A pazarlás és az adományozás témaköre karácsonykor kéz a kézben jár az élelmiszervállalatoknál, erről mesélt a Business Lounge december 6-ai adásában Kazatsay Eszter, a Penny Magyarország kommunikációs vezetője és Nagygyörgy András, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület külső kapcsolatokért felelős igazgatója. Az adás második részében a Mastercard senior marketing szakértője, Rácz Anna mesélt a digitális fizetéshez kapcsolódó tudatosságról és a Green Fridayről is.
(kiemelt képen balról jobbra: Kazatsay Eszter, Nagygyörgy András, Rácz Anna)
Karácsony előtt az emberek megrohamozzák a boltokat, de a kosarak telepakolásakor előtérbe kerül az adományozás, valamint a tudatos vásárlás is. Ma vajon mit jelent ez utóbbi fogalom? Kazatsay Eszter elmondása szerint tévhit, hogy a szupermarketeknek az a legjobb, ha minél többet terméket vesznek náluk az emberek. „Szeretnénk, ha az emberek tudatosítanák magukban, hogy ne vásároljanak fölöslegesen”. Vagyis ne vigyenek haza több élelmiszert, mint amennyit valóban elfogyasztanak és ezáltal ne keletkezzen élelmiszerhulladék sem.
Vajon változott-e ez az utóbbi 4-5 évben? Nagygyörgy András szerint fontos különbséget tenni a fenntarthatósági és a pénzügyi tudatosság között, Magyarországra az elmúlt években az utóbbi lett a jellemző. „Az emberek érzik, milyen értékkel bír az élelmiszer”, mostanra már a társadalom minden szegmensében odafigyelnek az emberek arra, hogy mennyit vásárolnak.
A pandémia és az áremelkedések óta a Penny vásárlói között is tapasztalható a tudatosság növekedése, meséli Kazatsay. „Árérzékenyebbé váltak miután beütött az energiaválság”, mondta, hozzátéve, hogy a fiatalabb generációnál egy új szempont is bejött, ez pedig a fenntarthatóság. Nézik, hogy a termék honnan érkezik, milyen az adott vállalat ellátási lánca, fontos számukra a társadalmi felelősségvállalás és előszeretettel használják a közeli lejáratú termékeknél az élelmiszermentő platformokat is.
De az élelmiszerpazarlás ellen saját részről maga a vállalat is tud tenni, méghozzá olyan együttműködésekkel, mint amilyen a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel valósult meg. „Több mint kétszáz üzletből mentünk élelmiszert minden nap”.
Mit érdemes kommunikálni a digitális vásárlásnál, mire kellett odafigyelnie a vállalatnak az idei karácsonyi szezon elején? Ez volt a téma az adás második felének vendégével, Rácz Annával, aki a Mastercardtól érkezett. „Partnereinkkel közösen kommunikáltunk egy úgynevezett Green Friday kezdeményezést, melynek lényege, hogy hogyan lehet az évvégi akciókat tudatosan kihasználni”. Ennek keretein belül arra buzdítottak, hogy hazai termékeket vagy élményt vegyenek az emberek az előbb-utóbb feleslegessé váló tárgyi ajándékok helyett.
Válságok idején az emberek vajon kártyával vagy készpénzzel vásárolnak inkább? Bár az idei évről még nincsenek statisztikáik, már látják, hogy „a csalások miatt sokan kezdenek visszatérni a kevésbé digitális megoldásokhoz”. Ide tartozik például az online rendelésnél az utánvétes fizetési lehetőség.
Hogy működik az élelmiszermentés a gyakorlatban és hogy lehet a vásárlókat tudatosságra „nevelni”? Mennyire nehéz elnyernie a vásárlók bizalmát egy digitális felületnek és hogyan reagálna a vállalat, ha a készpénzes fizetési forma újra népszerűbbé válna? Kiderül a december hatodikai adásból, mely itt hallgatható meg.