- Hirdetés -

Fontos a szabad nyilvánosság – interjú Gulyás Mártonnal

|

Még több helyre eljutni az országhatárokon belül és azon kívül – ez lesz a legfontosabb feladat a Partizán számára 2025-ben Gulyás Márton szerint. A csatorna alapítója - aki idén az első lett a hazai digitális piac legmeghatározóbb szakembereit bemutató rangsorunkban -, a lapunknak adott interjúban beszélt többek között a fontosabb mérföldkövekről, a magyar sajtó helyzetéről, és elárulta azt is, hogy dolgozna-e a köztelevízióban.

- Hat éve megy a Partizán, ma leginkább ezzel kapcsolható össze a neved. Amikor elkezdted, gondoltad volna, hogy annyi nézője lesz, mint egy televíziónak?

- Nem. Szerényebb, realistább (?) ambícióm voltak.

- Milyen elképzelésekkel indultál neki?

- Nem voltak kiforrott terveim. Az indulással annyi volt az ambícióm, hogy legyen egy saját platformom, ahol korlátozásmentesen véleményt formálhatok. Ez volt a „Slejm – a torkon ragadt politika” korszaka 2015-ben. Azóta számos váltást megélt a csatorna, így az eredeti ambíció is alaposan megváltozott.

- Gondoltad volna, hogy ekkora befolyásod lesz a médiában?

- Nemhogy nem gondoltam, hanem valójában most sem gondolom. Szkeptikus voltam korábban is ezekkel a listákkal, és ez mostanra sem változott. Befolyása szerintem annak van, aki hatalmi-gazdasági kérdéseket dönt el, vagy azokat meghatározóan alakítani tudja a nyilvánosságon keresztül. Könnyen belátható, hogy 2024 Magyarországán én nem vagyok ilyen. A szabad nyilvánosság ettől még fontos, közösségileg is megvédendő, támogatandó érték: de veszélyes, ha olyan elvárásokat támaszt vele szemben a közvélemény, amelynek nyilvánvalóan nem képes megfelelni.

- Milyen mérföldkövek voltak a Partizán életében?

- Sokféle korszakolást lehetne alkalmazni: van a nyilvánosság, aminek a szemében a 2020-as első lezárás, a Covid-időszak, az első hullám lehetett meghatározó, később a 2022-es választás, megint legújabban talán Magyar Péter első nagyinterjúja. Aztán van az újságírószakmai korszakolás is: a Rablópártok című dokumentumfilmünk és az első szakmai díjak, amelyeket ezzel nyertünk, a nagy életútinterjúk, amikkel visszahoztuk ezt a formátumot a magyar nyilvánosságba, a dokumentumriportjaink és dokumentumfilmjeink (Szenny hullám, Hülye fiatalság stb.) vagy a választási műsoraink. És van a belsős is, de abból több is létezik/létezhet, és még nekünk magunknak is össze kellene ezt raknunk – ez kiváló feladat lesz a 10. évfordulóra! Személyesen, vezetőként az egyik legfontosabb mérföldkő az a pont volt, amikor megszabadultam attól a szorongástól, hogy tudok-e fizetést adni a munkatársaimnak és a kollégáimnak a következő hónapban: ezt nagyjából a működésünk hatodik-hetedik évére értük el. Az a tény, hogy immár második éve rekordszámban kapjuk az egyszázalékos adófelajánlásokat, jótékony hatással volt a tervezhetőségre, valamint az én idegrendszeremre is.

- Voltak olyanok, akikkel eddig nem tudtál interjút készíteni, mert visszautasították a felkérést?

- A magyar kormány tagjait folyamatosan keressük meghívásokkal, a csatorna műsorkínálatában látható, hogy ennek milyen fogadtatása van a részükről. Rajtuk kívül a nemzetközileg ismert, a saját mezőnyükben jelentős személyiségekkel is sokszor nagyságrendekkel könnyebb zöldágra vergődni. Sebaj, mi türelmesek vagyunk, és múlhatatlan nyitottsággal állunk készen fogadni őket, amennyiben végre úgy döntenek, hogy megtisztelik a nézőinket a jelenlétükkel.

- Elmennél egyszer a köztelevízióba dolgozni?

