2024 minden bizonnyal be fogja bizonyítani, amit már idén is érezni lehetett: a magyar zeneipar „megáll a saját lábán”, hogy nem a támogatásoktól függ, hanem a „közönségnek játszik”, ami azt jelenti, hogy független és szabad. Interjú Kádár Tamással, a Sziget CEO-jával.
- Hogy értékeled 2023-at? Milyen év volt ez a céged számára?
- Számtalan helyen elhangzott már, hogy a 2023-as év volt az első olyan év a zeneiparban, ami már mentes volt a COVID hatásoktól, nem befolyásolta a teljes leállás utáni torzult dömping sem, ami 2022-ben tapasztalható volt, hanem amolyan „vissza a normális kerékvágásba” szezon is lehetett volna. De nem az lett. Az extrém magas magyar infláció, a forint kivérzése, a hazai gazdasági rögvalóság ismét olyan nehézségeket jelentett minden hazai szereplőnek, amelyek nemhogy segítették volna, versenyelőnyhöz juttatták volna a zeneipar hazai szereplőit, hanem éppen ellenkezőleg, tovább rontották a nemzetközi piacokhoz való felzárkózás esélyét.
Évről-évre növekvő cinizmussal hagyja magára az állam a könnyűzenei kultúra szereplőit, a támogatások léptéke egyre kisebb, elosztásuk egyre érthetetlenebb. Ahogy nem volt támasz a kulturális kormányzat a leállás-, majd az újraindulás alatt, mostanra szinte látványosan vonult ki a popkultúrából (is), és szinte csak a múzeumigazgatói elbocsátások vagy kinevezések kapcsán hallatja a hangját. És mégis, a magyar könnyűzene, a fesztiválok, a rendezvények működnek, mert az egyetlen valódi támogatójukra még mindig, minden nehézség ellenére számíthatnak: a közönségükre.
- Mire vagy a legbüszkébb?
- Elmondhatatlanul büszke vagyok arra, hogy a Heineken Balaton Sound és a Sziget Fesztivál csapata olyan rendezvényeket hozott össze 2023-ban, amelyek megint az európai élmezőnybe emelték ezeket a fesztiválokat. Mind látványvilágukban, mind programjaikban és szolgáltatásaikkal olyan egyedi és különleges élményt tudtak nyújtani összesen több százezer fiatalnak, ami még annak is visszaadja a hitét, aki esetleg kételkedett a fesztiválok jövőjében, vagy esetleg azt gondolta, hogy jelentős állami segítség nélkül bajban lesz a hazai popkultúra.
- Mit vársz 2024-től? Milyen kihívásokkal kell majd szembenézni, és milyen lehetőségeket tartogathat a következő év?
- 2024 minden bizonnyal be fogja bizonyítani, amit már idén is érezni lehetett: a magyar zeneipar „megáll a saját lábán”, hogy nem a támogatásoktól függ, hanem a „közönségnek játszik”, ami azt jelenti, hogy független és szabad.