A moziban nem háttérzaj a reklám, és a nagy vásznon megjelenő hirdetések mellett szól, hogy a mozinézők kifejezetten nyitottak az újdonságokra, hiszen ott ülnek a filmek premierhetén – nyilatkozta lapunknak Kiss Zsuzsanna. A Cinema City/New Age Advertising country managerével arról is beszélgettünk, hogy mekkora fúziók vannak a filmforgalmazók piacán, mit hozott az idei Oscar-gála és a legújabb sikervárományosokkal túl lehet-e szárnyalni a tavalyi rekordévet.
- Ha globálisan nézzük, a 2023-as milyen év volt a mozikban?
- Szépen kezd helyreállni a Covid-időszak után a mozi. Hollywood egy óriási biznisz, nagyon sok résztvevővel, folyamatosan változó trendekkel. Tavaly sok év után nem a szuperhősfilmek voltak a legerősebbek, hanem a Barbenheimer jelenség. Óriási tömegek moziztak rózsaszínbe öltözve nyáron, és sokan egymás után nézték meg a mozikban a Barbie-t és az Oppenheimert, ami közel 6 óra mozizást jelent! Mi sem mutatja jobban az előző év mozis erejét, mint az Oscar-gála iránti érdeklődés. Az elmúlt négy év legjobb nézettségét hozta a 96. Oscar-díj-átadó, amit 2024. március 10-én tartottak a Los Angeles-i Dolby Theatre-ben. Becslések szerint 19,5 millió néző nézte, és a legfontosabb díjakat az Oppenheimer vitte el. Mindenképpen ki kell emelni, hogy van magyar dijazott is, a látványtervezői Oscart a Szegény párák csapata, köztük Mihalek Zsuzsa kapta.
- Mennyire volt erős az év idehaza? Milyen filmekre ültek be a legtöbben a hazai mozikban?
- Több mint 10 százalékkal többen moziztak 2023-ban az azt megelőző évhez képest, ami köszönhető az olyan húzófilmeknek mint az Avatar 2. része, a Barbie, az Oppenheimer vagy a Super Mario. Jöttek szép számmal magyar filmek is a vászonra, ezek közül a Semmelweis vonzotta a legtöbb látogatót.
- Mennyire aggódtál 2020-ban, amikor elsők között záratták be a filmszínházakat is a Covid miatt, hogy mikor és hogyan fog ebből kilábalni a mozi?
- Az egyetlen médium voltunk, amire ki kellett írni a zárva feliratot 2020 és 2021-ben. Tudtam, hogy visszatérünk, és újra szárnyal majd a mozi, a bizonytalanságot csak a bezárási időszak hossza okozta, nem tudtuk, hogy az meddig tart. Az elkészült filmek sorban álltak, és csak a megjelenésre vártak.
- Mennyire lehet fokozni, még tovább építeni a mozi erejét?
- A mozi a kikerülhetetlen figyelem helye, amit nem lehet otthon vagy bárhol máshol reprodukálni – ebben segít az óriás vászon, a Dolby Atmos hang és a közösségi élmény. A moziban nemcsak nem tudod, de nem is akarod kikerülni a tartalmat, legyen az reklám, filmelőzetes vagy maga a film, azaz mindent „el akarsz fogyasztani”, amit a vásznon látsz. A közösségi erejét kiegészítő promóciókkal, eseményekkel lehet tovább építeni, ilyen például az árérzékeny nézőknek szóló Filmünnep, a romantikus filmélményért rajongóknak szervezett Valentin-napi meglepetések, vagy a legújabb program, a Random mozikaland, illetve az interaktív, filmes tudásra építő kvízjátékok a nagyvásznon. Ezek mellett elengedhetetlen hozzávalónak számítanak a büfétermékek is, mivel ez a mozizási kultúránk része. A megszokott popcorn, nachos + üdítő kombináció a nézők visszajelzéseit figyelembe véve alakul egy folyamatosan megújuló kínálattá.
- Mennyire erős most a globális filmforgalmazás, hogyan alakulnak bevételek?
- A globális filmforgalmazás erejét jól mutatják a világszintű egyesülések: 2019-ben a Disney megvette a Foxot, 2022-ben a Warner Media és a Discovery egyesült, és nem lennék meglepve ha további hasonló tárgyalásokról hallanánk a közeljövőben. A 2024-es sikervárományos filmek közül említek néhányat a teljesség igénye nélkül, amelyek nagy eséllyel igen erős bevételeket termelnek majd: Dűne: Második rész, Furiosa, Agymanók 2, Deadpool 3, Bad Boys 4, Hang Nélkül: Első nap, Joker: Folie à Deux, Gladiátor 2, Venom 3, Vaiana 2, Mufasa: Az oroszlánkirály, Sonic 3.
