A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról is, hogyan hat a szakmára a mesterséges intelligencia, mi a helyzet az utánpótlással és milyen volt együtt dolgozni a Szerencsejáték Zrt.-vel.

- Három éve és most is Te rendezted a Szerencsejáték Zrt. Tippmix reklámfilmjét, amiben főszerepet kapott a foci és a válogatott tagjai is feltűntek. Mi volt a legnagyobb különbség a mostani forgatás és a 3 évvel ezelőtti között?

- A 2021-es kampányban egy 60 másodperces spot készült. A 2024-es spot esetében 30 másodperc játékidő állt rendelkezésre, ami lényeges különbség. A 30 másodperces spotok általában nem támogatják a történetmesélést, de egyértelmű ügyfél- és ügynökségi igény volt arra, hogy legyen íve a filmnek, és a szurkolók és játékosok közötti párhuzamokat erős narratíva mentén mutassuk be. Úgy érzem, sikerült, és kicsit talán azt érezheti a néző, hogy többet kap, mint 30 másodperc. A játékidőn kívül nem volt nagy koncepcióbeli különbség; kifejezett cél volt, hogy az előző film folytatása legyen.

- A technológiai fejlődés alaposan felforgatta a szerencsejáték piacot is, de a kreatívipart is. A mesterséges intelligencia térhódításáról mi a véleményed? Használtátok a mostani reklámfilmben? Szerinted mi lehet az MI szerepe a jövőben a filmkészítésben?

- Rendezőként azt gondolom, hogy az AI sokat segíthet a treatment szakaszban és a koncepciók kidolgozásában. Mindig nagyon nehéz izgalmas, ízléses anyagot létrehozni, ami megmutatja, hogy milyennek képzeled az adott reklámot. Hiába van a fejedben ezer ötlet, csak az számít, mit tudsz megmutatni, ráadásul szinte mindig nagyon rövid idő alatt kell elkészíteni az anyagot. Az AI előtt ez végtelen mintaanyag keresését jelentette, de most sokkal specifikusabban tudjuk megmutatni, mit akarunk. Erős, élethű storyboardokat és moodboardokat lehet vele készíteni. Sokat segíthet például egy narráció tesztelése során is, de fontos, hogy a teszt szón van a hangsúly, nem helyettesíthet egy képzett, tehetséges színészt, vagy narrátort az AI által generált anyag. Röviden segít megmutatni, mi van a fejedben. A megvalósítás fázisában kevésbé hiszem, hogy működik, ha AI generált tartalmakat használunk, mert nagyon műanyag lesz, hiányozni fog belőle az eredetiség; azt le kell forgatni, le kell fotózni, fel kell mondani.

A 2024-es spotban készítettünk egy AI-képszekvenciát labdával futó focistákról, de nem akartuk öncélúan megjeleníteni a filmben, ezért analóg hangmodulokkal torzítottuk az anyagot, amit egy elfektetett képcsöves TV-re játszottunk ki. A képernyőre egy üvegdómot helyeztünk, amibe egy tükröt raktunk, így ezt a tükröződést láthatja a néző a filmben. A hangmodul lényege, hogy a hangok közvetlenül hatással vannak a képre, vagyis a hanganyag határozza meg a kép torzulását. Ebben az esetben a magyar meccsek “Hajrá Magyarország” szurkolói hanganyagát használtam. Nem volt könnyű feladat, de nagyon élveztem. Összességében egy eszköznek gondolom a kreatív alkotók kezében. Önmagában nem oldja meg a problémát, az a kérdés, ki irányítja, és hogyan. A 2024-es spot esetében is csak azért tudott működni az AI generált anyag, mert nem öncélúan használtuk, hanem izgalmas, analóg környezetben mutattuk meg. A csapatmunka és az emberi kreativitás szerintem nem lecserélhető.

- Mennyire volt gördülékeny az együttműködés a Szerencsejáték Zrt.-vel? Mennyire voltak nyitottak az ötleteidre?

- 2015 óta dolgozunk együtt a Szerencsejáték Zrt.-vel, és mindig meglepődök, hogy mennyire bátor és befogadó ügyfél, akinek az az egyetlen célja, hogy minél jobb film szülessen. Jó érzés, ha őszintén bíznak benned és hagynak dolgozni, főleg ha melletted és veled van egy nyitott, kreatív és lelkes ügynökség is kiváló szakemberekkel. Kezdetektől ezt érzem, de azt hiszem, hogy a 2021-es Tippmix kampány óta ez különösen igaz, szerencsére ez a szemlélet azóta sem változott.

