Klímabarát ügynökségek

Globális és hazai összefogások is születnek a reklám- és kommunikációs ágazat karbonlábnyomának csökkentése érdekében. Tervezhető karbonkibocsátás, edukáció, saját működésükből adódó környezeti terhelés minimalizálása – többek között így óvják a bolygót a Marketing&Media által megkérdezett ügynökségek.

Iparági felelősség

Nemzetközi szinten több kezdeményezés is született már a reklámipar karbonlábnyomának csökkentésére, ilyen például a GroupM által indított koalíció, amely új módszereket alkalmaz az egyes hirdetések kibocsátásának kiszámítására, emellett ajánlásokat tesz a reklámvásárlás módjának megváltoztatására. Ezek között szerepel a kevesebb, de jobb minőségű hirdetések iránti elkötelezettség. Egy másik kezdeményezés, az Ad Net Zero célja, hogy a brit reklámipar reagáljon a szén-dioxid-kibocsátás okozta éghajlati válságra, és hogy 2030 végére a reklámok fejlesztéséből, gyártásából és médiakihelyezéséből származó kibocsátás valóban nulla legyen.

A hazai iparági szereplők is felismerték a problémát, és több sikeres összefogás is elindult. Ilyen például az Önszabályozó Reklám Testület, a Magyar Marketing Szövetség és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége által életre hívott Green Pledge program. A környezetvédelmi és fenntarthatósági kezdeményezés lényege, hogy a csatlakozók a saját működésük során figyelmet fordítanak a fenntarthatósági szempontokra, illetve törekednek arra, hogy ez a gondolkodásmód megjelenjen a reklámok megvalósításának folyamatában is, a tervezés egyes lépéseitől a kivitelezésen át a reklámok közzétételéig. Az érintettek a reklám készítésének és gyártásának folyamata során figyelmet fordítanak az ökológiai lábnyom minimalizálására, a hirdetésben nem mutatnak be a természetes erőforrások indokolatlan pazarlását tartalmazó képi elemet és egyszer használatos eldobható műanyag kellékeket, emellett figyelnek a megjelenő állatok méltóságára.

Ehhez a kezdeményezéshez csatlakozott ügynökségi oldalról többek között a dentsu, az Emerald PR és a Well PR. „Az elmúlt években, évtizedben a Well nevéhez több olyan országos vagy akár nemzetközi szinten is meghatározó projekt kapcsolódott, amelyben egy fenntarthatóbb világ megteremtésén dolgoztunk. Így például mi végeztük a Budapesti Víz Világtalálkozók kommunikációját és edukációs feladatait, a Magyar Élelmiszerbankkal az alapítása óta közösen küzdünk az élelmiszer-pazarlás ellen, és jó néhány további országos edukációs programot terveztünk és valósítottunk meg a környezetvédelem, az oktatás és az egészségügy területén. Vállalásunkban szerepel a környezeti és társadalmi értékek megóvását szolgáló edukáció, de célul tűztük ki azt is, hogy minden olyan kommunikációs szakmai szervezet munkájában részt veszünk, amely a jó gyakorlatok bemutatását erősíti és együtt gondolkodásra inspirál a témában. Ehhez persze az is szükséges, hogy ahogyan a fenntarthatósági kommunikáció egyre komolyabb reflektorfényt és szabályozási keretet kap, úgy mi is egyre magasabb szakmai szintre lépjünk ebben. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert a tapasztalt és nyitott csapat mellett egy olyan szenior kollégánk is van, aki az utóbbi 2-3 évben szakirányú végzettséget is szerzett a fenntartható fejlődés és az ESG-szabályozás terén” – mondta el Bede Márta, Well PR ügyvezetője.

A cég ügyfelei számára is fontos, hogy meghatározó piaci szereplőkként részt vállaljanak környezeti és társadalmi aktivitásokban. „A „nice to have” felelősségvállalási programoktól azonban mára eljutottunk a hosszú távú, a társaság működését, beruházásait, pénzügyi teljesítményét meghatározó stratégiai szintig. Éppen ezért fontos, hogy értsük és segítsük ebben a folyamatban az ügyfeleket, akár csak a kivitelezésben, akár a teljes koncepció kidolgozásától kezdődően” – emelte ki Csordás Emőke, a Well PR senior account directora, fenntarthatósági szakértő.

