Az ESG területére várják a legtöbb befektetést 2024-ben, emellett a mesterséges intelligenciával kapcsolatos képességek elsajátítását tartják a legfontosabbnak a globális PR-iparág vezető szakértői – derült ki az ICCO „World PR Report 2023-2024” című új jelentéséből.
A mesterséges intelligencia hatásával kapcsolatos véleményváltozást jól érzékelteti, hogy a válaszadókban átrendeződött a jövő három legfontosabb technológiájának rangsora: idén 86%-uk sorolta az MI-t a három legfontosabb technológia közé – 2022-ben ez az arány csak 40% volt. Az adattudomány a második helyre szorult vissza (41%). Emellett a megkérdezettek 45%-a sorolta az "MI-eszközök használatának elsajátítását" a három legfontosabb jövőbeli készség közé; az idén hozzáadott válaszlehetőség ezzel meg is előzte a stratégiai tanácsadást (42%) - olvasható a Magyar PR Szövetség (MPRSZ) közleményében.
Az új technológiák legfontosabb alkalmazási területeként a működési hatékonyság javítását jelölték meg a legtöbben (55%), amely 2022-ben még csak a negyedik helyet foglalta el. Az online közösségek építése került a második helyre (47%), a harmadik helyet pedig a munkavállalói elkötelezettség (38%) kapta.
A kutatásból az is kiderült, hogy az ügynökségek a legtöbb befektetést az ESG területére várják (49%, a 2022-es 44% és a 2021-es 32% mellett). Az első háromba került már második éve az influencer-kommunikáció, valamint a stratégiai tanácsadás is. Az eredmények alapján az ügyfelek a jövő évben ismét a fenntarthatóságot és a környezetvédelmet helyezik majd előtérbe (69%), ugyanis az idei felmérésben első alkalommal mind a hét régióban ezt azonosították a legfontosabb társadalmi kérdésként az ügyfelek szempontjából.
A top 3 kihívás között legtöbbször az általános gazdasági körülményeket említették (42%), az ügyféloldali forráshiány (szintén 42%) mellett. A fennálló kihívások ellenére a globális PR-szervezetek 96%-a számít növekedésre öt éven belül. A szereplők a PR-piac helyzetét is pozitívan ítélték meg, 2024-re a növekedési esélyt tízes skálán átlagosan 7,0-ra értékelték. A megkérdezett vezetők szintén jövedelmező évre számítanak (6,2), bár ez a 2022-es 7,0-s előrejelzéshez képest érzékelhető visszaesést jelent.
„Az idei jelentés határozottan emlékeztet iparágunk növekedési, alkalmazkodási és beruházási képességeire ebben a folyamatosan átalakuló üzleti környezetben. Elfogadjuk az új technológiákat, képzettségi követelményeket, valamint a munkavállalók jólétének, sokszínűségének és egyenlőségének szükségességét is. Mindezt az uralkodó geopolitikai válságok és a fennálló gazdasági bizonytalanság mellett tesszük. A mesterséges intelligenciával, a félretájékoztatással és az éghajlati kihívásokkal való megküzdés mellett kreatív és tehetséges csapatokat is fenn kell tartanunk – mindez nem kis feladat. Ezekkel a kihívásokkal együtt azonban olyan lehetőségek is járnak, amelyekkel óriási hatást érhetünk el a jó ügyek érdekében, és nincs kétségem afelől, hogy iparágunk tovább fog fejlődni és virágozni, ahogyan az már számtalanszor történt” - mondta el Rob Morbin, az ICCO ügyvezetője.
„A kommunikációs iparág globalizálódása miatt kulcsfontosságú, hogy hiteles forrásokból és időben szerezzünk tudomást a világszintű trendekről és az újonnan elérhető információkról, hiszen ez segíthet a versenyképesség megtartásában. Az ICCO World Report az egyik legfontosabb, évente kiadott benchmark elemzés az iparágunkban, amely a szakmánkat érintő témákat, fejleményeket mutatja be. A mostani jelentés is megerősítése, hogy mind a fenntarthatóság, mind a mesterséges intelligencia meghatározó szerepet kap az iparágunk jövőjének alakításában. Az MPRSZ szakmai szervezetként azért dolgozik, hogy a nemzetközi trendek minél gyorsabban megismerhetők legyenek az itthoni szereplők számára és ez ne csak tudásátadás, hanem párbeszéd, rendezvények, konferenciák, beszélgetések keretében” - fűzte hozzá Sztaniszláv András, az MPRSZ elnöke.
A World PR Report egy iparági vezetők és igazgatók körében végzett globális felmérés, amelyet az ICCO minden évben megjelentet. A kutatás a növekedéssel, a beruházásokkal, a technológiával, az etikával, a mentális egészséggel, a sokszínűséggel, a mérési folyamatokkal, valamint a közösségi médiával kapcsolatos trendekről, gyakorlatokról nyújt betekintést, hét földrajzi régió szerinti bontásban.