- Hirdetés -

A mozi mindenkit összehoz – interjú Kiss Zsuzsannával

|

A moziban nem háttérzaj a reklám, és a nagy vásznon megjelenő hirdetések mellett szól, hogy a mozinézők kifejezetten nyitottak az újdonságokra, hiszen ott ülnek a filmek premierhetén – nyilatkozta lapunknak Kiss Zsuzsanna. A Cinema City/New Age Advertising country managerével arról is beszélgettünk, hogy mekkora fúziók vannak a filmforgalmazók piacán, mit hozott az idei Oscar-gála és a legújabb sikervárományosokkal túl lehet-e szárnyalni a tavalyi rekordévet.

- Ha globálisan nézzük, a 2023-as milyen év volt a mozikban?

- Szépen kezd helyreállni a Covid-időszak után a mozi. Hollywood egy óriási biznisz, nagyon sok résztvevővel, folyamatosan változó trendekkel. Tavaly sok év után nem a szuperhősfilmek voltak a legerősebbek, hanem a Barbenheimer jelenség. Óriási tömegek moziztak rózsaszínbe öltözve nyáron, és sokan egymás után nézték meg a mozikban a Barbie-t és az Oppenheimert, ami közel 6 óra mozizást jelent! Mi sem mutatja jobban az előző év mozis erejét, mint az Oscar-gála iránti érdeklődés. Az elmúlt négy év legjobb nézettségét hozta a 96. Oscar-díj-átadó, amit 2024. március 10-én tartottak a Los Angeles-i Dolby Theatre-ben. Becslések szerint 19,5 millió néző nézte, és a legfontosabb díjakat az Oppenheimer vitte el. Mindenképpen ki kell emelni, hogy van magyar dijazott is, a látványtervezői Oscart a Szegény párák csapata, köztük Mihalek Zsuzsa kapta.

- Mennyire volt erős az év idehaza? Milyen filmekre ültek be a legtöbben a hazai mozikban?

- Több mint 10 százalékkal többen moziztak 2023-ban az azt megelőző évhez képest, ami köszönhető az olyan húzófilmeknek mint az Avatar 2. része, a Barbie, az Oppenheimer vagy a Super Mario. Jöttek szép számmal magyar filmek is a vászonra, ezek közül a Semmelweis vonzotta a legtöbb látogatót.

- Mennyire aggódtál 2020-ban, amikor elsők között záratták be a filmszínházakat is a Covid miatt, hogy mikor és hogyan fog ebből kilábalni a mozi?

- Az egyetlen médium voltunk, amire ki kellett írni a zárva feliratot 2020 és 2021-ben. Tudtam, hogy visszatérünk, és újra szárnyal majd a mozi, a bizonytalanságot csak a bezárási időszak hossza okozta, nem tudtuk, hogy az meddig tart. Az elkészült filmek sorban álltak, és csak a megjelenésre vártak.

- Mennyire lehet fokozni, még tovább építeni a mozi erejét?

- A mozi a kikerülhetetlen figyelem helye, amit nem lehet otthon vagy bárhol máshol reprodukálni – ebben segít az óriás vászon, a Dolby Atmos hang és a közösségi élmény. A moziban nemcsak  nem tudod, de nem is akarod kikerülni a tartalmat, legyen az reklám, filmelőzetes vagy maga a film, azaz mindent „el akarsz fogyasztani”, amit a vásznon látsz. A közösségi erejét kiegészítő promóciókkal, eseményekkel lehet tovább építeni, ilyen például az árérzékeny nézőknek szóló Filmünnep, a romantikus filmélményért rajongóknak szervezett Valentin-napi meglepetések, vagy a legújabb program, a Random mozikaland, illetve az interaktív, filmes tudásra építő kvízjátékok a nagyvásznon. Ezek mellett elengedhetetlen hozzávalónak számítanak a büfétermékek is, mivel ez a mozizási kultúránk része. A megszokott popcorn, nachos + üdítő kombináció a nézők visszajelzéseit figyelembe véve alakul egy folyamatosan megújuló kínálattá.

- Mennyire erős most a globális filmforgalmazás, hogyan alakulnak bevételek?

- A globális filmforgalmazás erejét jól mutatják a világszintű egyesülések: 2019-ben a Disney megvette a Foxot, 2022-ben a Warner Media és a Discovery egyesült, és nem lennék meglepve ha további hasonló tárgyalásokról hallanánk a közeljövőben. A 2024-es sikervárományos filmek közül említek néhányat a teljesség igénye nélkül, amelyek nagy eséllyel igen erős bevételeket termelnek majd: Dűne: Második rész, Furiosa, Agymanók 2, Deadpool 3, Bad Boys 4, Hang Nélkül: Első nap, Joker: Folie à Deux, Gladiátor 2, Venom 3, Vaiana 2, Mufasa: Az oroszlánkirály, Sonic 3.

