Az első negyedévben az autó átírások száma több mint 25 ezerrel haladta meg az egy évvel korábbiakat. Így a március végéig gazdát cserélt 226.199 gépkocsi 12,9 százalékkal több az elmúlt év azonos időszakában regisztráltnál – olvasható a Data House összesítésében. A legnépszerűbb márkának az Opel, a Volkswagen és a Suzuki számított.
Az idei legerősebb hónap a március volt, 76.788 adásvétellel, ami 5,3 százalékkal haladta meg a piac tavalyi harmadik havi teljesítményét, ugyanakkor a múlt hónapban és az első negyedévben egyaránt az Opel és a Volkswagen vezette a használtpiacot, mégpedig jókora előnnyel.
A 8.311 Opel-átírás 10,82 százalékos piaci részesedést jelent, a 7.937 Volkswagen pedig 10,34 százalékot, míg a harmadik helyen lévő Suzuki a 6.398 átírással mindössze 8,33 százalékos piaci részesedést ért el.
A magyar piac sajátossága, hogy a márciusihoz képest az első negyedéves összesítésben a sorrend semmit sem változott, sőt, a márkák piaci részesedése is csupán néhány tized százalékkal különbözik a két listán.
Mindezekről Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum Budaörs értékesítési igazgatója úgy vélekedett, hogy 3-4 év múlva markáns változást fogunk látni a márkák sorrendjében, piaci részesedésükben, illetve a méretkategóriákban is. Ma ugyanis az átírásokat az alsó-közép kategória vezeti 64.204 darabbal és 28,38 százalékos piaci részesedéssel a kisautók (47.797 darab, 21,13%), valamint a felső-közép kategória (32.086 darab, 14,19%) előtt. A magyar piac sajátossága, hogy a negyedik legnagyobb forgalmú kategória, az alsó-közép méretű C-SUV modellekből csupán 11.746 cserélt gazdát, ami mindössze 5,19 százalékos részesedést jelent.
A használtpiac legkeresettebb modelljei évek óta nagyjából ugyanazok, és az átírások adatai azt mutatják, hogy ezek többnyire tizenéves autók. Ám – amint Tóth Péter rámutatott – az SUV kategória hazánkban is vitathatatlanul népszerű, viszont a Swift, az Astra vagy a Focus nem ilyen, tehát ezeket előbb-utóbb SUV modellek szorítják le a dobogóról. Így a kategóriasorrend is át fog alakulni.
„Emellett például a KIA/Hyundai ma 6-8 éves népszerű modelljei egyre keresettebbek lesznek a használtpiacon, úgyhogy el tudom képzelni, hogy a használtpiac népszerűségi listáját vezető márkák helyét az ilyen feltörekvő márkák fenyegethetik akár néhány év múlva” – mondta a Das WeltAuto Centrum Budaörs értékesítési igazgatója rámutatva ugyanakkor, hogy az Európai Uniós szintű tendencia szerint az elmúlt másfél évben a használt elektromos és hibrid autók ára jóval gyorsabban és nagyobb mértékben csökkent, mint a belsőégésű motorral ellátott modelleké, vagyis az e-autók kevésbé tartják az értéküket.
Az okokról Tóth Péter elmondta, hogy az elektromos autók vásárlóit egyrészt az befolyásolja, hogy akinek naponta 400-500 kilométert kell megtennie, és a munkája nem teszi lehetővé, hogy a töltöttséget figyelje, vagy állandóan töltőállomást keressen, az marad a dízelnél.
Másrészt folyamatos és intenzív az elektromos technológia fejlődése, így sok vevő felteszi a kérdést: érdemes-e 300-500 kilométeres hatótávú autót venni, ha „holnapután”, vagyis két-három éve múlva a 600-700 kilométeres hatótáv lesz az általános. Ez a kivárás persze a használt árakra is negatívan hat. Emellett egyre több márka jelenik meg elektromos modelljeivel az új modellek piacán, így az árverseny a használtpiacon is érezhető.