- Hirdetés -

Nagyot zuhant a megtakarítások reálértéke

|

Az egyik szemünk sír, a másik nevet a magyarok befektetéseinek értékelésekor. Nominális értelemben új csúcsot döntött a háztartások pénzügyi vagyona, de az infláció miatt reálértelemben 3 évet elvesztettek a megtakarítók – számolta ki a Bankmonitor.

A Magyar Nemzeti Bank adatai alapján 2024. első negyedévében minden korábbinál magasabbra, 54 721 milliárd forintra nőtt a háztartások megtakarításainak állománya. Ugyanakkor a Bankmonitor számításai szerint ez csak nominális értelemben tekinthető rekordnak, reálértelemben a megtakarítók több mint 3 évet elveszítettek az infláció miatt.

Mibe fektetik a magyarok a megtakarításaikat?

2024. első negyedévének végére a lakosság kezében lévő pénzügyi eszközök mennyisége átlépte a 100 ezer milliárd forintot – igaz, ebben a kategóriában számos olyan tétel is szerepel (pl. tőzsdén kívüli vállalati részesedések), amelyek szigorúan értelmezve nem tekinthetők pénzügyi megtakarításnak.

A tényleges megtakarítások közé a készpénzt, a bankbetéteket, a kötvényeket, a tőzsdei részvényeket, a befektetési alapokat, valamint az életbiztosítási és nyugdíjpénztári díjtartalékokat sorolhatjuk. Az első ábrán bemutatjuk, hogyan osztották meg a pénzüket a különféle eszközök között a magyar háztartások.

A legnépszerűbb befektetési célpontnak továbbra is a bankbetét bizonyult: az idei első negyedév végén az összes pénzügyi megtakarításuk 27%-át (14 700 milliárd forintot) tartották betétekben a magyarok. Második helyen a kötvények – túlnyomórészt állampapírok – szerepeltek, ez az eszközosztály az összes megtakarítás 26%-át, 14 100 milliárd forintot volt képes magához vonzani. A dobogó harmadik fokára a befektetési alapok fértek fel, amelyek különösen nagy menetelést tudhatnak maguk mögött, alig 2 év leforgása alatt 5 400 milliárd forintról 11 400 milliárd forintra nőtt az állományuk.

A többi kategória jócskán elmaradt a győztesektől: készpénzben 6 705 milliárd forintot, tőzsdei részvényekben 2 473 milliárd forintot, míg életbiztosítási és nyugdíjpénztári megtakarításokban rendre 2 602 és 2 653 milliárd forintot tartottak a lakossági szereplők.

Első ránézésre rekord, de közbeszólt az a fránya infláció!

Láthattuk, hogy a megtakarítások nominális értéke évről évre stabilan nőtt – azonban az infláció figyelembevétele esetén már kevésbé örülhetnek a befektetők. A megtakarítások vásárlóerejét tekintve a 2019. első negyedévétől 2021. utolsó negyedévéig tartó időszak még növekedést hozott: ez idő alatt a fogyasztói árak 13%-kal, míg a pénzügyi eszközök 41%-kal nőttek, ami 25%-os reálnövekedést eredményezett.

Ezt követően azonban nagyot fordult a világ: hiába gyarapodtak tovább a megtakarítások, a vágtató infláció következtében több mint egy éven keresztül folyamatosan veszítettek az értékükből. A mélypontot 2023. első negyedéve hozta el, amikor a korábbi csúcs 85%-ára zuhant a megtakarítások reálértéke.

Jó hír, hogy a mögöttünk álló egy évben már ismét reálnövekedésről beszélhetünk, ugyanakkor a teljes veszteséget még nem sikerült ledolgozni. Jelenleg nagyjából azon a szinten jár a reálvagyon, mint 2020. végén – tehát a megtakarítók ezt a bő 3 évet pénzügyi értelemben elveszítették.

A megtakarítások legnagyobb része a gazdagok kezében összpontosul

Ha egy háztartásra jutó átlagot számítunk a teljes lakossági megtakarításból, akkor sokak számára meghökkentő eredményre jutunk. Mivel a magyar lakossági szektort kb. 4 millió háztartás alkotja, így az 54 721 milliárd forintos pénzügyi vagyon 13,7 millió forintos átlagos megtakarítást jelent. Fontos, hogy ezt az értéket óvatosan kezeljük, hiszen a pénzügyi eszközök eloszlása rendkívül egyenlőtlen. A Bankmonitor korábbi számításai szerint a befektetési alapok több mint 90%-a, míg a kötvények közel 80%-a a leggazdagabb társadalmi tized kezében koncentrálódik.

Hasonló képet fest a jegybank által publikált 2020-as Háztartási vagyonfelmérés is: aszerint a pénzügyi eszközök, ingatlanok és adósságok figyelembevételével számított átlagos nettó vagyon a legfelső tizedben 189 millió forint volt, miközben az összes háztartásra vonatkozóan 39 millió forintos nettó vagyon jött ki. A mediánérték, azaz a vagyoni „tornasorban” középen elhelyezkedő háztartás nettó vagyona a legfelső tizedben 118 millió forintra rúgott, az egész országot tekintve viszont 20 millió forintot ért el 2020. végén.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...