Ideje már, hogy a fenntarthatóság ne egy unásig ismételt kifejezés legyen, hanem egy út, amelyet a magánembereken túl a cégek is igyekeznek magukévá tenni. Június 20-án tartják a Mastercard ESG Summitot Budapesten az Akváriumban, ennek apropóján a szervezők, a Greensense társtulajdonos-ügyvezetője, Kovács Szabolcs és a Mégis alapítója, Rimóczi Oszkár voltak a Business Lounge június 5-ei adásának vendégei.
A GreenSense Consulting vállalatoknak tart workshopokat, képzéseket, előadásokat tart azért, hogy ESG-céljaik elérését segítsék, a Mégis pedig a döntéshozókat célozza, nekik segít küldetésvezérelt szolgáltatásokat létrehozni.
Ha a környezettudatosság “csak érzések szintjén jelenik meg”, azzal nem tudjuk megmenteni a világot. A GreenSense meg akarja mutatni az embereknek, hogyan legyenek cselekvőek, hogy váljanak a probléma helyett a megoldás részeivé.
A Mégis azt is kutatja, hogy állnak ma a magyar cégek fenntarthatóság kérdésében. Rimóczi Oszkár szerint a skandináv országok, Németország és Nagy-Britannia példáját lenne érdemes követni, úgy látja, hogy az onnan hazaérkező szakemberek hozhatják el itthonra a sikeres gyakorlatokat.
„Ha meg tudjuk különböztetni az igényt és vágyat, akkor már jó úton vagyunk” - mondja Rimóczi. Ha egyénenként sikerül is fenntartható döntéseket hozni, vajon egész cégeket sikerül-e rávenni erre a szemléletmódra? „Borzasztó nehéz egyedül új szokásokkal elindulni” - vallja Kovács Szabolcs, és hozzáteszi, hogy ha többen vagyunk ugyanabban a helyzetben, ha cégként próbálunk rossz szokásokat elhagyni és újakat felfedezni, nagyobb eséllyel járunk sikerrel. “A közösségnek nagy ereje van”. Hozzátette azt is, hogy “a szégyenérzet nem segít”, nem tökéletes világot akarnak alkotni, ahol mindenki a fenntartható út mellett dönt, hanem saját és környezetük “szekerét” szeretnék jó irányba vinni.
Az ESG-törvény évről évre egyre kisebb cégekre is kiterjed, mégis rengetegen vannak, ahol “budgetek harcolnak”, és nem jut elég figyelem a fenntarthatóságra. A szakértők szerint utóbbira nem nyűgként, hanem lehetőségként kellene tekinteni, főleg akkor, ha a vállalat felismeri saját és munkatársai értékeit.
Az ESG summiton szó nem csak az ESG-törvényről lesz szó, hanem a szervezők konkrét javaslatokat, példákat mutatnak majd be a résztvevőknek, amely azt bizonyítja, hogy a „zöld hullám” igenis meglovagolható és van létjogosultsága.
A beszélgetésben még szó esett arról, hogyan tudja egy kis- vagy középvállalkozás elérni az ezzel kapcsolatos transzparenciát, mi köze az önismeretnek a fenntarthatósághoz és mi van akkor, ha egy cég alapműködése nem fenntartható, de változtatni szeretne? A teljes adás itt hallgatható meg.