érdemes mérlegelniük az ezzel járó kockázatokat a regisztrációt megelőzően.

Befolyásolásra nagyon jó

Ahogyan arról már szó volt, a TikTok hatással van a mindennapi életünkre, legyen szó zenéről, vásárlásról, főzésről vagy akár hobbiról. Új zenét fedezünk fel, új recepteket próbálhatunk ki, új márkákat ismerünk meg, új dolgokat vásárolhatunk a hatására. A 2023 Consumer Trends Report kutatásból kiderül, hogy a felmérésben résztvevők 44 százaléka hallgatott meg már új zenét, 35 százaléka készített már el valamilyen étel- vagy italreceptet, 29 százaléka új érdeklődési kört alakított ki, 28 százaléka új márkát fedezett fel, szintén 28 százaléka új zenét ismert meg, 27 százaléka vásárolt valamit, 22 százaléka a megismerés után elkezdett új szót vagy kifejezést használni, 17 százaléka a platformon látott stílusban öltözött fel, ugyanúgy 17 százalék felkeresett már egy adott helyet a városban vagy annak közelében, 12 százalék pedig egy adott városba, országba utazott.

Az organikus tartalom mellett már a TikTokon is megjelentek a hirdetések, amelyek szintén képesek befolyásolni a felhasználókat. A platform folyamatosan optimalizálja a reklámok típusát a hirdetői igényekhez igazodva, és három fő kategóriába sorolhatók: foglalásos, aukciós és kreatív. A prémium hirdetési formátumok közül egy maradt meg, a TopView, ezzel főképp brandkampányokat lehet remekül támogatni.

 

Lendvai Klaudia, senior PPC manager, Lounge Group

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.