- Az ország szempontjából abszolút kívánatos lenne, hogy a Partizán és más szerkesztőségek-kreátorok tartalmai (akik ezt a munkájuk konzisztens minőségével kiérdemelték) a köztelevíziós büdzsé terhére és a köztelevíziós nyilvánosság számára is hozzáférhetők legyenek. Ilyen helyzet belátható időn belül nem lesz. Nem látom jönni azt a társadalmi – és hangsúlyozottan nem politikai – fordulatot, ami kívánná és kikövetelné a mindenkori hatalomtól az elszámoltatását, és amely megvédené ezt a képzeletbeli intézményt, amikor a hatalom – értelemszerűen a jól felfogott ellenérdekeltsége miatt – el akarja majd vágni annak a képzeletbeli torkát. Ehhez olyan társadalmi jólszervezettség szükségeltetik, amitől egyelőre igen messze vagyunk. Pesszimista nem vagyok, de a hamis illúziókat sem tartom értelmesnek táplálni mindezzel kapcsolatban: a 2010 előtti állapotokat visszaállítani nincs értelme, hiszen abból is nőtt ki minden, ami 2010 óta problémát jelent. Szóval az én szakmai meggyőződésemnek megfelelő köztelevízió társadalmi előfeltételei alapjaiban hiányoznak, ezért (is) kell most és a belátható jövőben a Partizánt csinálni.

- A 2025-ös parlamenti választás előtti év. Mit vársz ettől?

- Fokozódni fog a belpolitikai pezsgés-bugyogás: elönt bennünket a közéleti szmötyi, a formátumosabb és pitiáner aljaskodások egész sora. Komoly feladat vár az újságíró-társadalomra, mert szűrnie kell ezt az egészet annak érdekében, hogy láthatóvá váljon az, ami megismerésre érdemes és fontos. Ezen közben kritikusnak kell maradnia magával, és elviselnie, amikor ezt mások teszik meg vele szemben, akkor is, amikor jelentéktelen (de ettől még hibaszámba menő) apróságokon akad fenn a tisztelt nagyérdemű, mert neki – helyesen! – ehhez bizony joga van. A magyar sajtót még, minden látszattal ellentétben, mozgatják komoly tartalmi és morális fékek, ellensúlyok. Ez azért inkább jó, semmint kártékony körülmény. A magyar sajtó demokratikus – tehát ha keretek között is, de önigazgató, önrendelkező, külső befolyástól mentes, szakmailag elszámoltatható – része amikor nemtetszést vált ki a publikumban, azt sokszor épp azért teszi, mert demokratikusan működik. Teret ad népszerűtlen véleményeknek, kritikáknak, szempontoknak, és bemutatja, hogy a valóság hányféleképpen értelmezhető érvényesen és igazolható módon. Állampolgárként van, hogy ez engem is irritál, de szakmailag meg mást vallani kínos és értelmetlen álláspont lenne.

- Mi lesz számotokra a jövő év legfontosabb feladata?

- Még több helyre eljutni az országhatárokon belül és azon kívül is, és erősíteni a Budapesten túli jelenlétet – ebben óriási tartalékok vannak. Reklámszöveg, de igaz: minél többen válnak rendszeres támogatóinkká a saját felületeinken, minél többen iratkoznak fel a rendszerünkbe, hogy közvetlen kapcsolatban lehessünk velük, annál több lehetőségünk van tervezni és terjeszkedni. A Partizán addig tud működni, ameddig a kiemelkedő nézettségi/hallgatottsági számaink mögött álló széles társadalmi bázis felismeri ezt a lehetőséget és él vele, vagyis mellénk áll, és támogatja a missziónkat feliratkozással, önkéntes munkával és pénzzel.

 

Kalocsai Magdolna

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jótékony akcióban a SPAR

Adománykártyák értékesítésével indult a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország Adni Öröm! karácsonyi akciója. 2024. december 1-17. között a kijelölt SPAR és INTERSPAR üzletekben, valamint a SPAR online shopban kapható adománykártyák árával élelmiszercsomagok...

A vevőknek kedvez az ingatlanpiac

A piac élénkülése és a fokozott vevői kereslet mellett enyhült az érvényesíthető alku mértéke az ingatlanvásárlás során, azonban még így is a vevők évének számított 2024, ugyanis a tranzakciók jelentős része, 82,2 százaléka a...

