Idén már négy színpadon zajlanak majd a Marketing Summit programjai, aki pedig lemarad valamiről, az utólag is visszanézheti majd az előadásokat – mondta el Hinora Ferenc. Az év szakmai és üzleti eseményét szervező Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról is, hogy mit értünk a skizofrén marketing korszaka alatt, melyek a legnagyobb személyes és szervezeti kihívások a marketing szakmában, milyen újdonságokkal készülnek idén, illetve elárulta azt is, hogy szerinte miért érdemes elmenni a rendezvényre.
- Az idei Marketing Summit egyik előadója, Ralf Strauss a "skizofrén marketing" korszakáról beszél majd. Hogyan látod, valóban igaz a "meghasonlott" jelző a marketing szakmára?
- Úgy gondolom, nem is feltétlenül a szakmára kell érteni a skizofrén jelzőt, hanem inkább arról van szó, ahogyan gondolkodunk, beszélünk és ahogyan cselekszünk, abban sokszor nincsen összhang, sok az ellentmondás. Évek óta beszélünk ugyanis bizonyos témákról a marketing kapcsán, amiket aztán a mai napig nem tudunk helyesen használni. Jelenleg az AI és annak alkalmazásai képezik a fő érdeklődési fókuszt, azonban ez csak egy a sokféle, kissé skizofrén helyzetképet mutató téma közül. Az európai nemzeti marketingszövetségeket tömörítő European Marketing Confederation (EMC) által végzett European Marketing Agenda 2024 felmérés szerint a marketingtaktika a legfontosabb a cégek szerint, ugyanakkor mindössze a vállalatok harmada képes a folyamatok átláthatóságát biztosítani. Emellett érdekes megfigyelni, hogy mindenki személyre szabott és személyes ügyfélkapcsolatra vágyik, ugyanakkor pusztán a cégek negyede rendelkezik adatstratégiával, és miközben azt látjuk, hogy a vásárlói élmény is kiemelten fontos, sok szakembernek még mindig nincs érdemi elképzelése a vásárlói útról úgy, hogy közben majd minden vállalat költ marketingszoftverekre. És végül, de nem utolsó sorban: mindenki a fenntarthatóság mellett tör lándzsát, azonban sokan nem tudják, hogyan valósítsák azt meg és kétséges, hogy valóban hajlandóak-e feláldozni a profitot, vagy legalább annak egy részét. Ezek jelentik igazából a meghasonlottságot, sokszor ellentétesen cselekszünk, mint ahogyan beszélünk dolgokról. Az idei Marketing Summiton alapvetően azt fogjuk megvizsgálni, hogy ez miért van így, másrészt iránymutatást szeretnénk adni. Meglátásom szerint azért alakult ki ugyanis a mostani helyzet, mert még mindig nem tudjuk, hogyan kell bizonyos marketingterületeket jól csinálni, mivel hiányoznak az olyan edukációs elemek, amelyek nem csak azt mutatják be, hogy miért fontos egy-egy téma, hanem azt is, hogyan lehet jól használni az új megoldásokat.
- Ha már szóba hoztad a mesterséges intelligenciát, idén már négy teremben zajlanak majd a szakmai programok a Marketing Summiton és a Marketing&Tech Stage-ben a digitalizáció és a mesterséges intelligencia is terítékre kerül. Te hogyan látod, a mesterséges intelligencia mennyire alakítja át a marketinget, te szoktad-e használni a technológiát a munkád során?
- A marketing már hosszú évek óta nincs technológia nélkül, kéz a kézben járnak. Azért szeretjük ezt, mert a technológiai innovációknak köszönhetően a marketing is folyamatosan megújul. A mesterséges intelligenciát természetesen én is használom, de úgy gondolom, ez ma már alapelvárás.
- Idén külön teremben, a Business & Comm Stage-ben foglalkoztok majd az üzlet és az értékteremtő kommunikáció kapcsolatával. Miért éreztétek úgy, hogy szükség van egy ilyen platformra is a Marketing Summiton?
- Az a helyzet, hogy igazából nem is kellene ezt külön kihangsúlyozni, hiszen annyira egyértelmű, hogy milyen jelentősége van az üzlet szempontjából a marketingnek, azonban sokszor mégis azt tapasztaljuk, hogy az üzleti döntéshozók nem feltétlenül úgy gondolnak a marketingre, mint a növekedést támogató stratégiai területre, hanem végrehajtó, operatív részlegként viszonyulnak hozzá. Mi ebben a teremben is azt szeretnénk megmutatni, hogy milyen komoly üzlettámogató szerepe van a marketingnek, illetve a kommunikációnak, mennyire nélkülözhetetlenek mindezek a növekedésben. A marketing reputációját is erősíti természetesen, ha megmutatjuk, hogy stratégiai- menedzsmenti szerepet tölt be, emellett pedig a szakmai identitásunkat is tudja erősíteni.
- Véleményed szerint mi jelenti most a legnagyobb kihívást a marketing szakemberek számára?