- Lesznek 2024-ben is olyan gigaprodukciók, amik pár hét alatt egymilliárdot pörgetnek a forgalmazónak, amilyen tavaly a Barbie volt?

- A Barbie egy nem várt siker, amely világszinten minden idők 14. legnagyobb bevételét generáló filmje lett. Van erre esélyes produkció 2024-ben is, izgalommal várjuk az idei eredményeket.

- Mekkora ellenségei a streamingszolgáltatók a mozinak? Már Magyarországon is elérhetők a legnagyobbak, és több száz ezren használják is őket. Sokat rabolnak a moziktól?

- A streamingszolgáltatók teljesen más igényt szolgálnak ki, mint a mozik, azaz nem konkurálunk, hanem egymás kiegészítői vagyunk 2022 óta. Ezt bizonyítja, hogy a Covid megjelenése után a nagy hirdetőink között vannak streamingszolgáltatók is, a Disney+, a SkyShowtime, az Amazon Prime vagy az HBO Max. A streaminggel erősítjük egymást, és visszaállt a régi rend, az ún. „theatrical window”, ami azt jelenti, hogy hónapok telnek el, míg egy mozis sikerfilm megjelenik egy mozin kívüli platformon.

- Minden média esetén nagy kérdés, hogy hogyan lehet megújulni. A mozinál is vannak újdonságok. - Akad ezek közül olyan, amelyik elengedhetetlen ahhoz, hogy sose menjen ki a divatból?

Lassan 130 éve mozizunk, ugyanis 1895. december 28-án a Lumière fivérek a párizsi Boulevard des Capucines 14. szám alatti Grand Café kávéházban megtartották az első nyilvános filmvetítést – ezzel megszületett a mozi. Ez túlélte mindkét világháborút, járványokat, egyéb katasztrófákat, újabb és újabb technikai vívmányokat (pl. letöltési hullám), pontosan azért, mert mindig meg tudott újulni tartalmi és technikai szempontból is, ugyanakkor megtartotta a rá jellemző mozis életérzést: közösségi szórakozás vidáman, lazán, drámázva, rettegve, romantikusan, akciódúsan, szuperhősösen… A közösségi élmény ereje soha nem fog kimenni a divatból, sőt egyre inkább felértékelődik. Egy Imax-, 4DX- vagy ScreenX-élményt nem lehet otthon reprodukálni, és valljuk be, a mozis popcorn ízét sem.

- Sokan mondják, hogy a tévékben túl sok a reklám, ami már zavaró. A mozireklámok megítélése most milyen?

- Érdekes, hogy a mozireklámhoz mennyivel pozitívabban állnak a nézők, hiszen ha a tévéből is jól ismert hirdetéseket mozis környezetben látják, a legtöbbször a következő jelzőkkel illetik: lendületes, fiatalos, vidám. Fontos, hogy a reklámok nem szakítják meg a filmet, így nem csorbul az élmény minősége. Egy saját kutatásunkból tudjuk, hogy a székrugdosás zavarja a legjobban a mozizókat, a reklámokat meg sem említették.

- Szerinted miért érdemes ott lenni a moziban reklámokkal is? Miben tud egyedit adni, olyat, amit mondjuk a streaming sem tud otthon?

- Egy mozis fordulattal élve azt szoktuk mondani hogy „a méret a lényeg” – nem véletlenül. A mozivászon méretéből adódóan a reklám gyakorlatilag ül a retinán, sokkal nagyobb az érzelmi bevonódás. Nem beszélve a fókuszált figyelemről, amely a legújabb retinaszkenneres kutatások szerint 24 másodperc. Az otthoni televíziós fogyasztási szokásokkal ellentétben a moziban nem háttérzaj a reklám. Sőt, a mozizás az egyik legtöbbet választott szabadidős tevékenység, és a mozireklámok mellett szól, hogy a mozinézők kifejezetten nyitottak az újdonságra, hiszen ott ülnek a filmek premierhetén. Tehát többek között új termékek/szolgáltatások bevezető reklámkampányának is így lesz igazán hasznos médiafelülete a mozi, mint ahogy az imázsépítésben is kiemelkedő a szerepe.

- Hogyan alakultak a mozis reklámbevételek 2023-ban és az elmúlt években?

- 2023-ban 20 százalékos növekedést értünk el 2022-höz képest, ami a médiatortából egy 3,4 milliárd forintos szeletet tesz ki, és ami picit ennél is izgalmasabb, hogy 2023-ban túlszárnyaltunk az eddigi legerősebb évünket, 2019-et. Ha megnézzük visszamenőleg a mozis reklámbevételi trendet, azt látjuk, hogy a Covid és a 2020–2021-es mozibezárások ellenére 2010-hez képest megötszöröződtek a mozis reklámbevételek.

 

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...