A reklámpiacról sokaknak nem a fenntarthatóság jut eszébe először, pedig az outdoor hirdetés az egyik legzöldebb módja lehet a termékek és szolgáltatások népszerűsítésének. A közterületi reklámhordozók nagyban hozzájárulhatnak a fenntarthatóbb, vonzóbb és korszerűbb városok kialakításához. Ennek egy izgalmas megvalósulásáról beszélgettünk Dede Lászlóval, a JCDecaux Hungary pénzügyi igazgatójával.
Noha a reklámpiac robbanásszerű változásokon megy át, az alapok nem változtak: a legjobb eszközökkel és a lehető leghatékonyabban kell elérni a megfelelő célcsoportot, érthető és releváns üzenetet kell eljuttatni hozzájuk. Manapság mindemellett fontos elvárás az is, hogy mindezt lehetőleg a legkisebb környezeti lábnyommal, fenntartható módon tegyék a médiavállalatok.
A közterületi reklámpiacon nagy szerepet játszó JCDecaux 2009 óta a felelős növekedést és a körforgásos gazdaságot helyezi üzleti modelljének középpontjába. „Mivel az out of home hirdetések tartósan meghatározó szerepet töltenek be a reklámpiacon, ezért felelősséggel tartozunk tevékenységünk ökológiai lábnyomának minimalizálásáért” – mondta Dede László. Ennek megfelelően a vállalat nem csupán maximálisan érvényesíti a zöldszempontokat, a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot a tevékenységében, hanem szisztematikusan vissza is méri a teljesítményét.
„Évek óta tudatosan olyan megoldásokat alkalmazunk, amelyekkel érdemben csökkenthetjük ökológiai lábnyomunkat, legyen szó fenntartható és innovatív utcabútorokról, valamint szolgáltatásokról, természetbarát anyagok használatáról, vagy újrahasznosíthatóságról” – osztotta meg a szakember. „Magyarországon több éve fedezzük teljes energiafogyasztásunkat megújuló energiából, így 2017 és 2020 között több mint 60 százalékkal mérséklődött a szén-dioxid-kibocsátásunk, és a hulladék újrahasznosítás terén is előrébb tartunk, mint azt eredetileg terveztük.” Az erőfeszítéseiknek meg is van az eredménye: a Morgan Stanley befektetési bank szerint a világ 80 országában jelenlévő vállalat fenntarthatósági szemléletét tekintve messze felülmúlja saját iparági átlagát.
Hulladékból dizájner utcabútor
A JCDecaux most újabb mérföldkőhöz érkezett: legújabb fejlesztésük eredményeként upcycling szemlélettel saját vagy más szektorokból származó alapanyagokból tervezik meg utcabútoraikat. Az üveg, a fa és a fém újra felhasználásával megépített buszmegállók először novemberben debütálnak Franciaországban.
A Polychrone névre hallgató koncepció egyszerű, moduláris kialakításával és innovatív anyaghasználatával tűnik ki a hagyományos megoldások közül. A buszváró oldalfalaihoz a karbantartásokból hátra maradt üveghulladékot használták fel, az alapszerkezet kialakításához pedig másodkézből származó mechanikus alkatrészeket választottak. Izgalmas részlet az építmény hátoldalán található rácsos szerkezet, amelyre növényeket futtatnak fel: ehhez használt kerékpárok alkatrészeit hasznosították újra. Egy másik, Tiny House elnevezésű modell esetében pedig az építési vasgerendák és karbantartási üvegelemek nyertek új életet.
A zöldebb városokért
„Az upcycling szemlélet több szempontból is előnyös, hiszen megelőzhetjük általa az új nyersanyagok kitermelését és csökkenthetjük a gyártási folyamatokhoz kapcsolódó energiafelhasználásunkat” – mondta el Dede László. „Egy újrahasznosított anyagokból készült buszmegálló kitermelési és gyártási fázisba összesen 65 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár egy hagyományos modellhez képest.”
Az újrahasznosítás járulékos haszna, hogy megnyitja az utat a más ágazatokkal való új partnerségek lehetősége előtt is. Ez tehát egy igazi win-win szituáció, amelyben a JCDecaux képes a gazdasági fejlődést a szolgáltatási innovációval és a környezeti felelősségvállalással ötvözni. Mindezek eredménye pedig nem más, mint egy funkcionálisan és a vizuálisan is vonzó utcabútor, ami hozzájárulhat a fenntarthatóbb városok létrejöttéhez.