- Két részre bontanám a kérdést, az egyéni, valamint a szervezeti kihívásokra. Az egyéni kihívás kapcsán a technológiai innovációk implementálását emelném ki, ami egy nagyon fontos feladat a szakmában dolgozók számára. Már említettem, hogy a marketing és a technológia kéz a kézben jár, de kulcskérdés, hogyan tudjuk implementálni ezeket az innovációkat. Azért van kissé skizofrén helyzet, mert beszélünk róla, de mégsem csináljuk kellő eredményességgel, mivel valószínűleg nem tudjuk még jól implementálni ezeket az új technológiákat. Szervezeti oldalról pedig a legnagyobb kihívást az jelenti, hogyan tudjuk a világunkban végbemenő változásokat üzletileg is lekövetni, valamint milyen szervezeti változástatások szükségesek, például milyen új pozíciók létrehozása nélkülözhetetlen. Ezek a kihívások az ügynökségi oldalon és a márkatulajdonosoknál egyaránt jelentkeznek.
- A Marketing Summit hogyan, miben tudja támogatni a marketing szakemberek és az üzleti döntéshozók munkáját?
- A Marketing Summit egy csúcstalálkozó, ahogyan arra a neve is utal, ez az év szakmai és üzleti eseménye. Itt találkozik a teljes szakma és az üzleti világ egy impozáns helyszínen, idén a MÜPA-ban rendezzük meg az eseményt. A Marketing Summit programja és közössége olyan inspirációt, tudást tud adni résztvevőknek, ami a mindennapi munkát tudja segíteni. Négy teremmel készülünk idén, mindegyikben rögzítjük az előadásokat, amelyeket a résztvevők utólag visszanézhetnek és az ott elmondottakat beépíthetik a mindennapos munkájukba.
- Mennyi érdeklődőre számítasz, megdől a látogatórekord?
- Tavaly is már 1500 fölött volt a létszám, idén pedig azzal számolunk, hogy az egész nap során több mint kétezren vesznek majd részt a Marketing Summiton és az azt követő nagyszabású Díjátadó Esten.
- Milyen újításokkal várjátok idén az eseményre kilátogatókat?
- A Marketing Summit mindig nagyon komoly szakmai minőséget hozott és évről évre az a célunk, hogy ezt felülmúljuk, nem is feltétlenül új dolgokkal, hanem azzal, hogy az eddigieket még jobban csináljuk. Ami fontos változás, hogy tavaly két színpad volt, idén pedig már négy lesz, ami miatt értelemszerűen jóval több előadó is lesz és ahogyan már említettem, kétezernél is több érdeklődőt várunk majd a MÜPA-ba szeptember 19-én. A helyszín kiválasztásánál lényeges szempont volt, hogy tágas, szelős, exkluzív épületet válasszunk, amely alkalmas a minőségi kapcsolódásra és tudásmegosztásra, a résztvevők komfortosan érezzék magukat és ne tömegben. Több lesz a külföldi előadó, vagyis még több nemzetközi szintű tudást hozunk el Magyarországra, illetve lesznek inspiráló jellegű tartalmak is, például olimpiai bajnokok is részt vesznek majd az eseményen, ezzel is igyekszünk megmutatni, hogy a sport- és az üzleti teljesítmények között milyen sok hasonlóság van. Szintén újítás, hogy a Profession Hub elnevezésű teremben hosszabb, gyakorlatorientált előadások várják majd a résztvevőket. Továbbá teljesen megújult mobilapp támogatja majd az eseményt. A Díjátadó Est már tavaly is méltó körülményeket nyújtott az elismerések átadásához, idén pedig még exkluzívabb lesz, még nagyobb show várja majd a vendégeket. Ezen kívül idei újítás az is, hogy a Magyar Marketing Szövetség meghirdette szakmai utánpótlásprogramját, amivel szeretnénk megszólítani a fiatalabb generációt is, hiszen a szakma utánpótlásának fontossága nem kérdés számunkra. Ennek első elemeként a felsőoktatásban tanulók jelképes regisztrációs díj fejében tudnak részt venni az eseményen. Szeretnénk ezzel is közelebb hozni őket szakmához, a piaci szereplőkhöz, hiszen tudjuk mennyire nehéz minőségi, jó embereket találni, és fontos célunk, hogy hidat képezzünk a fiatalok és a szakmai-, piaci szereplők között.
- Ahogyan azt jelezted is, az MMSZ kiemelt figyelmet fordít az utánpótlásra is, a Marketing Summit mennyire tudja támogatni a fiatal szakemberek fejlődését?
- Már az elmúlt években is igyekeztünk minél több lehetőséget adni a fiataloknak, hiszen vannak egyetemek, amelyekkel partnerségben vagyunk, de akkor még nem indult el a Youth programunk. Azok a fiatalok, akik az elmúlt években részt vettek az eseményen, csillogó szemekkel jöttek - többek között - hozzám is és elmondták, hogy a rendezvény megerősítette őket abban, hogy ebben a szakmában szeretnének dolgozni, ehhez a közösséghez szeretnének tartozni. Elkötelezettebbé váltak a szakma, a fejlődés iránt. Kihívás a mai fiataloknak, hogy sokkal több inger éri őket, mint 20-30 éve, nehezebben tudnak ezért elköteleződni egy-egy szakma, munka mellett, ezért is fontos, hogy betekintést tudjunk adni számukra a marketing és az üzlet világába.
