- Hirdetés -

Egy korszak vége: leköszönnek a szuperhősfilmek, de mi jön helyettük?

|

A „Marvel-kimerültség”, mint olyan, elérte a laikus közönséget. A kevésbé fogyasztható, végtelennek tűnő filmáradat már nyomonkövethetetlen. Az L20 legújabb epizódjában Juhász Bálint műsorvezető a filmkritikus és tartalomgyártó Szirmai Gergely, valamint a GYÁR Post Production Lead CG artistja, Mariházi Ádám segítségével igyekszik megfejteni, hogy mi veheti át a helyét a filmiparban.

Megjelent a Lounge Group podcastjének legújabb adása, amelynek alapfelvetése a szuperhős műfaj (átmeneti) kifáradása, az úgynevezett „Marvel-kimerültség” beköszönése volt. A megállíthatatlan filmáradat ugyanis sokak számára szinte fogyaszthatatlan, az újabb műveket pedig egyre több kritika éri, például, hogy egy kaptafára készülnek és hiányoznak belőlük a valós érzelmi veszélyhelyzetek, a karakterfejlődések. Holott ki ne emlékezne a szuperhősfilmek látványos előretörésére – a Bosszúállók: Végjáték a mai napig az előkelő második helyet foglalja el minden idők legsikeresebb filmjeinek listáján (az Avatar mögött). Az MCU-nak (Marvel-moziuniverzum) továbbá hatalmas ajándéktárgy-üzletága van, amelyhez hozzátartoznak az online játékok és élményparkok is. Ezekkel a stúdió többet keres, mint magukkal a filmekkel. A téma részletes körüljárásában Szirmai Gergely filmkritikus és Mariházi Ádám Lead CG artist segédkeztek.

Alapvetően én úgy gondolom, hogy nem is kimerültség, hanem Marvel-formula fáradtság van – mondta el Szirmai Gergely. – Azt a bejáratott és nagyon jól kimunkált szerkezetet, amelyre ráhúzták a legtöbb Marvel-filmet, megunta az ember. De az, hogy a képregényfilmekből kiábrándultunk vagy azt már meguntuk, az nem igaz.”

A Hollywood Hírügynökség nevű YouTube-csatornájáról elhíresült kritikus úgy véli, a kiszámítható formulák megunása stúdióbeli változást eredményez, melynek során új alapokra helyezik az egyes univerzumokat.

Hogy ezek mik, azt szerintem még ők sem tudják. De, akik követik a híreket, tudják, hogy Kevin Feige (a Marvel Studios elnöke – szerk.) hatalmas patáliát csapott legutóbb az éves Marvel-találkozón. Általában itt szokták ünnepelni a munkáikat a döntéshozók, de a tavalyi évben végigüvöltötte ezt a megbeszélést, amiért elvesztették a fókuszt. Ezért is van az, hogy Disney téren például a Marvel nagyon kevés filmmel és sorozattal jelentkezik a közeljövőben. Helyette újragondolják a dolgokat, és remélhetőleg egy jó utat terveznek a képregényfilmeknek.”

S, hogy mi jelentette a kisebb kiábrándulás mélypontját?

Számomra a She Hulk volt az utolsó szög a koporsóban – kezdte Mariházi Ádám. – Az a sorozat nagyon sok ponton nem sikerült. Én nagyon szeretem Hulkot, mint karakter, mert ott van a borzalmasan intelligens professzor, aki megváltja a világot ésszel, és ott van a másik énje, aki egyébként meg egy kordában nem tartható, őrült állat, és bosszantó, hogy amiatt, hogy több női karakter legyen ebben az univerzumban, előveszik ezt. Nem tudnak a nőknek kitalálni egy hasonlóan színvonalas karaktert, ami nem pont ugyanez, nem pont zölddé válik? Volt egy nagyon sikeres férfi karakter, akivel nagyon sok mindenki tudott azonosulni, erre azt mondják: jó, akkor ebből csináljunk nőt. Miért nem egy új karaktert vettek elő?”

Nagy kérdés persze, hogy mi követheti a több éven keresztül elsöprő sikert arató és láthatóan kissé elkopni látszó szuperhőskorszakot. Egyáltalán lehet-e hullámokról beszélni? Hiszen tapasztalataink alapján tudjuk, hogy minden alkalommal, amikor elgyengül egy műfaj, akkor a műalkotók megtalálják bennük a kiaknázatlan lehetőségeket. Így volt ez a westernnel és a kémfilmekkel is. Egy valami viszont egyre nagyobb sikert arat: a Szirmai Gergely által „vibefilmnek” nevezett kategória, amelybe belesorolható például a Dűne vagy Oppenheimer. A látvány miatt pedig ezek a filmek főképp a mozikban hódítanak, ami könnyen elősegítheti a „közösségi vetítések” újbóli felvirágzását.

A teljes beszélgetést, amelyben a szuper- mellett az antihősökről, az utóbbi időszak legsikeresebb produkcióiról, valamint az Oscar-díjról is szó esett, megtalálható YouTube-on, Spotify-on, SoundCloud-on és Apple Podcasten egyaránt.

 

Sztrik Martin

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...