Tervezhető terhelés

A dentsu hálózat globális fenntarthatósági céljai közül az egyik legfontosabb a Net Zero cél, azaz szén-dioxid-kibocsátásuk minimalizálása. A dentsu Hungary 2019-ben kialakította saját működésére vonatkozó Dentsu Goes Green elnevezésű környezetvédelmi programját. Ennek célja egy fenntarthatóbb munkahely megteremtése és fenntartása, valamint ezen keresztül indirekt módon a munkavállalók környezettudatos szemléletének formálása. Emellett évente megrendezik a dentsu One Day for Change fenntarthatósági megmozdulást, amely során önkéntes formában végeznek természet és környezet megóvó, illetve fenntarthatóságra irányuló tevékenységeket.

„Az autóflottánk méretét az elmúlt években 30 százalékkal csökkentettük, a 75 százaléka ma már hibrid hajtású. A flottánkból származó szén-dioxid-kibocsátás 2023-ra közel 62 százalékkal mérséklődött 2019-hez képest, és 2022 júliusától 100 százalékban zöldenergiával működünk. Az irodai munkához használt papír- és vízfogyasztáshoz kapcsolt kibocsátásunk 2019 és 2023 között az előbbinél 90, az utóbbinál pedig 95 százalékkal csökkent. Az elektronikus aláírás 2020-as bevezetésének hatására a becslések szerint 2024-re a karbonkibocsátásunk 1554 kilogrammal, az általunk felhasznált vízmennyiség pedig 16 273 literrel csökkent, és ezzel körülbelül 662 kilónyi fát mentettünk meg” – mutatott rá Turóczi András, a dentsu country managere.

A CCS Planner a dentsu saját kutatása és médiatervező rendszere, amely hamarosan már paraméterként tartalmazza a tervezett kampányokhoz kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátás mértékét is a cég által fejlesztett Carbon Footprint Calculator adatai alapján. Az új funkció a média világában elsők között teszi lehetővé az egyes márkák számára, hogy a kampányaikhoz egyértelmű szén-dioxid-kibocsátási limiteket rendeljenek, illetve hogy az optimális kibocsátási szint elérése érdekében a teljes médiamixet érintő alternatív kampányforgatókönyveket vizsgáljanak még jóval a médiaköltéseket megelőzően.

A dentsu a szén-dioxid-kibocsátást ugyanolyan paraméterként alkalmazza a tervezési rendszerében, mint az elérést (reach) vagy egyéb változókat. Az új funkció is meghatározó szerephez juthat a dentsu azon céljának elérésében, hogy globális szinten 2030-ig 46 százalékkal csökkentse a médiahasználatból eredő szén-dioxid-kibocsátás mennyiségét.

Hangzatos mondatok

„Két évtizede foglalkozom fenntarthatósággal, az országban elsőként kaptam meg A fenntarthatóság szakmai követe díjat, a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja és a Green Brands zsűritagja vagyok, könyvem jelent meg a témában Londonban 2013-ban, gyakran adok elő konferenciákon, oktatok és írásaim jelennek meg. Örülök minden olyan kezdeményezésnek, amely arról szól, hogy a zöldgondolkodást elterjesszük, és hiszek abban, hogy a tanácsadók, az ügynökségek sokat tehetnek azért, hogy formálják a megbízók gondolkodását” – mondta el Lakatos Zsófia, az Emerald PR ügyvezetője.

Véleménye szerint könnyű hangzatos mondatokkal védeni a környezetet, de nehéz ezt átültetni cselekvésbe, és a legtöbb vállalat csak addig felelős, amíg az kényelmes, amíg nem fáj. „Azt tekintem nagy ugrásnak, amikor egy cég olyan intézkedéseket tesz, amelyek már fájnak, mert a profitot vagy a kényelmi szintet csökkentik. Ilyenre vannak már jó példák Magyarországon is, de azért nem tömegesen” – mutatott rá.

Úgy véli, a legnagyobb kihívás a jövőben az, hogy a fenntarthatóság és a környezetvédelmi projektek a kötelező jelleg ellenére megmaradjanak szexinek, ebben nagy szerepe lehet az ügynökségeknek és a fenntarthatósági szakértőknek. „A PR-szakmának a legkönnyebb fenntarthatónak maradni, mert mi relatíve keveset gyártunk. A rendezvényszervezők és a reklámszakemberek sokkal nehezebb helyzetben vannak, pláne egy válságos gazdasági helyzetben. Az idén még nem ez a legfontosabb szempont a kommunikációs szakma mindennapjaiban, de ez fokozatosan változni fog” – emelte ki Lakatos Zsófia.

 

Kalocsai Magdolna

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.