- Lesznek 2024-ben is olyan gigaprodukciók, amik pár hét alatt egymilliárdot pörgetnek a forgalmazónak, amilyen tavaly a Barbie volt?
- A Barbie egy nem várt siker, amely világszinten minden idők 14. legnagyobb bevételét generáló filmje lett. Van erre esélyes produkció 2024-ben is, izgalommal várjuk az idei eredményeket.
- Mekkora ellenségei a streamingszolgáltatók a mozinak? Már Magyarországon is elérhetők a legnagyobbak, és több száz ezren használják is őket. Sokat rabolnak a moziktól?
- A streamingszolgáltatók teljesen más igényt szolgálnak ki, mint a mozik, azaz nem konkurálunk, hanem egymás kiegészítői vagyunk 2022 óta. Ezt bizonyítja, hogy a Covid megjelenése után a nagy hirdetőink között vannak streamingszolgáltatók is, a Disney+, a SkyShowtime, az Amazon Prime vagy az HBO Max. A streaminggel erősítjük egymást, és visszaállt a régi rend, az ún. „theatrical window”, ami azt jelenti, hogy hónapok telnek el, míg egy mozis sikerfilm megjelenik egy mozin kívüli platformon.
- Minden média esetén nagy kérdés, hogy hogyan lehet megújulni. A mozinál is vannak újdonságok. - Akad ezek közül olyan, amelyik elengedhetetlen ahhoz, hogy sose menjen ki a divatból?
Lassan 130 éve mozizunk, ugyanis 1895. december 28-án a Lumière fivérek a párizsi Boulevard des Capucines 14. szám alatti Grand Café kávéházban megtartották az első nyilvános filmvetítést – ezzel megszületett a mozi. Ez túlélte mindkét világháborút, járványokat, egyéb katasztrófákat, újabb és újabb technikai vívmányokat (pl. letöltési hullám), pontosan azért, mert mindig meg tudott újulni tartalmi és technikai szempontból is, ugyanakkor megtartotta a rá jellemző mozis életérzést: közösségi szórakozás vidáman, lazán, drámázva, rettegve, romantikusan, akciódúsan, szuperhősösen… A közösségi élmény ereje soha nem fog kimenni a divatból, sőt egyre inkább felértékelődik. Egy Imax-, 4DX- vagy ScreenX-élményt nem lehet otthon reprodukálni, és valljuk be, a mozis popcorn ízét sem.
- Sokan mondják, hogy a tévékben túl sok a reklám, ami már zavaró. A mozireklámok megítélése most milyen?
- Érdekes, hogy a mozireklámhoz mennyivel pozitívabban állnak a nézők, hiszen ha a tévéből is jól ismert hirdetéseket mozis környezetben látják, a legtöbbször a következő jelzőkkel illetik: lendületes, fiatalos, vidám. Fontos, hogy a reklámok nem szakítják meg a filmet, így nem csorbul az élmény minősége. Egy saját kutatásunkból tudjuk, hogy a székrugdosás zavarja a legjobban a mozizókat, a reklámokat meg sem említették.
- Szerinted miért érdemes ott lenni a moziban reklámokkal is? Miben tud egyedit adni, olyat, amit mondjuk a streaming sem tud otthon?
- Egy mozis fordulattal élve azt szoktuk mondani hogy „a méret a lényeg” – nem véletlenül. A mozivászon méretéből adódóan a reklám gyakorlatilag ül a retinán, sokkal nagyobb az érzelmi bevonódás. Nem beszélve a fókuszált figyelemről, amely a legújabb retinaszkenneres kutatások szerint 24 másodperc. Az otthoni televíziós fogyasztási szokásokkal ellentétben a moziban nem háttérzaj a reklám. Sőt, a mozizás az egyik legtöbbet választott szabadidős tevékenység, és a mozireklámok mellett szól, hogy a mozinézők kifejezetten nyitottak az újdonságra, hiszen ott ülnek a filmek premierhetén. Tehát többek között új termékek/szolgáltatások bevezető reklámkampányának is így lesz igazán hasznos médiafelülete a mozi, mint ahogy az imázsépítésben is kiemelkedő a szerepe.
- Hogyan alakultak a mozis reklámbevételek 2023-ban és az elmúlt években?
- 2023-ban 20 százalékos növekedést értünk el 2022-höz képest, ami a médiatortából egy 3,4 milliárd forintos szeletet tesz ki, és ami picit ennél is izgalmasabb, hogy 2023-ban túlszárnyaltunk az eddigi legerősebb évünket, 2019-et. Ha megnézzük visszamenőleg a mozis reklámbevételi trendet, azt látjuk, hogy a Covid és a 2020–2021-es mozibezárások ellenére 2010-hez képest megötszöröződtek a mozis reklámbevételek.
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.