Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatója beszélt arról is, hogy miért törekszik egyre több cég arra, hogy támogassa a nők karrierépítését és hogyan alakul a vállalatnál a női és férfi vezetők aránya.
- Munkád során szembesültél-e kihívásokkal pusztán azért, mert nő vagy?
- Alapvetően organikus volt a vezetői utam, a szerepvállalásom és nem találkoztam ezzel kapcsolatban nehézségekkel. Visszatekintve ugyanakkor az is igaz, hogy nagyon pozitív a szemléletem, a hozzáállásom, kicsit talán naivan azt is gondoltam, hogy ez nem lehet ok, magyarázat nehéz helyzetekre. Azt viszont nem tagadom, hogy kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása. Ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt és nem csak a férjemre gondolok, hanem a nagyszülőkre is. Nálunk a világ legtermészetesebb dolga volt, hogy anyukám vagy anyósom ha kértem, azonnal jöttek és segítettek és soha nem tették fel azt a kérdést, hogy biztos vagyok-e egy felkérésben, kinevezésben, hanem maximálisan támogattak.
- Női vezetőként számodra mennyire nehéz a karrier és a magánélet egyensúlyát megteremteni?
- Az előző válaszomban ott van már az egyik meghatározó elem, a család. És ugyanide kapcsolódik a minta is. Nekem anyukám vezető beosztásban dolgozott, 40 évesen egyetemre járt mellette és később a saját kis üzletét is vitte - ezer dolgot csinált és mellette a világ legjobb anyukája is volt, soha nem éreztem a hiányát, mert ha kellett ott volt. Nekem ez a természetes működés, nem volt kérdés a folyamatos fejlődés, tanulás, kíváncsiság és az egyre nagyobb feladatokkal járó felelősségvállalás.
- Véleményed szerint Magyarországon mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei?
- Nagyon sok tényező játszik abban szerepet szerintem, hogy miként alakul valakinek a karrierje, függetlenül attól, hogy nő vagy férfi. A tehetségen, tudáson túl a szorgalom, a kitartás, az elköteleződés is jelen van és ezen a ponton, ha nincs segítség vagy nincs egészséges önbizalom és belső hajtóerő, valóban megtorpanhat egy ígéretes karrierút. A nők még mindig hajlamosabbak alul becsülni önmagukat, sokszor azt látom, hogy kritikusabbak önmagukkal és nehezebben lépnek nagyobbat.
- Szerinted mit lehetne tenni azért, hogy javuljon a helyzet?
- Szerintem otthon, gyerekkorban kezdődik minden. Azzal, hogy mit lát a gyerek és mit tanítunk neki – én igyekszem azt átadni a gyerekeknek, hogy nem baj, ha valami nem sikerül, az sokkal nagyobb baj, ha meg se próbálod. Ez lehet új tudás, készség, feladat, ismeretlen világ. Ha ebben sikerül változást elérnünk, akkor az első lépést megtettük. Utána pedig ha sikerélménye lesz, akkor már megy előre. Vállalati kultúrában ma már egyre több cég keresi annak a módját, hogy támogassa a nőket, mert nem kérdés már, hogy a sokszínűség, a különböző látásmód, gondolkodás milyen értéket képvisel. Ugyanakkor ezt a gyakorlatban is követni kell, például simán mehet a vezetői naptárba, hogy délután 4-től nem érek rá, mert szülői értekezlet van és ez lehet férfi vagy női vezetői naptár is – mindenki tiszteletben tartja.
- Hogy látod, mennyire nehéz vagy könnyű női vezetőként érvényesülni a távközlési szektorban?
- Nekem a távközlés egy nagyon innovatív, előremutató szektor, a jövőt képviseli és nem a nadrágos vagy öltönyös férfiak jutnak róla eszembe. Természetes, hogy vannak területek, ahol a nemek aránya eltolódik, de összességében nincs olyan megélésem, hogy női vezetőként nehezebb helyzetben lennék. Inkább azt hangsúlyoznám, hogy nekünk is el kell felejteni azt a felosztást, hogy klasszikus női vagy férfi munkafolyamat. Arra érdemes koncentrálni, hogy kinek készül a termék vagy a szolgáltatás és a ha férfiaknak, nőknek egyaránt, akkor a fejlesztésben is meg kell ismerni mindkét oldalt, ahogy egy döntésfolyamatban is érdemes megnézni ugyanazt a képet különböző aspektusokból.
- Nálatok milyen a nemek aránya a vezetők körében?
- A Magyar Telekomnál hiszünk a sokszínű vállalatvezetésben és minden nap tapasztaljuk az ebből származó előnyöket. Hat fős felsővezetésünk 2 női, 4 férfi taggal működik, igazgatói szinten 40,74 százalék, a tágabb vezetői körben 41,09 százalék a női vezetők aránya. 2030-ig tartó fenntarthatósági stratégiánk fontos eleme a sokszínűség megteremtése, emellett a 2025-ig elfogadott Esélyegyenlőségi tervünk is kiemelten foglalkozik női munkavállalóink, női vezetőink esélyegyenlőségével. 2023-ban megalakult a Nők a Telekomban munkatársi közösség, melynek működését idéntől workshopokkal, mentoringgal és coachinggal támogatjuk. A Magyar Telekomnál bízunk a fair és előítélet mentes, a rátermettségen és szakmai kvalitásokon alapuló kiválasztási rendszerünkben, így külső- és belső toborzási folyamataink során nemtől, kortól függetlenül a legrátermettebb jelöltek, tehetségek kerülnek kiválasztásra, figyelembe véve az adott csapat diverzitását.