Kezdjük jóslással az évet! Milyen trendek várhatóak 2024-ben a médiapiacon, a reklámköltések vonalán és merre tart a rendezvénypiac? A február 14-ei Business Lounge műsorvezetői és meghívottjai - Bacsa Gábor, a Dentsu Magyarország ügyfélkapcsolati vezetője és Duca Andrea, a HD Group ügyvezető partnere – ezeket a kérdéseket boncolgatták.
Érdemes-e 2023-ból következtetéseket levonni? „A covid óta minden év hozott valamilyen meglepetést és váratlant” – vallja Bacsa Gábor, a Dentsu Magyarország ügyfélkapcsolati vezetője, hozzátéve, hogy természetesen mindig érdemes visszatekinteni az előző évre. Már csak azért is, mert 2023 a magyar piacon a „nemzetközi trendektől eltérő év volt”, ugyanis utóbbinál recessziós félelmek rányomták a bélyeget a médiaköltésekre, viszont Magyarország ehhez képest meglepően jó évet produkált. Az óvatos év elejéhez képest 2023 végére „elfogyott minden médiapiaci felület, ami eladható volt”. Viszont ennek következményeként jelentős, átlagosan 28 százalék körüli áremelések is tapasztalhatóak 2024 elején, ami befolyásolni fogja az idei trendeket. Az is látható, hogy az infláció nem vezetett ahhoz hasonló befagyasztásokhoz, mint amiket a covid első hulláma alatt eszközöltek a cégek, persze nem mindenkinél volt ez ugyanúgy, „cégműködés is jelentősen befolyásolta” a költéseket.
A Dentsu trendriportja nemzetközi kutatások, adatok alapján minden évben igyekszik megjósolni, mi várható az elkövetkező 365 napban. Most úgy gondolják, hogy 2024-re a mesterséges intelligencia további területeket hódít meg, „egyre inkább befolyásoló lesz és újdonságokat fog hozni a média és a kommunikáció területén is”. Emellett át fog alakulni szerintük az adathasználat is, köszönhetően az olyan globális játékosoknak, mint a Google.
A második beszélgetőtárs Duca Andrea, a HD Group ügyvezető partnere volt, aki szerint „a rendezvényszervezőkre mindig a frászt hozza az évkezdet”, hiszen ilyenkor még vagy szabadságon vannak az emberek, vagy a tervezési fázisban. A szakember szerint 2023 „az egész iparágban egy aranyév volt”, a valaha volt legintenzívebb és legnagyobb forgalmú évnek látják, noha az infláció őket sem kímélte. Nem feltétlenül a tanulás volt az elsődleges célja a rendezvényeknek, hanem találkozási eszközként is tekintettek rá a cégek. Ez azért is alakulhatott így, mert sok cég visszaadott irodarészeket, a home office továbbra is jelentős forma, „szinte soha nincs olyan, hogy mindenki egyszerre bent van”. Emellett erősödik a belső kommunikáció, az employer branding, melynek nagyon jó eszköze a rendezvény, tartja Duca Andrea.
„Amik két-három évig Teams-meetingek voltak, azok 2023-ban eseménnyé váltak”, osztotta meg tapasztalatait, és jellemző volt, hogy a vezérigazgatók és más vezetők magukról, a saját nehézségeikről is beszéltek ezeken, „megmutatták emberi mivoltukat”. De szó esett még az adásban a rendezvényszervezés területén megjelent új technológiákról és arról is, hogy a lakosság részéről a zenekarok iránt érkező kereslet növekedése hogyan hat erre a szegmensre.
Hogy befolyásolja majd az ügynökségi munkát a cookie-adatbázisok letiltása? Tényleg segítenek a social media posztok a munkaerőtoborzásban? Milyen hibákat követhet el egy cégvezető egy belső kommunikációs rendezvényen? A válaszok kiderülnek a teljes adásból, mely itt hallgatható meg.