Nem engedhető meg a halogatás taktikája – interjú Mérő Ádámmal

Fontos, hogy a marketing, mint stratégiai tervező és szervező egység a vállalatirányítás központi funkciója legyen, a szervezetet áthassa a digitalizáció, illetve a mesterséges intelligencia kiaknázása egy holisztikus stratégia mentén történjen – mutatott rá Mérő Ádám. A The Coca-Cola Company "Digital Acceleration Strategy for Europe" senior director-a az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt a marketing világát meghatározó legfontosabb üzleti és szakmai trendekről és arról is, hogy milyen felelősségük van a marketingvezetőknek a szakmai közvélemény formálásában.

- Az idei Marketing Summit nyitóelőadását tartó Ralf Strauss szerint a „skizofrén marketing” időszakát éljük. Véleményed szerint mennyire igaz a szakmára a „meghasonlott” jelző?

- Abban a tekintetben egyetértek Ralf Strauss-szal, hogy (sok felmérés alapján, melyekre ő is hivatkozik) sok esetben a szakmai szereplők folyamatosan beszélnek róla, tisztában vannak vele, hogy milyen innovációkat kellene végrehajtani a folyamatos fejlődés érdekében, de ezek a lépések sokszor nem, vagy csak igen késve történnek meg. Ez alapján elmondható, hogy van egyfajta „marketing innovációs szorongás”. Én ezért a legtöbb esetben nem az iparági döntéshozókat hibáztatnám. A változás amplitúdója olyan mértékben gyorsult fel, illetve olyan szofisztikáltságú technológiai eszköztár felett diszponálhatunk, hogy valóban nehéz lekövetni, priorizálni, illetve megvalósítani a versenyelőnyt biztosító innovációs befektetéseket.

- Hogyan látod, melyek a legfontosabb üzleti és szakmai trendek, amelyek meghatározzák a marketing világát?

- Számos ilyen van és – az előző gondolatra és a ‘marketing innovációs szorongásra’ visszautalva - sokszor nehéz ezeket szétszálazni és elkülönülten definiálni. Én három területet emelnék ki: 1.) A valóban ‘smart data’ alapú stratégialkotás és fogyasztói út definiálás. 2.) Az online retail media folyamatos térnyerése miatt az értékesítési csatornák integrált módon való kiépítése, melyet ‘route to market’ – nak is szoktunk nevezni. 3.) A mesterséges intelligencia által teremtett kihívások és kiaknázandó lehetőségek tudatos és a szervezet minden diszciplinájára kiterjedő alkalmazása. Ezalatt értek technológiát, folyamatoptimalizálást, edukációt, gyakorlatilag minden területet és vállalati funkciót érint. Itt valóban nem engedhető meg a halogatás taktikája, mert nem csak a szorongást növeli, de sajnos negatív garancia is a lemaradásra.

- Miért döntöttetek úgy, hogy támogatjátok a rendezvényt?

- A Summit ma már egyértelműen az iparág legnagyobb presztízsű rendezvénye, eseménye. Fontos, hogy a szakmai és személyes részvétel mellett márka jelenléttel is bírjunk. A „hiszünk a marketing erejében” filozófia egybeesik vállalatunk küldetésével, mely a világ legjobb marketingszervezete szeretne lenni.

- Hogyan látod, melyek lehetnek a következő év legfontosabb kihívásai, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?

- Itt újra a fenti hármas kihívást említeném meg. Fontos, hogy a marketing, mint stratégiai tervező és szervező egység a vállalatirányítás központi funkciója legyen, a szervezetet áthassa a digitalizáció, illetve a mesterséges intelligencia kiaknázása egy holisztikus stratégia mentén történjen.

- A ti cégetek számára mi jelenti idén a legnagyobb kihívást és a marketing hogyan tudja segíteni ennek kezelését?

- A fentiek alól a mi cégünk sem kivétel. Jelenlegi új európai pozíciómból fakadóan most a vállalat fogyasztói, vásárlói és szervezeti digitális felgyorsítását tartom a legfontosabbnak. Mondhatjuk úgy is: „Digital execution at scale”.

- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?

- Csak a szakmai szereplők képesek a döntéshozók és a közvélemény pozitív irányú befolyásolására. Ez a felelősség nem hárítható át senkire. Senki nem fogja helyettünk ezt a munkát elvégezni. Ha, legalább csak néha nem nézünk fel a mindennapi mókuskerékből és taktikai feladatok kipipálásából, és nem próbálunk meg a változás aktív részesei lenni, akkor a marketing erejét senki sem „viszi át a túlsó partra”. A Summit egy ilyen koncentrált pillanat, ami erre a felnézésre, másokra tekintésre és reflektálásra ad lehetőséget, ezért egyszerűen nem hagyható ki.

- Ott leszel az idei Marketing Summiton, mit vársz a rendezvénytől?

- Igen, természetesen most is ott leszek, mint eddig mindig. A Marketing Summit közösségének büszke tagjaként én is előadok, panelt vezetek és mindenekelőtt, figyelek másokra az év üzleti és szakmai eseményén. Az új helyszín, az igazán jól tematizált program és a hazai, illetve külföldi előadók magas száma miatt igazán érdeklődve és izgatottan várom az eseményt.

- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy kommunikációs területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?

- Ha valaki egy koncentrált helyszínen, a szakma legnagyobb tudású és leginspiratívabb szereplőit egy helyen és időben szeretné látni, hallani, velük akár személyesen eszmét cserélni, majd mindezt a szakmai felfrissülést másnap a munkájában is szeretné kamatoztatni, annak itt a helye. Ki az, aki nem ezt szeretné, ha hivatásának tekinti az iparág formálását? Tegye fel a kezét.