Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen is kihívást jelent a HR, de erről keveset beszél a szakma, míg a mesterséges intelligencia egyelőre korlátozottan használható a munka során.
- Tizenöt éve indultatok. Hol tartotok most?
- Ha röviden kellene jellemezni, akkor az árbevételünket tekintve azt mondanám: az eddigi történetünkben a csúcson vagyunk – de persze azon dolgozunk, hogy még ennél is legyen feljebb. Elsősorban stratégiai kommunikációs tanácsadással foglalkozó, függetlenül működő ügynökségként azért vagyunk büszkék arra, hogy a legstabilabbak, legdinamikusabban fejlődők között vagyunk, mert ez nagy szó egy olyan piacon, ahol sokan inkább full service ügynökségként működnek, nemzetközi hátterük van, esetleg az állami megbízásokra fókuszálnak.
- Elégedett vagy a tempóval, vagy úgy tervezted, hogy 2023-ban már egy milliárdos PR-céget irányítasz?
- Három nagyobb időszakot tudok megkülönböztetni: a 2008-as gazdasági válság legmélyebb pontján indultunk, amit egy sokáig vegetáló gazdasági környezet követett. A 2010-es évek derekán aztán nemcsak a gazdasági növekedés indult be, hanem beérett a Front Page, megmutatta, hogy nem azon ügynökségek egyike lesz, amelyik az indulás után pár évvel eltűnik. A második szakasz így egy szép, de nem szélsebes növekedéssel telt. Mondanám, hogy ezt követte a 2020-as Covid-válság, majd a jelenleg is tapasztalható recessziós, inflációs környezet, ami nem éppen támogató, de mi pont 2020 körül értünk oda, azaz közel 10 év után, hogy egyre több minden klappolt. Jó referenciák, több olyan stratégiai ügyfél, amely hozta a következőt, valamint egy kedvező, likviditásbőség által vezérelt tőkepiaci klíma, amely az M&A és a tőkepiaci üzletágunkat is meglökte. Most egy olyan fázisban vagyunk, ahonnan akár gyorsíthatunk is tovább.
- Mivel és hogyan lehet még tovább nőni? Milyen lehetőségeket láttok most a piacon?
- A növekedésnek sok összetevője van, ezek közül talán a HR-hez kapcsolódó kihívásokról beszél keveset, vagy nem eleget a szakma. A Front Page hosszú ideje stabil és jó csapattal működik, ugyanakkor azt is látjuk, hogy ebben a méretben az alapvetően lapos szervezeti struktúrával működő ügynökségi területen a szenior szakemberek kiválasztása, de még inkább a megtartása nem egyszerű feladat. A kinevelt, profi tanácsadókat gyakran elszívja az ügyféloldal, újakat pedig nagy erőforrásokkal lehet csak találni. A növekedéshez tehát elengedhetetlennek tartom, hogy a szépen növekvő ügyfélkört még több tapasztalt, szeniorabb munkatárssal is ki tudjuk szolgálni, és a következőkben erre szeretnénk még jobban koncentrálni.
- A Covid, a háború, a válság mennyire értékelte fel a PR szerepét? Jobban előtérbe került a szakma, vagy ez csak optikai csalódás?
- Azokban az iparágakban, ahol mi igazán erősek vagyunk, a PR egyre inkább stratégiai funkciót tölt be, és ez az elmúlt években tovább erősödött. Sok magyar hátterű, régiós szinten is működő vállalat, pénzügyi szektorban működő szolgáltató, tanácsadó ügyfelünk van, amelyeknek ebben a turbulens, gyorsan változó gazdasági, szabályozói, likviditási és médiakörnyezetben kell navigálniuk. Az üzeneteket megfelelően és hatékonyan eljuttatni a célcsoportokhoz nem egyszerű, stratégiai szemléletet igényel. Ebben mi nagyon erősek vagyunk, így mondhatni, hogy ez a környezet ideális számunkra, nagyon élvezzük a tanácsadói munkát.
- Jön az MI, talán már a PR-esek ajtaján is ott kopogtat. Megváltoztatja a ti munkátokat is? Vagy már most is a ChatGPT írja a közleményeiteket?
- Az MI-nek az a formája, amelyiket a kommunikációs területen használni lehet, ma még inkább egy okos papagáj, amit sok szöveggel megtanítottak arra, hogy ezeket az információkat új formában visszakotyogja. Persze lehet ezt alkalmazni sok mindenre, és sajnos hallottam róla, hogy vannak, ahol már szövegírásra is használják, de – lehet, hogy maradi vagyok – nálunk az ötletelésen, az előkészítésen kívül ez tiltott. Mi nem egy reklámügynökség PR-részlege vagyunk, ahol – tisztelet a kivételnek – ez beleférhet, mi unikális szakmai tartalmat állítunk elő, ebben hiszünk. Az viszont biztos, hogy a médiát, a kommunikációs szakmát a digitális fejlődés alapvetően alakította át, és az MI is hat mindannyiunk munkájára. A kérdés, hogy az ügyfelek mit akarnak hosszú távon megfizetni: kevésbé originális, MI felhasználásával előállított tartalmat olcsóbban, vagy unikálisat drágábban.
- Mi az, amire a következő évben a leginkább fókuszálni akartok?
- A Front Page most erős növekedési fázisban van, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon. Ennek az egyik feltétele a HR-bővülés, amelyhez kapcsolódóan alapvetően két utat látok: megugorjuk saját magunk, vagy együttműködünk másik, hasonlóan független hátterű ügynökséggel. Az utóbbi esetben fontos, hogy hasonlóan gondolkodjunk a PR-kommunikáció szerepéről, stratégiai funkciójáról. Láttunk már a piacon példát ügynökségi összeolvadásra, felvásárlásra, ami a növekedésnek egy jó, de nem kizárólagos lehetősége. Bárhogyan is alakul a Front Page története, egy biztos: a következő 15 évben is ebben a szakmában képzelem el a jövőt, és elkötelezett vagyok az ügynökség fejlődése, növekedése iránt.