- Hirdetés -

MI-vel tuningolt tévések

|

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van a képernyőkön virtuális hírolvasók formájában, és az idei párizsi olimpián is sokat tett a szurkolói élmény javításáért.

Azzal kapcsolatban, hogyan alkalmazzák jelenleg az MI-t, és milyen lehet a jövője a tévézésben, igen hasznos segédlet lehet a TVB Europe és a TV Tech megbízásából a Caretta Research által készített kutatás. A felmérés egyik legfontosabb tanulsága, hogy a tévétársaságok komoly reményeket fűznek a technológiához, ugyanakkor a bevezetésével igencsak óvatosak.

Sok helyen egyébként már alkalmazzák az MI-t a tévézés világában, igaz, egyelőre főként az irodai háttérfeladatoknál. Ugyanakkor a felmérés során megkérdezettek 85 százaléka véli úgy, hogy idővel jelentős hatása lesz a mesterséges intelligenciának az ágazatra, azonban 35 százalék azoknak az aránya is, akik úgy látják, hogy egyelőre nem igazán lehet látni, hogy hogyan alakítja át a televíziózást.

A válaszok alapján az MI felhasználása ott a leghatékonyabb, ahol az elmúlt években már sikereket értek el vele. Ezek a területek az emberi beszéd szöveggé alakítása és a szoftveralapú feldolgozás automatizálása. A mesterséges intelligencia térhódítása kapcsán sokat beszélnek arról, hogy munkahelyeket vesz el. Nos, a médiaiparban úgy tűnik, egyelőre nem osztják ezt az aggodalmat, a kutatás során megkérdezettek többsége ugyanis úgy tekint a technológiára, mint egy olyan eszközre, amely segítik az embereket a munkájukban.

Az MI-megoldásokat vásárló tévétársaságok és az alkalmazásokat fejlesztő cégek képviselőinek egyaránt a 61 százaléka véli úgy, hogy a mesterséges intelligencia egyelőre elsősorban a rutinszerű, operatív feladatoknál helyettesítheti az embert, komoly terhet levéve a munkatársak válláról. A technológiát vásárlók mindössze 18 százaléka gondolja úgy, hogy az MI már most is képes komplex, kreatív feladatoknál helyettesíteni vagy hatékonyan segíteni az embereket. Arra a kérdésre, hogy milyen üzleti felhasználási esetekre lesz a legnagyobb hatással, a technológiát megvásárlók 44 százaléka válaszolta, hogy a rövid videók és kiemelt részletek, ajánlók automatizált előállítására, majd 33 százalékkal az összefoglalók és átiratok (beszédből szöveggé alakítás) következik.

Hiányzik a tudás

Az MI alkalmazásában rejlő üzleti lehetőségek kapcsán érdekes, hogy a műsorszolgáltatók 73 százaléka abban bízik, hogy a meglévő médiatechnológiai szállítók a már piacon lévő termékeikbe beépítik a mesterségesintelligencia-funkciókat. A válaszadók 39 százaléka pedig azt szeretné, ha a technológiai cégek kimondottan MI-specifikus termékeket dobnának piacra számukra.

A kutatás során rákérdeztek arra is, hogy mi tartja vissza a tévétársaságokat és az egyéb médiapiaci szereplőket a mesterséges intelligencia bevezetésétől. A leggyakoribb válasz erre az volt, hogy nincs elég ember a cégnél, aki hasznosítani tudná a technológiát, ezt a megkérdezettek 43 százaléka jelezte. A második legnagyobb visszatartó erő, hogy aggódnak az MI-vel szembeni, a munkatársakban meglévő előítéletek miatt, amelyek megakadályozzák a hatékony alkalmazását. „Ami számomra feltűnő, hogy a média- és műsorszolgáltató vállalatok mennyire magabiztosak az MI-technológia bevezetése kapcsán. Az ezt használók nagyon kis hányada tart a mesterséges intelligencia kreatív folyamatra gyakorolt kedvezőtlen hatásaitól, például a kreativitás csökkenésétől vagy a nem megfelelő tartalmak létrehozásától. Valójában az MI-vel kapcsolatos egyik legnagyobb félelem nem újdonság, ez csupán a változástól való ódzkodás, mivel ez a technológia új munkamódszereket és potenciálisan új versenytársakat hoz magával” – mondta el a kutatás eredményei kapcsán Robert Ambrose, a Caretta Research társalapítója.

Sportos lehetőségek

A párizsi olimpia sok szempontból volt különleges, illetve előremutató, és ez igaz arra is, hogy élesben megtapasztalhattuk, mit jelent az MI a sportközvetítések világában. Az esemény során a szurkolói élmény fontos elemei voltak a mesterséges intelligencia segítségével automatikusan elkészített összefoglalók. Ezt a technológiát olyan médiavállalatok használták, mint a France Télévisions és az NBC. Az MI-rendszerek elemezték az élő közvetítéseket és azonosították a kulcsfontosságú pillanatokat, például a gólokat, a rekordokat, és ezekből a mesterséges intelligencia kész összefoglalókat hozott létre, amelyek azonnal elérhetők voltak a nézők számára a mobilalkalmazásokon és a streamingplatformokon. Az NBC elsősorban a mobilos megjelenésekre összpontosított, és a rajongók számára a Your Daily Olympic Recap című, a játékok legjobb pillanatait tartalmazó, mesterséges intelligencia által szerkesztett napi, személyre szabott összefoglalót biztosított.

A neurális hálózatokon alapuló 3D-s sportolói mozgásmodellek a fejlett számítógépes látás technológiájával valós idejű háromdimenziós ábrázolásokat készítettek a versenyzőkről. Ezek a rendszerek nagy felbontású kamerák segítségével különböző szögekből rögzítették a sportolók mozgását, majd a neurális hálózatok feldolgozták az összegyűjtött adatokat, hogy pontos 3D-modelleket hozzanak létre. Így a nézők korábban nem elérhető perspektívákból figyelhették a sportolókat, jobban megérthették a technikájukat és a verseny olyan finom aspektusait is felfedhették, amelyek a hagyományos kamerák számára láthatatlanok voltak. Hasonló megoldásokat ismerünk a futballmérkőzésekről, ahol az esetleges leseknél a visszajátszásban nem a játékosok, hanem azok 3D-s modelljei segítségével mutatják be az adott helyzetet.

 

Kalocsai Zoltán

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...