A magyarok közel fele már használja bevásárlásai során az interneten elérhető szupermarketek házhoz szállítási szolgáltatásait a DODO okoslogisztikai vállalat és a Tesco közös kutatása alapján. A legtöbb vásárló számára az teszi vonzóvá az online bevásárlást, hogy így biztosan nem kerül a kosarukba olyan termék, amelyre valójában nincs szükségük, illetve hogy időt takarítanak meg ezzel. Három válaszadóból kettő szerint kifejezetten fontos, hogy az általuk megválasztott idősávban vehessék át rendeléseiket. Az élelmiszerek házhoz szállítása a főváros és a vármegyeszékhelyek mellett a már a községekben is népszerűvé vált – a felhasználók aránya a kistelepüléseken is meghaladja a 41 százalékot.
Életkortól és lakóhelytől függetlenül egyre többen ismerik fel az online bevásárlás előnyeit, és élnek rendszeresen ezzel a lehetőséggel – ez derül ki az adatvezérelt házhoz szállítási megoldásokra specializálódott DODO és az egyik legnagyobb hazai áruházlánc és online élelmiszerüzlet, a Tesco megbízásából, az IPSOS Hungary által készített, friss felmérésből. Az országos, reprezentatív kutatás szerint a lakosság 29 százaléka legalább havi rendszerességgel, további 15% pedig évente többször házhoz szállítással vásárol élelmiszereket. Ez azt jelenti, hogy az internetező magyarok 44 százaléka már az online szupermarketek vásárlói közé tartozik. Magyarországon az online bevásárlás népszerűbb, mint Szlovákiában, ahol egy hasonló, friss kutatás eredményei alapján 35 százalék rendelt az interneten keresztül élelmiszert az elmúlt egy évben.
Érdekesség, hogy a nemek szerinti megoszlás eltérő: kismértékben, alig 6 százalékkal, de magasabb a férfi felhasználók aránya az online bevásárlók körében a nőkével szemben. Életkor szerint viszont ennél jelentősebb eltérés figyelhető meg, a webes vásárlási hajlandóság negyven felett fokozatosan csökken: míg a 18-39 év közöttiek kétharmada használja az online szupermarketeket, addig a 40-49 év közöttiek 41 százaléka, az 50-59 közöttiek harmada, a 60 felettieknek pedig mindössze 28 százaléka vásárol élelmiszereket az interneten keresztül. A településtípusok közül a vármegyeszékhelyeken a legnépszerűbb az online bevásárlás, ahol 53 százalék él ezzel a lehetőséggel. A fővárosban ennél valamivel alacsonyabb, az országos átlagot kismértékben meghaladó, vagyis 45% feletti az élelmiszereket online rendelők aránya, de ez az érték a községekben is meghaladja a 41 százalékot. Az online bevásárlási hajlandóság tekintetében nincs számottevő eltérés a hazai régiók között: a Közép-Dunántúl és az Észak-Alföld mutat az országos átlagnál magasabb érdeklődést az internetes szupermarketek iránt.
A házhoz szállítás feltételei meghatározó jelentőségűek a felhasználók számára, amikor arról döntenek, mely online élelmiszerüzletnél intézik a bevásárlást. A megkérdezettek kétharmada például kifejezetten igényli, hogy előzetesen megválaszthassa a kiszállítás pontos időpontját, és hogy ebben az előre megjelölt idősávban érkezzen a futár a megrendelt termékekkel. Számukra ez az egyik legfontosabb érv az online bevásárlás mellett. Hasonlóan magas azok aránya, akik elvárják, hogy a futár az ajtóig hozza a megrendelt élelmiszereket. A vásárlók több okot is megneveztek, amelyek a bevásárlás online lebonyolítására ösztönzik őket:
a válaszadók több mint fele időt takarít meg ezzel
hasonló arányban vannak azok, akik így előzik meg, hogy előzetesen nem tervezett, szükségtelen termékek is a kosarukba kerüljenek
minden második vásárló az üzemanyag vagy a közlekedés költségén spórol az élelmiszerek online megrendelésén és házhoz szállításán
a megkérdezettek közel fele szerint az online bevásárlás stresszmentes, nyugodt körülmények között, zavartalanul tudnak így válogatni
minden második válaszadó könnyebben ki tudja így választani a kínálatból a legkedvezőbb ár / érték arányú termékeket
A kézbesítés preferált időpontjait vizsgálva kiderül, hogy a hét napjai közül a péntek és a szombat a legnépszerűbb a vásárlók körében, a megkérdezettek háromnegyede erre a két napra időzíti a megrendelt termékek házhoz szállítását: 37 százalékuk a pénteket, 36 százalék pedig a szombatot részesíti előnyben. Ez alapján a többség számára a hétvégi sütés-főzések, családi összejövetelek előkészítését, illetve a hétvége gondtalan nyugalmát szolgálja a nagybevásárlás kiváltása az online élelmiszerrendeléssel. Az egy napon belüli időpontok tekintetében már nagyobb a szórás, legtöbben (27%) a reggel 9-11 közötti időablakot választják, de az átlagosnál azonos arányban népszerűbbek a 11-13 óra (13,7%) és a 17-19 óra (13,6%) közötti időablakok is.
„Nagyszerű látni, hogy az online bevásárlás országszerte közkedveltté vált, és örülünk annak, hogy a Tesco-val közösen dolgozhatunk ezen. Hiszem, hogy az online szupermarketek népszerűségének növekedésében kulcsszerepet játszik a házhoz szállítás minősége és a pontos kézbesítési időpontok szabad megválasztása. A kezdetektől ezt szem előtt tartva fejlesztjük adatvezérelt okoslogisztikai megoldásainkat, egy vagy kétórás kiszállítási időablakokat kínálva partnereink és a vásárlók számára. Emellett lehetővé tesszük a rendelések nyomon követését a vevői elégedettség fokozása érdekében. Szolgáltatásunk egy másik fontos eleme a megfelelő hőmérsékleti értékek folyamatos fenntartása a házhoz szállítás során, így a vásárlók biztosak lehetnek abban, hogy még a jelenlegi, meleg időben is mélyhűtve vehetik át jégkrémjüket. De természetesen nem minden a technológia körül forog: nagyon sok múlik futárjainkon, akik gyakran kifejezetten nehéz csomagokat juttatnak el a megrendelő ajtajáig, ezért szeretnék ezúton is köszönetet mondani a kemény munkájukért” – mondta el a felmérés eredményeit értékelve Lukáš Gold, a DODO magyarországi vezérigazgatója.