Kicsit távolabbról nézve, ha általánosságban kell beszélni az együttműködésről úgy gondolom, hogy ha egy rendező csak a saját showreel-jét akarja megtömni jó anyaggal, az nem jó irány. Ugyanakkor, ha egyáltalán nem tud használni majd semmit referenciaként, az sem működik. Ügyféloldalon azt kell látni, hogy a film akkor lesz a legjobb, ha a rendező saját magának is készíti azt. A rendezőnek pedig el kell fogadnia, hogy az ügyfél sokéves munkával ért el oda a termékkel, ahol most van, és mindenkinél jobban ismeri azt, amit el akar adni. Nem érdemes vitatkozni vele. A rendezők viszont nap mint nap gyakorolják a filmnyelvet, így tudják, hogyan lehet valamit jól megmutatni. Ha az ügyfél teljes kontroll alatt tart minden kockát, akkor a rendező előbb-utóbb megnyomja az autopilot gombot, és csak azt várja, hogy mikor lesz vége. A másik oldalon viszont, ha a rendező egóból nem hallgatja meg az ügyfelet, az sem működik. Az alkotás nem az a műfaj, ahol helye van az egónak. Egyébként sehol sincs helye szerintem. Mindkét félnek arra kell koncentrálnia, mi szolgálja legjobban a filmet. Ha ez az együttműködés alapja, akkor jó film születhet. Kölcsönös tisztelet, rugalmasság, bizalom. Ebben hiszek.

- Véleményed szerint mitől lesz jó egy reklámfilm, mivel lehet igazán megfogni a nézőket, hogy ne kapcsoljanak el az első másodperc után?

- Azt hiszem, mindannyian erre keressük a választ már nagyon régóta. Ha abból indulunk ki, hogy miért nézünk “tv”-t, filmeket, sorozatokat, akkor az lehet a legjobb megközelítés, hogy ezen tartalmak színvonalát és vizuális nyelvezetét kell követnünk, hiszen emiatt kapcsoljuk be a készüléket. Szerintem akkor nem kapcsolnak el, ha az első 3 másodpercben izgalmas dolgot látnak; így talán ott lehet őket tartani a szpot végéig. Ha minden szpot törekszik erre, akkor talán egy egész blokkot végig lehet nézni. Ha van a reklámokban történetmesélés, humor, izgalmas vizuál, jó zene, egyszóval: szórakoztatás. Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak. A '90-es, 2000-es években gyakran hangzott el, hogy “láttad azt a reklámot, amiben…”, mára ez teljesen eltűnt sajnos. Szórakoztatni kell őket. Szerintem amellett a brand mellett fog dönteni a néző, akitől ezt megkapja. Ha árakra, adatokra vagyunk kíváncsiak, akkor ott az internet; a tv-ben ez már nem működik.

- Hogyan látod, mennyire nehéz jó szakembereket találni a forgatásokhoz?

- Egyre nehezebb amióta az elmúlt közel 20 évben hazánk a nemzetközi filmgyártás egyik központjává nőtte ki magát. A magyar reklámszakmának nagyon nehéz versenyezni a nagy nemzetközi produkciók napi díjaival és forgatási körülményeivel. Én a 235 miatt szerencsésnek mondhatom magam, mert sikerült egy nagyon jó csapatot összerakni akikkel szinte mindig együtt tudok dolgozni. Nagyszerű emberek kimagasló tehetséggel és szorgalommal. Imádom őket, mind szakmailag, mind emberileg. Megtiszteltetés velük együtt dolgozni.

- Mi a véleményed az utánpótlásról, érkeznek a szakmába fiatal tehetségek, vagy lassan elöregszik ez a szektor is?

- Az elmúlt tíz évben producerként sokat küzdöttünk ezzel a problémával a 235-ben, mert nem igazán tűntek fel új tehetségek. Megállt az utánpótlás, és ugyanaz a 10 rendező dolgozott, versenyzett egymással. Az elmúlt kb. 2-3 évben azonban sok új rendezővel lehet együtt dolgozni. Ügyesek, tehetségesek, frissek, tele ötletekkel és lelkesedéssel. Éhesek. Jó ezt látni. Úgy érzem, hogy van remény arra, hogy a jövőben erős filmek kerüljenek ki a kezeik közül. Ehhez persze ügyfél is kell, és az ügynökségeknek is támogatniuk kell őket. Azoknak a rendezőknek viszont, akik rutinból próbálnak dolgozni és a múltbéli sikereikre támaszkodnak, nem lesz könnyű dolguk, ebben biztos vagyok.

- A reklámfilmeknél 30-60 másodperc van arra, hogy valami maradandót, izgalmasat alkoss, ami óriási kihívás. Szerepel a terveid között, hogy hosszabb alkotásokat is készíts?

- Persze nagyon vonz, hogy nagyjátékfilmet vagy rövidfilmeket rendezzek, főleg akkor kap el ez az érzés, miután kijövök egy moziból egy jó film után, vagy ha hatvankettedszerre megnézem a Fight Club-ot. De azt érzem, hogy nem vagyok még rá felkészülve. Talán egy nap, ha jó script születik valamelyik ötletemből, és úgy érzem, minden szempontból készen állok. Addig marad a gyakorlás és a tanulás.