- Milyen programokra, előadásokra hívnád fel előzetesen az érdeklődők figyelmét?
- Ez azért nehéz kérdés, mert nem szeretnék senkit megsérteni azzal, hogy kimarad a felsorolásból. Én magam is nagyon aktívan részt veszek a program kidolgozásában, ezt idén Katona Norberttel, az MMSZ szakmai és operatív igazgatójával közösen csináltuk, éppen ezért hozzám mindegyik programpont közel áll. Inkább arra hívnám fel a figyelmet, hogy tényleg érdemes időt szánni rá és minél több előadást végighallgatni, és ha ezt nem tudják megtenni a helyszínen, hiszen nem lehetséges egyszerre négy teremben is jelen lenni, akkor a Summit Play oldalon vissza tudják nézni majd az előadásokat a résztvevők. De nem akarok kitérni a kérdésed elől, így azért említek pár programot. Nagy várakozással nézek Ralf Strauss, a European Marketing Confederation elnökének előadása elé, hiszen minden évben ők állítják össze a European Marketing Agenda-t, amire az idei Marketing Summit tematikája is épült és ők fogalmazták meg először a skizofrén marketing fogalmát. Szintén nagyon várom a Deutsche Telekomtól Ulrich Klenke és a Magyar Telekomtól Szabó Béla páros előadását. Kedvenc témáim közé tartozik, hogy a hazai brandek hogyan tudnak nemzetközi szinten terjeszkedni, erre is lesznek jó példák. Természetesen minden évben nagyon várom Bánhegyi Zsófia előadását, Zsófi az MMSZ vállalati kapcsolatokért felelős alelnöke és tudom, hogy idén is nagyon komolyan készül a szereplésre, mint ahogyan Mérő Ádám is előadótársával Kaszonyi Alexandrával. Érdekes lesz meghallgatni Giedré Vilkét is Litvánia elsőszámú CMO-ját, vagy a Velux Group globális marketing alelnökét, Aliette van der Wal - Van Dijk-et. Ebben az évben van egy Brands & Youth Forum nevű termünk is, ahol Signature40 díjas brandmenedzserek és digitális tartalomgyártók adnak elő. Büszke vagyok arra, hogy a Marketing Summiton több mint 150 színpadi szereplő fogja megosztani a tudását, valamint, hogy a marketing- és üzleti döntéshozók mellett a brand- és márkamenedzsereknek is teret tudunk adni.
- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen szerepük/felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?
- Nem pusztán a szakmaira, de a társadalmi szemléletformálásra is hatással tud lenni ez az esemény. A marketingnek nem csak az üzleti növekedésben van fontos szerepe, hanem a társadalmi, a környezeti kihívások kezelésében is. Mivel azok a piaci szereplők, akik részei a marketingszakmának komoly eléréssel rendelkeznek, így jelentős szerepet játszhatnak a társadalmi szemléletformálásban is, ezért nem mindegy, hogyan kommunikálnak, milyen értékeket képviselnek. Továbbá a Marketing Summit egy csúcstalálkozó, ahol megvitatjuk a szakmai, üzleti, technológiai kihívásokat is, és ez már önmagában támogatja a szakmai szemléletformálást. Többektől hallottam, hogy jót tenne a szakmának, ha többet vitatkoznánk egymással, akár a Summit színpadjain. Merjük felvállalni a nézetkülönbségeket, kezdeményezzünk szakmai vitákat, erre buzdítjuk majd az előadóinkat, mivel a konstruktív viták is előre tudják vinni a szakmát.
- Te miért javasolnád egy marketing szakembernek, egy üzleti döntéshozónak, vagy kommunikációs területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?
- Három fontos gondolatot tudok feléjük megfogalmazni. Mindenkinek ott a helye, aki hisz a marketing erejében és motivált az üzleti növekedésben. A másik nagyon fontos dolog, hogy azért jöjjön el, mert büszke arra, hogy marketing tevékenységet folytat, ez a szakmai identitásunk miatt lényeges. Ha valaki nem büszke rá, amit csinál, akkor nem fogja tudni kellően képviselni a marketinget egy adott szervezeten belül sem. A harmadik gondolatom pedig az, hogy azért vegyenek részt az eseményen, mert szeretnének hozzájárulni a marketing reputációjához. A mi feladatunk, hogy ne csak értékesítést támogató operatív tevékenységként tartsák számon a marketinget, hanem stratégiai szintű menedzsmenti területként. Ehhez viszont meg kell mutatni az erejét, amit azzal is lehet, ha minél többen jelen vagyunk, közösen képviseljük és ünnepeljük a marketingszakmát. Jó dolog tartozni valahová és mi ezt meg tudjuk adni a résztvevőknek. A Magyar Marketing Szövetség esetén egy erős, egyre nagyobb szakmai közösségről beszélünk, amelynek tagjai nem csak egy napon találkoznak egymással minden év szeptemberében, hanem az év során számos további, szövetség által biztosított kapcsolódási lehetőség mentén is.