Kevés megtakarításuk van a magyaroknak

Bár a középkorúak átlagosan hét hónapra elegendő tartalékkal rendelkeznek, 33 százalékuk csupán egy hónapig tudná fenntartani magát, ha nem lenne bevétele - közölte a K&H a biztos jövő kutatás eredményei alapján, amely az öngondoskodás...

Múltidéző mozikkal erősít a filmcsatorna

A történelmi filmek választ adhatnak a múlt nagy kérdéseire és betekintést nyújtanak az életbe egy másik időszakban. A történelmi filmek amellett, hogy szórakoztatnak, rávilágítanak arra is, hogy a múlt eseményei miként formálták jelenünket. Különösen...

Central is clearly becoming international – interview with Petr Bednar

To maintain our independence, we need to focus on increasing our reach, revenue and profitability - says Petr Bednar. In an interview given to our magazine, the digital and business development director of Central...

A Central egyértelműen nemzetközi céggé válik – interjú Petr Bednarral

Az elérésünk, a bevételeink és a jövedelmezőségünk növelésére kell koncentrálnunk, hogy megőrizzük a függetlenségünket – véli Petr Bednar. A Central Médiacsoport digitális és üzletfejlesztési igazgatója a lapunknak adott interjúban beszélt a cseh és a...

Új trendek a hazai médiapiacon

Legalább három online videós szolgáltatást használ egy adott hónapban a 18-59 éves, internettel rendelkező magyarok 82 százaléka – derül ki az NMHH támogatásával a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és a Nielsen által készített...

Az európai utazóknak is fontos a fenntarthatóság

Az európaiak 2025-ben várhatóan gyakrabban fognak utazni és többet is költenek utazásra – derül ki a világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor új kutatásából. Az ágazatnak ugyanakkor sürgősen meg kell oldania a növekedésből adódó...

Díjazták az etikus vállalatokat

25 éve, 2000-ben alapította az Üzleti Etikai Díjat László Ervin világhírű, a Nobel-békedíjra többször jelölt tudós, író, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária a hazai üzleti újságírás meghatározó alakja, a Piac & Profit...

Optimistábban látják a jövőt a fiatalok

Elégedettebbek a fiatalok - összességében erre jutott a K&H ifjúsági index felmérés, amely a 19-29 évesek saját életükkel való elégedettségét vizsgálta a harmadik negyedévben. Az index értéke 16 pontra emelkedett az egy negyedévvel korábbi...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Lassabban nőhet jövőre a gazdaság

A magyar gazdaság teljesítménye idén 0,5 százalékkal, jövőre 2 százalékkal nőhet az Erste előrejelzése szerint. Az infláció 2025-ben várhatóan nem lassul tovább, a pénzromlás éves átlagos üteme a 2024-re várt 3,6 százalékhoz hasonló mértékű...

Jótékony akcióban a SPAR

Adománykártyák értékesítésével indult a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország Adni Öröm! karácsonyi akciója. 2024. december 1-17. között a kijelölt SPAR és INTERSPAR üzletekben, valamint a SPAR online shopban kapható adománykártyák árával élelmiszercsomagok...

A vevőknek kedvez az ingatlanpiac

A piac élénkülése és a fokozott vevői kereslet mellett enyhült az érvényesíthető alku mértéke az ingatlanvásárlás során, azonban még így is a vevők évének számított 2024, ugyanis a tranzakciók jelentős része, 82,2 százaléka a...

Kevés megtakarításuk van a magyaroknak

Bár a középkorúak átlagosan hét hónapra elegendő tartalékkal rendelkeznek, 33 százalékuk csupán egy hónapig tudná fenntartani magát, ha nem lenne bevétele - közölte a K&H a biztos jövő kutatás eredményei alapján, amely az öngondoskodás...

Múltidéző mozikkal erősít a filmcsatorna

A történelmi filmek választ adhatnak a múlt nagy kérdéseire és betekintést nyújtanak az életbe egy másik időszakban. A történelmi filmek amellett, hogy szórakoztatnak, rávilágítanak arra is, hogy a múlt eseményei miként formálták jelenünket. Különösen...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...